Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Frederick ElmesHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Isabella Rossellini, Hope Lange, Dean Stockwell, George Dickerson, Priscilla Pointer, Brad Dourif, Jack Nance (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Student Jeffrey, po návštěvě svého otce v nemocnici v rodném Lumbertonu, nachází na louce uříznuté lidské ucho. Šokující nález na policejní stanici předá detektivovi Williamsovi. Později se ale snaží získat více informací o pachateli záhadného zločinu. S pomocí detektivovy dcery Sandy se tajně dostává až k barové zpěvačce Dorothy, které manžela a syna unesl nebezpečný psychopat. Prostřednictvím tohoto zločince Jeffrey odhaluje zvrácené narkomanské prostředí a místní organizovaný zločin… Kultovní film natočil režisér David Lynch, známý svými tituly Mazací hlava, Sloní muž, Zběsilost v srdci, Mulholland Drive, Příběh Alvina Straighta či seriálem Městečko Twin Peaks. Ve svých dílech vždy něčím překvapuje. K detektivní linii Modrého sametu přidal působivou tísnivou atmosféru maloměsta, stejně jako nezvyklé podtexty, které spoludotváří výrazně propracovaná psychologická (i patologická) stránka postav. Také si nenápadně a působivě „pohrává“ s obrazem i zvukem. Pod jeho vedením hudbu k filmu připravil skladatel Angelo Badalamenti, s nímž spolupracuje delší dobu. (Česká televize)
(více)Videa (7)
Recenze (615)
Lynch mixuje maloměstskou nevinnost se záhadnou noční můrou, na druhý pokus už je mi Blue Velvet přístupnější a přeci jen mu propadám. Hopper památný v roli cholerickýho gaunera, osobitá směs humoru, hororu, zvrhlý soft erotiky, otravných 80s klišé a v mnohém jasný předobraz Twin Peaks. [Noir Film Fest 2020] ()
Pár let před Twin Peaks natočil Lynch tuhle naprosto geniální (navíc ještě celkem srozumitelnou) záležitost, která dala pocitově ochutnat právě tomuto nadcházejícímu seriálu. Kyle MacLachlan zde sice ještě nevystupuje jako zvláštní agent, ale na stopě něčemu rozhodně je. Naprosto úchvatná je pak Isabella Rossellini v roli Dorothy Vallens a roli záporáka snad nikdo nemohl zahrát lépe - Dennis Hopper se jí zmocnil zcela nechutně. ()
Jak možná víte, Lynche nemám zrovna v lásce a ani jej nepovažuji za dobrého režiséra. Stejně jako ve Zběsilosti v srdci jsem měl i tady pocit, že postavy jsou jen umělé figury, které jsou ve snímku jen proto, aby nebyl nudný. Samotný příběh jakoby se odehrával úplně někde jinde, ten hrdinů totiž není vůbec podstatný. Herecké výkony tomu napovídají, stejně tak jako nasnímání protagonistů a vůbec všechno okolo. To ale nic nemění na faktu, že Modrý samet se Lynchovi opravdu povedl. Dočkáme se nádherných scenérií a dokonce i úžasného hudebního doprovodu... ()
Už asi 14 dní přemýšlím, co k tomuhle filmu napíšu a kolik že mu těch hvězdiček vlastně dám. Rozhodla jsem se nakonec tak, jak to vidíte, protože film je rozhodně inteligentní, neservíruje všechno divákům přímočaře, jednoznačně, nutí je myslet a nedělá z nich blbce. Našlo by se sice pár drobností, které mi zrovna neseděly, ale to jsou opravdu takové detaily, že celkový dojem nezkazily - jinak herci výborní, Badalamentiho hudba neodolatelně depresivní, moc se mi líbila sugestivní kamera a vůbec celá atmosféra snímku. Navíc bych řekla, že čím déle o filmu přemýšlím, tím víc se mi zdá zajímavý a začínám mít nutkání jít si ho pustit znovu.... ()
Na Lynche hodně stravitelný film, i když jeho rukopis je zde viditelně znát. Jedná se o zvědavost budící kriminálku, která dokáže velmi dobře napnout, avšak ve výsledku se rozuzlení zdá býti velmi komorní. Lynch umě táhne diváka spolu s hlavnim hrdinou různými lokalitami, z nichž některé vytváří atmosféru již svou bizarností, jiné pak ve spolupráci s odehrávajícími se scénami. Herecký prim si uzmul Dennis Hopper, od kterého jsem však očekával daleko větší běsnění, no asi i proto jsem se dlouho rozmýšlel mezi troj a čtyřhvězdím, přičemž se přikláním k vyššímu spíše kvůli srovnání s další autorovou tvorbou. Prostě se mi to líbilo vice něž Twin Peaks. 75% ()
Galerie (100)
Zajímavosti (48)
- Roy Orbison nechtěl dát souhlas k použití své písně "In Dreams" ke scéně v nevěstinci. Lynch našel legální způsob, jak ho obejít, práva na použití dostal, a že je skutečně skladba ve filmu objevil Orbison až při zhlédnutí snímku. Později však ke skladbě nechal natočit video, které produkoval Lynch a ve kterém se objevilo několik záběrů z filmu. (don corleone)
- Rossellini byla pod sametem nahá během scény znásilnění. Dennis Hopper to poznal až v momentě, kdy jí dal další herec kolena od sebe, aby mezi ně mohl Hopper pokleknout. Šlo o první společnou scénu dvou herců, která se natáčela. (don corleone)
- Isabella Rossellini tvrdí, že během natáčení scény rituálního znásilnění se režisér David Lynch bez ustání smál tomu, jak je to všechno divné. Rossellini to tehdy prý nechápala, ale dnes se prý nekontrolovatelně směje pokaždé, když onu scénu vidí. (Morien)
Reklama