Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (631)
Další téměř nefilmovatelný kousek z dílny hororového mistra a výsledkem je průměrný film. Oceňuji snahu navázat na Kubrickův film místo na původní literární předlohu Osvícení stejně, jako že část filmu je zcela jiná oproti knižní předloze. Otázkou však je, zda je to lepší. King se mi dříve líbil v tom, jak nevyzpytatelně zacházel s postavami a člověk nevěděl, zda přežijí. Jenže tentokrát bych upřednostnil konec podle knihy. Fascinovala mě Emily Alyn Lindová, zdařile byla vybrána i Rebecca Fergusonová. Ovšem k postelové scéně Rose a Andi se bohužel režisér neodhodlal. Vůbec pominutí sexu a násilí bylo oproti předloze až do očí bijící, ale budiž, je - li nahrazeno něčím jiným. Nebylo. Z větší části uspávací snímek, čemuž napomáhala i přítomnost asi 15 diváků v sále. Kniha se čte jak na běžícím pásu, film se líně táhne. Není to úplný průšvih, většina herců odvedla slušný výkon, pár scén se také najde (návraty do Overlooku, bedny s duchy v labyrintu nebo přestřelka v lese, o scéně s chlapcem nemluvě), jenže jako celek nic moc. Po To další promarněná šance. ()
Pěkné. Musím říct, že jsem si raději nevytvářel očekávání, ale příběhová vazba na Osvícení je očekávání samo o sobě. Přesto Doktor Spánek funguje dostatečně i sám o sobě, využívá původní film, ale nevykrádá ho, spíš jen pomrkává (Rebecca Fergusson v jedné scéně i doslova). Délka byla možná trochu moc, ale moje zvědavost, co je v režisérské verzi je až překvapivě velká. Moje zatížení na Rebeccu Ferguson je zde uspokojeno, protože je fantastická v každém záběru a role jí sedí. Především její sekvence s Kyliegh Curran působí skvěle. Ewan prochází příjemnou proměnou a je uvěřitelný jako kámoš od vedle. Za mě rozhodně film, který mě po delší době potěšil a snaží se říct víc o tom, co v původním Osvícení vlastně vůbec nebylo (ona to vlastně není moc dobrá adaptace...). ()
Mám neskutečně rád Kingovo adaptace, co se nebojí vysvětlovat pozadí toho, co se děje a budováním příběhového podhoubí tráví velkou část stopáže. Takže jsem nadšený i Doktora Spánka. A dokonce si dovolím tvrdit, že v některých oblastech je lepší, než Kubrickovo Osvícení. A to nejen proto, že se tu tentorát řeší, co to vlastně to osvícení je. První půlka by možná zasloužila zopár zajímavých vizuálností navíc - totiž co se řemeslné stránky věcí týče, první díl je prostě mistrovství nejen režiséra, ale tohle má v sobě mnohem víc duše, kterou dokáže prodat perfektní casting a rozhodně to není jen boží McGragor, ale i všichni ti, co jim občas hrůzně září oční bulvy. Délka mi vůbec nevadila, ba naopak (protože atmosféra). Budování mytologie, hrůzno, které spoléhá na temnotu duše a světa a nikoliv na laciné lekačky? Já jsem spokojenej dost. PS: během psaní tohoto komentáře nebylo ublíženo žádnému duchu, přízraku, ani fanouškovi disca 80 let, ačkoliv by si to nejspíš zaslouži. ()
Nečetl jsem ani Kingovo Osvícení, ani předlohu pro tento snímek, takže mohu hodnotit výhradně jako filmy. Kubrickův počin mne zaujal hned od samého počátku a přestože mi nijak nedokázal vysvětlit, proč se jmenuje Osvícení či The Shining (co to vlastně je?), zapůsobil na mě měrou vrchovatou a dodnes je celá řada scén nezapomenutelných, staly se ikonickými a kultovními (např. Nicholsonova hlava v rozsekaných dveřích - to mám i na tričku - či Danny na tříkolce, Redrum, sezení na baru, holčičky v šatech, krev valící se po chodbě, žena ve vaně,...) i skrze brilantní hudbu vycházející z chorálu Dies irae. Proti tomu Doktor Spánek se snaží více rozkrýt onu záhadu "osvícení", což kvituji s povděkem, ale na druhou stranu mě tohle vysvětlení příliš neoslnilo a popravdě ani nebavilo, neděsilo,..zkrátka mě nechalo tak nějak chladným a nezúčastněným. Největší radost na filmu mi tedy udělaly odkazy na Kubricka a návrat do hotelu Overlook, kde to konečně mělo atmosféru. Scéna, která však také fungovala, což je nutné podotknout ku chvále Flanaganova počinu, byla střílečka v lese. ()
„SVĚT JE HLADOVÉ MÍSTO. A TY NEJTEMNĚJŠÍ VĚCI JSOU NEHLADOVĚJŠÍ, A SEŽEROU VŠECHNO, CO ZÁŘÍ. VYSAJOU TO JAKO KOMÁŘI. NIC S TÍM NENADĚLÁŠ…“ /// Nostalgie. Nový podněty. Zajímavý postavy. Frajeři co žijou věčně se nepáraj s parchantama a jeden jim to začne zatraceně dobře vracet. Hororová variace na X-Meny. Baví mě to převtělování, čtení myšlenek, vítězství dobra nad zlem… Režisérská verze mě uspokojila! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2013 napsal Stephen King, neznám. 2.) Konečně se dozvím, co je to Shining. 3.) Thx za titule „Parzival“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Galerie (44)
Zajímavosti (18)
- Když Dan (Ewan McGregor) ve 36. minutě filmu vytírá podlahu, tak ji vytírá směrem dopředu, tudíž si po vytřeném šlape. (Mydlivoj)
- Dům, ve kterém bydlí Abra Stone (Kyliegh Curran) s rodiči, má číslo popisné 1980. V roce 1980 bylo natočeno Osvícení, na které Doktor Spánek přímo navazuje. (KubiSchroder)
- Bradley Trevor (Jacob Tremblay), baseballový hráč a jedna z obětí, nosí na svém dresu číslo 19, což je odkazem na další Kingovo dílo – Temná věž (2017). (Charpy)
Reklama