Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Žena saxofonisty Freda Madisona nalezne na schodech jeho luxusní vily videokazetu, na které kdosi zaznamenal zločin spáchaný v ložnici jeho domu. Zkrvavená oběť vypadá jako Fredova žena Renee a vrah - jako on sám. Přivolaná policie muže zatkne, avšak po několika dnech zjistí, že v cele je uvězněn - místo Freda - neznámý mladý muž... (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (714)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tohle byla hodne husta zalezitost. Sice se prvni pul hodinu dej prakticky odehrava jen v jednom pokoji, ale v momente, kdy je Pullman zatcenej, se film rozjede a cim dal tim vic vas vtahuje do deje. Fakt asi nema smysl premejslet nad pribehem, staci si uzivat tu dokonalou atmosferu. Sice kdyz budete pozorny, vsimnete si spousty detailu, ktery do sebe hezky zapadaj, ale ve vysledku vam to k nicemu nebude, protoze to stejne nepochopite. Herci hrajou docela slusne, ale nejhustsi je Robert Blake. Ale o herce tu zas az tak nejde, tady de skutecne o tu atmosferu, kterou Lynch postupne buduje a stale zvysuje napeti, navic podporenou skvele vybranou hudbou a vybornou kamerou. Nektere sceny jsou skoro jak z hororu. Sice jsem to ze zacatku na 5* nevidel, ale po skonceni filmu nic jinyho nez 5* nejde, protoze to byl fakt desnej masakr. ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

"...výrazná změna myšlenkových pochodů a vnímání reality, dále dochází k poruchám emočních reakcí na vnější podněty a schopnost komunikace s okolím. Hlavními příznaky jsou především úzkost, bludy a halucinace, dezorganizované a neklidné chování. U pacienta, jenž trpí schizofrenní poruchou dochází k rozštěpu mysli (rozštěpu ve smyslu rozporu mezi vnímanou realitou a realitou samotnou) a celkovému úpadku osobnosti. Pacient je vztahovačný, pronásledovaný bludy a smyšlenkami, mluví si pro sebe, vytváří umělý svět." Toť definice stavu osobnosti Freda Madisona; stavu, který se výrazně odrazil v narativní struktuře a podvod na divákovi může začít... ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nepochopil jsem vše, ale líbilo se mi to. Devadesátky z toho úplně čpí, to je svatá pravda. Nicméně jsem mírně zklamán, protože bych se rád krapet zorientoval v tom co jsem viděl a ani četba komentářů mi k tomu moc nedopomohla. A tak tu nebudu filozofovat o jsoucnu a o tom jak Lynch porušil nepsaná filmová pravidla jednotlivých žánrů. Opravdu hodně blízko to má k Twin Peaks, jak tím rukopisem, tak žánrově. A taky i tam jsem ne vše chápal i když ty borovice tak nádherně voněly... Jednotlivé scény jsou super, bohužel nit na které jsou tyto korálky jak věřím navěšeny (ono je totiž možné že ne) se mi nepodařilo najít. A to mi štve. Mužské herecké výkony super, ale ohledně ženských nemáme s Lynchem evidentně stejný vkus. Takže dávám do obálky jen za 3 videokazety. * * * ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Mnoho Lynchových filmů musí snášet kritiky o nesrozumitelnosti, nesmyslnosti a povrchním pozérství, avšak ony kritiky jsou naprosto neoprávněné. Předně je nutné brát v potaz, že David Lynch je surrealistou a, jak je známo, surrealismus překrucuje námi vnímanou realitu za účelem myšlenkového uvolnění a místo materiálna se soustřeďuje na podvědomí. Ony podvědomé stavy jsou pak aplikovány na prvky materiální, čímž je naše představa o realitě narušena, jasné hrany útvarů pokrouceny a rozostřeny, logika světa je roztříštěna skrze optiku psychické nevyrovnanosti a náš známý svět se pak stává místem nepředvídatelným a niterně znepokojivým (avšak povědomým). Pokud ještě dodám, že hlavního hrdinu je nutné hned od první vteřiny brát jako člověka psychicky nevyrovnaného, pak lze předešlé řádky brát jakožto klíč k pochopení oné proklamované „nesmyslnosti“ a „nepochopitelnosti“ Lost Highway. On ten film má vnitřní logiku, je srozumitelný, avšak Lynch diváka nevede za ručičku, místo toho od něho požaduje abstraktnější vnímání událostí na plátně a surrealistické smýšlení. Znalost konceptu surrealismu je klíčem k pochopení většiny Lynchových děl. ____ Lost Highway je ze všech Lynchových filmů dílem nejtemnějším (nikoliv však nejdepresivnějším – v tomto ohledu vede Mazací hlava), avšak ani tak nepostrádá humor, který je, jak je u tohoto tvůrce zvykem, méně či více bizardní. Je fascinující, jak se autorovi povedlo skloubit kriminální zápletku, noirové prvky (Patricia Arquette jako femme fatale,…) procítěnou romantiku na hraně sladkobolného kýče (stačí si vzpomenout na romantické linky v Twin Peaks podporované Badalamentiho hudbou), mystérium, zlověstnou atmosféru a hororové prvky, přičemž vše dokonale koexistuje v psychoanalyticky pojatém fikčním světě popírajícím běžné divácké představy. Užitím žánrových prvků Lynch dosáhl toho, že se divák v jeho panoptiku surreálna necítí dočista ztracen, neboť ony žánry zná a ve filmu se pak lépe orientuje, pokud si je tedy vědom silné subjektivizace. Nic ale není u Lynchových filmů zcela jednoduché, divák je v průběhu vyprávění nabádán k různým hypotézám, které jsou poté zpochybňovány či prohlubovány, následkem čehož se z Lost Highway stává fascinující aktivně-divácký zážitek.____Neméně fascinující je i formální stránka díla, která dokresluje niterné stavy postav a užitím nespočtu technik jsou roztodivné nálady od idealizované zamilovanosti až po pocit čiré hrůzy velmi efektivně přenášeny na diváka. Obrovskou zásluhu na kýženém efektu má i zvuková stopa, která zde představuje výraznější vyjadřovací prvek, než bývá u mainstreamového filmu zvykem. Lynch dal tentokrát menší prostor svému dvornímu skladatelovi – Angelu Badalamentimu – a vedle ambientních zvuků ve filmu užívá především písně od Davida Bowieho, Smashing Pumpkins, Marilyna Mansona, Rammstein a Nine Inch Nails, jejichž frontman Trent Reznor navíc speciálně pro film složil dvě originální skladby. Nejen v tomto ohledu je David Lynch (post)moderním tvůrcem a Lost Highway je jasným důkazem obrovské kreativity tohoto nevšedního génia. Je to hlavolam o nepříliš jasných rysech, je to noční můra na filmovém pásu, (nad)žánrový film v pokřivené mysli, avšak rozhodně to není nesmyslná manýra bez vnitřního řádu, divákovi prvoplánově znesnadňující utvoření fabule. () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (35)

