Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (199)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Úkol zní: Uděláte přesný soupis všech šroubů velikosti půlcoule." Vážný major Kalaš změnil tvář, proměnil se ve velkýho srandistu, hýřil sarkasmem a dokonce svýho bývalýho kolegu npor. Vargu (Vrah skrývá tvář) oslovoval por. Lenku. To jen jako, že jsem si všiml. Jinak mě hodně zaujal Kalašův sarkasmus, ponižování ppor. Karlíčka či účesy obou dam. A tradičně jsem se poučil - nejdůležitější na práci v terénu je nenastydnout a VB musí zabránit tomu, aby slečny spaly nahý. Provedu! ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Detektívky Eduarda Fikera som pred mnohými rokmi rád čítal a Serii C-L z nich najradšej. Na film som si už príliš nepamätal a tak som využil príležitosť pozrieť si ho opakovane, aby som sa definitívne rozhodol medzi dvoma a troma hviezdičkami. Je už na ňom vidno kam sa počas normalizácie bude uberať filmová tvorba. Nahradenie Rudolfa Hrušínského chalupárom Jiřím Sovákom nepovažujem za dobrý ťah. Ostal Sovákom, aj keď mal byť Kalašom. Jeho fanúšikom to určite neprekáža, ale ja som sa pri záverečnom manažovaní policajnej akcie v štýle Tommyho Lee Jonesa smial, ako pri dobrej veselohre. Pri spomienke na detektívky Petra Schulhoffa som si uvedomil, že aj v tej neľahkej dobe bolo možné ich nakrútiť tak, aby pretrvali, ale to by na režisérskej stoličke nesmel sedieť tvárný Josef Mach. Nedokážem dať filmu s esenbákmi odetými v slušivých šušťákoch a plnom trápností viac, ako dve hviezdičky. ()

Reklama

noriaki 

všechny recenze uživatele

Nevím jestli Jiří Sovák byl zrovna dobrá volba, protože se mu jeho major od kriminálky občas zabrouzdal do komedie. Pochopitelně svým mistrovstvím působil, jako by Kalaš snad ani jiný být nemohl. I když jsem viděl předchozí tři skvělé díly s mlčenlivým Hrušínským, tak jsem mu to věřil. Ale co naplat, atmosféra tím musela utrpět. Režisér a kamera se snažili co mohli, takovou nádheru jako Petr Schulhoff ovšem nevytvořili. Chyběl mi i obvyklý, mazaně vymyšlený scénář. Zklamání bylo o to větší, že jsem dopředu odhadl pointu. Takové vyšetřovací eso, jako Kalaš bezpochyby je, by mělo být před divákem minimálně dva kroky vepředu. Slabší díl z volné pentalogie, přesto nadprůměr. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Machův (potažmo Sovákův) major Kalaš je přirozeně jiný než ten Schulhoffův (potažmo Hrušinského), který je mně mnohem bližší. Jeho melancholii vystřídala ironie, kalnou atmosféru ředí i přítomnost watsonovského eléva Karlíčka, ale komediálními prvky se tíživý výraz celého dramatu jen umocňuje a napětí se stupňuje až do samého závěru. Originální variace na jednu z nejoriginálnějších českých detektivních postav je přitom - možná překvapivě - výrazově bližší těm kanonickým filmům než o dekádu mladší Schulhoffův „kalašovský“ epilog Diagnóza smrti, který sice vyčnívá mezi bezkrevnými normalizačními kriminálkami, nicméně kvalit raných filmů nedosahuje. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Major Kalaš v podání Jiřího Sováka a místo Petra Schulhoffa na režisérské stoličce Josef Mach.  Odlišný je i kriminální případ, kterým se detektivové zabývají. Velká vlaková loupež oproti minulým případů krutých  sériových vražd. S původními "kalašovkami" je lepší nesrovnávat a pak je možné si tuhle pořád ještě slušnou kriminálku v pohodě užít.  Jiří Sovák a jeho nezaměnitelný sarkastický humor - "Bude spát jinde a nemá sbalené pyžamo"  -- Ano, chce spát nahá a tomu musíme zabránit" je tím, co si člověk prostě bude pamatovat, stejně jako působivou úvodní scénu se zastřelením náhodné svědkyně.  Zbytek je slušně zvládnutý standard , a to i s ohledem na tentokrát opravdu docela divoce vykonstruovaný případ. Laťku pak trochu zvedá samotný závěr s nečekaným odhalením, kde mohu jen konstatovat, že mě zase "kalašovka" vypekla. Lehce vrávorající čtyřhvězdí. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • První záběr filmu je na lokomotivu řady 477.0 (Papoušek) inventárního čísla 38. Lokomotiva byla vyřazena 16. 3. 1976 a sešrotována o čtyři roky později... V době natáčení jí tak chybělo 6 let do „důchodu“. (alanwilder)
  • Pro milovníky železnice se sluší ještě dodat, že sanitní vagón s Lenkem (Radoslav Brzobohatý) při rekonstrukci táhla motorová lokomotiva T 334, které se pro její zelenou barvu přezdívalo "Rosnička". (Robbi)

Reklama

Reklama