Režie:
Joseph L. MankiewiczKamera:
Milton KrasnerHudba:
Alfred NewmanHrají:
Bette Davis, Anne Baxter, George Sanders, Celeste Holm, Gary Merrill, Hugh Marlowe, Gregory Ratoff, Barbara Bates, Marilyn Monroe, Thelma Ritter (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Americký režisér a producent Joseph L Mankiewicz je u nás známý především díky velkofilmu Kleopatra (FP 16/68). Na vrcholu své kariéry byl v letech 1949 50, kdy obdržel Oscary za režii a scénář filmu Dopis třem manželkám (1949) a o rok později za režii dramatu z divadelního prostředí Vše o Evě. V příběhu ambiciózní dívky, která se stane během jediné sezóny hereckou hvězdou, režisér poodhaluje mnohé ze zákulisí uměleckého života v New Yorku, v němž přinejmenším stejnou roli jako talent hrají intriky a bezohledná touha po slávě. Tak trochu v rozporu s názvem filmu je hlavní hrdinkou filmu stárnoucí hvězda Margo. Ta se stane obětí dravé Evy a musí jí uvolnit své místo na diváckém výsluní. Skvělý herecký výkon Bette Davisové můžeme i s odstupem let hodnotit jako hlavní devizu filmu, ve své době oceněného šesti Oscary )nejlepší film, režie, scénář, kostýmy, vedlejší mužská role George Sanders, zvuk). v titulní roli se objevila Anne Baxterová a v epizodní roli přihlouplé dívenky, toužící po kariéře, Marilyn Monroeová. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (154)
Docela obyčejný snímek o špíně showbusinessu povyšují na něco víc jednoznačně herci,kteří jsou všichni bez výjimky skvostní,nejvíc mi samozřejmě utkvěla v hlavě Bette Davis jako nezapomenutelná Margo.Byla by taky škoda nezmínit skvělého George Sanderse,který v roli kritika zosobňuje veškerý cynismus a hořkost divadelního světa. 85 % ()
Nabízí se srovnání se Sunset Boulevardem. Stejný rok, dvě mrazivé satiry s podobným tématem, dva vrcholy dvou velkých režisérů a oscarový souboj mezi nimi. Nedovolil bych si přímo říct, že Eva ho vyhrála nezaslouženě, ale v mých očích za Wilderovým majstrštykem přece jen zaostává. Možná je to tím, že k filmu a jeho zašlým hvězdám mám vřelejší vztah než k divadelníkům, kteří nehrají, ale "táhnou Thespidovu káru". :o) Ale je to i v jiných věcech - proč bychom třeba měi věřit, že je hlavní hrdinka tak fantastická herečka, když ji vlastně nikdy nevidíme přímo v roli? Jen proto, že ji hrála fantastická herečka Bette Davisová? Víc mi ale vadí jiná dramaturgická nedůslednost - Davisová není zdaleka jediná, kdo o intrikaření Anne Baxterové ví. Není v tom sama, nemusí nikomu nic vysvětlovat, všichni kolem chápou, o co jde. Tím Mankiewicz-scénárista nastražil past na Mankiewicze-režiséra, protože když se vzdal modelu "sama proti všem", připravil se o část dramatického potenciálu a nepříjemně mnoho scén pak zinscenoval jen jako akceprostou konverzaci, kde se vždycky tři čtyři postavy sejdou a unisono pláčou nad rozlitým mlékem. 70% ()
Po nejakom čase som si hovoril, že pozerám film o divadle a v divadle ešte nebola žiadna scéna. Hneď nato sa objavila, nebola síce z predstavenia, ale vlastne aj bola a bola dokonalá. Po čase som si povedal, že kamera sa ešte nepozrela do exteriéru a hneď nato sme sa ocitli v aute na cestách. Neviem si predstaviť lepší/inteligentnejší scenár o zákulisí divadla/filmu/umenia všeobecne. Na Hollywood neobvykle nezábavné a vyžadujúce si neustále pozornosť pri počúvaní dialógov. Čerešňou na torte tejto scenáristickej schémy histórie jedného prípadu je úplný a nečakaný záver a najmä scéna so zrkadlami. Tá povie k predchádzajúcemu umeleckému koncertu všetkých zúčastnených všetko, čo ešte zostávalo vo vzduchu. Ak si nejaký film zaslúžil 6 Oscarov, All about Eve medzi ne patrí plným právom. ()
Není popelka jako popelka. Kdo by nechtěl stát na chvíli tváří v tvář tleskajícímu davu, kdo jednou nezatoužil stát se hvězdou. Film o těch zacházejících i vycházejících, zbavený přílišné romantiky o hereckém světě. I když, ke skutečnosti má podle mě ještě hodně daleko. Ale co bych chtěl, píše se rok 1950. Na můj vkus se film snaží tvářit až příliš dospěle, hlavně v dialozích, které jsou de facto páteří celého filmu. Tentokrát opravdu nevím, za co film obdržel Oskara za režii, sám bych určitě uvítal o něco větší nápaditost (zejména, když jsem film viděl v kontextu děl B. Wildera a W. Wylera) a ne pouhé spoléhání se na herecké výkony. Ty jsou zde ovšem vynikající. ()
Všetko je tu o hercoch a o tom, ako na koho zapôsobia. Mne je napríklad herečka Bette Davis na pohľad nesympatická, no jej herecké kvality uznávam. Ani Anne Baxter nie je celkom podľa môjho gusta. Na druhú stranu však príbeh má čo povedať aj po rokoch - bacha na toho, koho si pustíme pod kožu a komu pomôžeme, nech vyzerá akokoľvek nevinne. Aj z krotkého baránka sa môže vykľuť vlk. A tam kde sú sláva a peniaze to platí dvojnásobne. Slušný nadpriemer. 80/100 ()
Galerie (70)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
![Vše o Evě - Z filmu - Gary Merrill, Bette Davis, Celeste Holm, Hugh Marlowe](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/586/160586315_a6274e.jpg)
Zajímavosti (24)
- Podle Amerického filmového institutu 28. nejlepší film všech dob (2007). Podle Entertainment Weekly 21. nejlepší film všech dob. (džanik)
- Ve filmu se mohli objevit i Ronald Reagan a Nancy Davisová, pozdější první pár Ameriky. (džanik)
- Celeste Holm nesnášela Bette Davis. Promluvily na sebe pouze tehdy, když jim to předepisoval scénář. (Teres)
Reklama