Režie:
David LynchKamera:
Freddie FrancisHudba:
John MorrisHrají:
Anthony Hopkins, John Hurt, Anne Bancroft, John Gielgud, Wendy Hiller, Freddie Jones, Hannah Gordon, Michael Elphick, John Standing, Dexter Fletcher (více)Obsahy(1)
Tragický příběh muže, který se narodil s hrůznou deformací. Režisér David Lynch je známý především díky dvěma ve své době skandálním snímkům Modrý samet (1986) a Zběsilost v srdci (1990). Pozornost publika však vzbudil už svým filmem z roku 1980 Sloní muž. Zachytil v něm podle autentických materiálů tragický osud mimořádně deformovaného člověka, Angličana Johna Merricka. Lékař Londýnské nemocnice Sir Frederick Treves našel tohoto nešťastníka mezi pouťovými atrakcemi a pomohl mu najít cestu k vlastní identitě. Takzvaný Sloní muž se projevil jako inteligentní a citlivá bytost, žijící s děsivým handicapem. Lynch vychází ve smutném příběhu z prostředí viktoriánské Anglie. Akcentuje bizarnost dobových londýnských ulic a dílen, kde se upocení muži lopotí u záhadných strojů, jejichž pára zahaluje temná zákoutí. Zdánlivě realistické vyprávění je ozvláštněno mystickým prologem a epilogem v působivé snové poloze. Stěžejním prvkem zůstává prezentace titulního hrdiny, při níž divák prochází podobným procesem jako lidé okolo Sloního muže. V této souvislosti je nutné ocenit výkon Johna Hurta, který v nevšední masce dokáže opravdu hrát. Lékaře Trevese ztvárnil Anthony Hopkins, ve filmu dále hrají John Gielgud, Anne Bancroftová a další známí herci. Snímek získal řadu prestižních filmových cen a byl nominován celkem na osm Oscarů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (768)
Strašlivé, avšak lidské drama, které vznikne, když k vám v den narození není příroda štědrá..! Velký společenský rozměr tohoto díla je zřejmý, odsouzení ať už jakéhokoliv předpojatého domění, že tito lidé patří na společenskou periferii a maximálně jako výstavní kousky! Tento člověk má u mne vždy pochopení a velký respekt a to, s čím on dlouhá léta žil, já bych zhynul... Obrovská síla a vůle žít je zde naprosto originálně ceněna. ()
Ještě jsem nikdy nezažil u filmu, abych po jeho skončení stále tajil dech dalších 30 minut. Jakoby mi něco bránilo normálně dýchat, stále kolem sebe cítím tu atmosféru 19. století, ve kterém jsem se ještě před chvílí nacházel s vynikajícím Hopkinsem, coby lékařem nebo Johnem Hurtem a la sloním mužem. Lynchova prvotvorba se hodně liší od né nejnovější, ale stále jsem toho názoru, že je genius a atmosféru umí vybudovat jako nikdo. Skvělý film o tom, že největší bestie se skrývá u nás a nedej bože, pokud ji dobře "krmíme"... ()
Úvodní záběry vykazující známky dalšího Lynchova mystéria se naštěstí dokázaly rychle změnit ve školní rozbor na téma humanismus. Přesně jako je obraz filmu černobílý, tak i charakterové rozložení odpovídá tomuto dvoubarevnému schématu – hodní a zlí. I přesto, že je film podle skutečných událostí, nemůžu se ubránit dojmu, že je to všechno až příliš dokonale nalinkované. Lynchovo spoléhání se na emoční projevy herců je až příliš okaté. Zvláště v první polovině není povězeno zhola nic, ta druhá alespoň začne rozvíjet nějakou gradaci děje a budovat vzájemné vazby, což však nic nemění na výsledném dojmu, že snaha nebýt jenom laciným dojákem vychází vniveč hlavně díky tomu, že hlubší myšlenka o lidskosti není díky suchému scénáři ve filmu uskutečnitelná. ()
Popravdě nevím co napsat o tomhle srdceryvném příběhu o Johnu Merrickovi, který v sobě měl více lidskosti než vetšina lidí, ale kvůli svému vzhledu si vysloužil oslovení Sloní muž. Nejsmutnější na celém příběhu je asi fakt, že je založen na skutečné události!! Ani já jsem se neubránil slzám a to mě jen tak něco nerozpláče. David Lynch dokázal všem, že umí točit i jiné filmy než ty, na které jsme u něj zvyklí. Sloní muž je v mých očích jasně to nejlepší co kdy natočil. Částečně na to má vliv i fakt, že jako jednomu z jeho snímku, jsem mu plně porozuměl. John Hurt podává určitě kvalitní výkon, ale jeho role k tomu přímo předurčuje. Ještě lepší je Anthony Hopkins alias dc. Treves, který se Johna jako první ujal, vážil si ho a byl s ním až do konce jeho krátkého života. Docela se divím, že nebyl nominován na Oscara. Pokud se ještě tento snímek nestal legendou a kultem, tak rozhodně k tomu má nakročíno. Vše co jsem zde napsal, ale slova ani z části nevyjádřily, tohle musí vidět každý, ať už se o filmy zajímá intenzivně nebo jen okrajově...... ()
Jedním slovem: Vynikající. Více slovy: Parádní podívaná, která je skvěle natočená, záběry kamery nemají chybu a opravdu divákovi zprostředkovávají nejlepší možné záběry. Za vypíchnutí stojí určitě první pohled F. Trevese na J. Merricka. Zde Anthony Hopkins opravdu potvrdil, jak výjimečný je herec, protože ten pohled mluvil za vše. Dalším skvělým záběrem bylo zabírání sloního muže shora, když přišel poprvé k Trevesovi a prochází kolem neznámého stojícího muže za přepážku. Skvěle nasnímaná je také scéna, v níž Hopkins popisuje zdravotní stav Merricka, jenž je vidět pouze jako silueta za paravánem. Herecké výkony již není třeba chválit, jsou prostě brilantní. Zmínit však musím také hudbu, která je tu nesmírně vkusná, lahodící a skvěle pasující k daným scénám. A na závěr nelze opomenout hloubku celého příběhu, jenž je o to silnější, že se opravdu stal. Neřekl bych, že je snímek velmi dojemný, že by se u něj dalo slzet, avšak jisté emoce v člověku dokáže vyvolat. ()
Galerie (120)
Photo © Paramount Pictures
![Sloní muž - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/103/162103911_019680.jpg)
Zajímavosti (47)
- David Lynch: “Ve Sloním muži šlo o sblížení publika s nestvůrou, aby zmizela nestvůra a objevil se člověk“. (Tomket)
- Po smrti skutečného Josepha "Johna" Merricka byly jisté části jeho těla uchovány, aby je mohli studovat lékaři. Některé orgány umístěné ve sklenicích však byly zničeny během německých náletů za druhé světové války. Další se zachovaly a jsou dnes v londýnské nemocnici. Maska pro Johna Hurta, jenž Merricka hrál, byla vytvořena právě podle těchto pozůstatků - její vytvoření zabralo každodenně 12 hodin! (Kulmon)
- Roku 1923 zveřejnil dr. Frederick Treves své paměti "The Elephant Man and Other Reminiscence" (Sloní muž a jiné vzpomínky). Christopher De Vore a Eric Bergren je použili jako předlohu ke scénáři. (Tomket)
Reklama