Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (199)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Nejdřív jsem četl knihu Eduarda Fikera Série C-L a až pak viděl film, který dýchal stejnou atmosférou, jakou jsem si představoval při čtení. Některé vedlejší pasáže byly z časových důvodů pro filmovou verzi sice vyhozeny, nicméně hlavní myšlenka a zásadní momenty a figurky neztratili nic z knižní předlohy. Navzdory tomu, že má Fikerův román podtitul detektivní fantasie, tak celé dílo (ať už knižní nebo filmové) s populárno-vědeckým charakterem se nese ve velice důvěryhodné rovině s kvalitní ukázkou praktického využití kriminalistiky při objasňování případu a odhalování pachatelů. Jedním z rozměrů příběhu je takřka dokumentární linie příběhu s celou řadu využitých kriminalistických metod a prostředků (od podrobných ručních kreseb plánů, otisků, stopy po vozidlech, přes rekonstrukci, špionážní akci, až po moderní filmový materiál) a poctivé důkladné práce vyšetřovatelů, při které je zapotřebí navíc i smysl pro logickou dedukci. Přidaná hodnota filmové adaptace spočíva pak v hvězdném hereckém obsazením a působivém vizuálu připomínajícím svou temnou atmosférou na černobílém obrazu žánr film-noir. Jako atraktivní odlehčení pro diváky pak působí přítomný typický jemný humor, který nepostrádá čs.tvorba častokrát i ve velice vážných filmech, tady zejména v dialozích mezi Sovákem a Hanzlíkem. Za mě nejlepší filmová role Jiřího Sováka... Pic kozu do vazu! 95% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Detektívky Eduarda Fikera som pred mnohými rokmi rád čítal a Serii C-L z nich najradšej. Na film som si už príliš nepamätal a tak som využil príležitosť pozrieť si ho opakovane, aby som sa definitívne rozhodol medzi dvoma a troma hviezdičkami. Je už na ňom vidno kam sa počas normalizácie bude uberať filmová tvorba. Nahradenie Rudolfa Hrušínského chalupárom Jiřím Sovákom nepovažujem za dobrý ťah. Ostal Sovákom, aj keď mal byť Kalašom. Jeho fanúšikom to určite neprekáža, ale ja som sa pri záverečnom manažovaní policajnej akcie v štýle Tommyho Lee Jonesa smial, ako pri dobrej veselohre. Pri spomienke na detektívky Petra Schulhoffa som si uvedomil, že aj v tej neľahkej dobe bolo možné ich nakrútiť tak, aby pretrvali, ale to by na režisérskej stoličke nesmel sedieť tvárný Josef Mach. Nedokážem dať filmu s esenbákmi odetými v slušivých šušťákoch a plnom trápností viac, ako dve hviezdičky. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Chápu, že tehdejší doba nebyla pro některé filmové tvůrce a herce růžová, ale pře obsazovat jednu z nejoblíbenějších detektivních postav muselo být docela těžká. Jasně byla tu předloha – zajímavý příběh, ale kdyby se prostě hlavní vyšetřovatel jmenoval jinak a nebyl tento film vůbec spojován s „majorem Kalašem“ asi by se moc nestalo. On totiž tento příběh byl sám o sobě dobrý. Navíc se změnil i režisér. Petr Schulhoff byl z kola venku, Hrušínský nemohl hrát a Brzobohatý zde ztvárnil úplně jinou postavu – tohle vůbec nemuselo dopadnout dobře a byl to risk. Jak se ale ukázalo, své oblíbence si našel i Sovák a nováček Hanzlík. Ti si nevedli zas až tak špatně, navíc se na place objevila celá řada dobrých herců. Mezi nejlepší ale stejně patřil Brzobohatý. Nicméně atmosféru to mělo dobrou, postupné rozzuzlení příběhu taky a nechybí ani dramatické finále. Takže z mého pohledu to nakonec nedopadlo zle. Byl to prostě jiný Kalaš, ale obstál. Detektivka se mi líbila a tak dávám i zde nadprůměrné hodnocení. 70% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Druhá nejslabší kalašovka, hned po jediné barevné a normalizované Diagnóze smrti. Sovákův major Kalaš je trefou vedle, oproti Rudolfu Hrušínskému nemá potřebné charisma, ani herecké umění, na vážné role nebyl velký komik stavěný, nefunguje ani chemie mezi ním a mladým Hanzlíkem alias Karlíčkem. Občasný vtipný moment detektivku ani nezachraňuje, ani nespasí. Schulhoffův koncept i režie fungovaly bezezbytku, oproti tomu Josef Mach chtěl zřejmě sérii odlehčit a jeho rozhodnutí nebylo šťastným krokem... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Někdy mě překvapí, jak dobré filmy tu máme schované. Nebo schované, spíš je to tím, že jsem na ty české a československé prostě dlouho nekoukal. Jiří Sovák tu naprosto skvěle hláškuje, i když myslím, že Rudolf Hrušínský, který Kalaše většinou hrál, mohl být v tomhle ohledu ještě lepší. Měl bych někdy dohnat. Překvapivě ani děj nebyl vůbec špatný a jsou zde výborné momenty. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Natáčelo se v pražské Ústřední vojenské nemocnici. (Winster)
  • Vlakové scény kromě úvodních sekvencí se natáčely v Cerhenicích, jak zde bylo uvedeno, přesněji na železničním zkušebním okruhu Československých drah. (Robbi)

Reklama

Reklama