  • Scénář psal Lynch (stejně jako ke Zběsilosti v srdci) společně s Barrym Giffordem. Od něj také přišel na název Lost Highway. Údajně tak, že v jedné jeho knize našel na jedné straně jak slovo "lost", tak "highway", a on je akorát dal dohromady. (Othello)
  • Ťažkosti pri hľadaní významu diela Lynch spolu so scenáristom Giffordom účelovo podnecovali, keď odmietali poskytnúť nejaké vodítko či návod. Lynch sa sťažoval: "Každý prvok vo filme musí byť dnes pochopiteľný, a to na tom najnižšom spoločnom menovateli vkusu. Je to ozajstná hanba, pretože je toľko miest kam sa až ľudia môžu vydať pokiaľ ich myseľ nie je zahnaná do úzkej ohrady ako dobytok." (Biopler)

Související novinky

Zemřel skladatel Angelo Badalamenti

Zemřel skladatel Angelo Badalamenti

13.12.2022

Svět filmové hudby přišel o jeden ze svých významných hlasů, ve věku pětaosmdesáti let totiž v neděli v New Jersey zemřel americký hudební skladatel Angelo Badalamenti. Informaci o úmrtí zveřejnili… (více)

Spielberg obsadil Davida Lynche

Spielberg obsadil Davida Lynche

05.02.2022

Režisér Steven Spielberg (Ready Player One, West Side Story, Čelisti) už je pilně v procesu příprav svého dalšího filmu. Ten ponese název The Fabelmans a měl by do velké míry být režisérovou… (více)

Pullman Recall

Pullman Recall

01.08.2006

I tak by mohl laik nazvat odvážné rozhodnutí, ke kterému se odhodlal Bill Pullman. Herec, kterého v minulosti bizarní záležitosti nemíjely zrovna na každém kroku, si od dob Lynchova Lost Highway opět… (více)

Reklama

Reklama