Hudba:
Alex NorthHrají:
Elizabeth Taylor, Richard Burton, Rex Harrison, Pamela Brown, George Cole, Hume Cronyn, Cesare Danova, Kenneth Haigh, Andrew Keir, Martin Landau (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Caesarovy legie – výkvět mocného Říma – vítězí v občanské válce. Další Caesarovy kroky směřují do Egypta, kde právě probíhají spory o trůn mezi králem Ptolemaiem a jeho sestrou Kleopatrou, které se chce král zbavit. Kleopatra zde není a je patrné, že mladého krále zcela ovládá eunuch Pothinus. Caesar ale přijíždí právě proto, aby sourozence smířil a dohlédl na jejich společné vládnutí. Večer se objevuje Kleopatra. Do Caesarových komnat ji tajně přináší její věrný sluha Apollodorus smotanou v koberci. Kleopatra se pokouší Caesara přemluvit, aby pouze ji dosadil na trůn. Caesar skrývá velké tajemství – mívá nepříjemné záchvaty. Ale lstivá Kleopatra se o tom samozřejmě dozví. Caesar si uvědomuje, jak je na cizím území zranitelný. Nechává proto spálit egyptské loďstvo. Bohužel při požáru shoří i velká knihovna. To rozlítí Kleopatru, ale Caesar jí dává najevo svoji převahu i jako muž. Za tento čin je nucen svést první bitvu, ve které vítězí. Mezitím se eunuch Pothinus pokusí Kleopatru zabít. Za tento čin je Caesarem odsouzen na smrt a jeho pán – král Ptolemaios – je poslán do středu svých beztak obklíčených vojsk. Kleopatra je tak Caesarem jako jediná dosazena na trůn a mladý král téměř odsouzen na smrt. Kleopatra a Caesar se velmi sbližují. Ona by chtěla, aby zůstal v Egyptě a odsud společně vládli. Caesar však pomýšlí na návrat do Říma. Nakonec zůstává, protože mu Kleopatra oznámí, že s ním čeká dítě. O tom, že se Caesar v Egyptě oženil a zplodil syna, se dozvídá nejen jeho římská manželka, ale i celý Řím. Ne všichni jsou jeho činem nadšeni. Caesar se loučí s Kleopatrou a odjíždí do Říma, kde chce vše připravit k tomu, aby i ona se synem mohli vyrazit za ním... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (267)
Přesně jak píše kleopatra, když se řekne "kleopatra" tak se mi vybaví neodolatelné uhrančivé oči Elizabeth Taylor... Z tohoto velkofilmu jsem nemohl spát už jako dítě a před nedávnem jsem si to mile rád zopakoval. Filmové zpracování tohoto přeslavného historického období je stále aktuální a jeho spíše konverzační tempo mi maximálně vyhovovuje. Velkolepá výprava a kostýmy stály za ty prachy a všechno to do sebe spolu s hlavními představiteli, hudbou a historií skvělé zapadá. Popravdě, ledasco asi bylo jinak, ale to je čistě věc názoru, dochovaných pramenů je poskrovnu a mnohé se od sebe líší. Snímek neztrácí nic ze svého půvabu a má co nabídnout i současnému divákovi lačnému po 3D. Jen samotný příjezd Kleopatry do Říma je fenomenální a ve filmových dějinách nemá konkurenci. Jednou bych si chtěl s velkou chutí tento filmový klenot prožít v kině na velkém plátně a v jeho plné stopáži. ()
"YOU, A DESCENDANT OF GENERATIONS OF INBRED, INCESTUOUS, MENTAL DEFECTIVES!" -------------------------- Kleopatra je takmer 5 hodinový historický veľkofilm, ktorý svojou majestátnosťou instantne prekonáva všetko doposiaľ natočené, no zároveň stále neprekonáva (ale je sakramentsky blízko) božskú Griffithovu Intoleranciu z roku 1916. Kleopatra je filmom so zaujímavým príbehom svojej produkcie, filmom, ktorý doslova zničil režiséra a takmer zničil 20th Century Fox. Taktiež sa jedná o jediný film kinematografie, ktorý zarobil v prvý rok vydania zo všetkých najviac, no zároveň bol stratovým pre štúdio. Som za takéto snímky veľmi rád. Ich sledovanie je pre mňa vždy o čosi viac, než sledovanie bežného 90 min filmu. Nielenže ukazujú možnosti a búrajú limity filmárskeho umenia (najmä v dobe vzniku), skúšajú aj možnosti samotného (dnešného) diváka, ale hlavne ponúkajú iný a intenzívnejší pocit vžitia sa do daného diela tak, ako to (minimálne mne) nedokáže poskytnúť dvojhodinový film. Pevne verím, že sa tie dodatočné dve stratené hodiny niekedy nájdu a bude tak možnosť zhliadnuť pôvodnú Mankiewiczovu víziu, trvajúcu úctyhodných 320 minút. Kleopatre by som mohol s čistým svedomím nadeliť 5 hviezd, tie si však už pre seba uchmatol D. W. Griffith, takže aspoň nesmierne silné 4. ()
Dokonalé a, predpokladám, aj úprimné svedectvo o živote samoľúbej egyptskej kráľovnej, ktorá prostredníctvom neustálej angažovanosti v politike túžila dosiahnuť nemožné. Možno by sa jej to aj podarilo, keby...?.......... Elizabeth Taylor a jej poňatie Kleopatry nemohlo dopadnúť zle a s touto tváričkou si ju snáď budem pamätať navždy. Všetky technické elementy - impozantná výprava, hudba, vizuálne efekty, kostýmy, no najmä úchvatné prenesenie diváka do dôb starovekého Ríma a Egypta - boli splnené do bodky a ja som mala pocit, že paláce a uličky pre mňa nie sú nedosiahnuteľné. Na rok 1963 veľkolepá technická a obsahová udalosť, ktorá si zaslúži nestarnúci obdiv aj súčasných divákov. ()
Nielen chlapci a muži túžia ohmatať hranice svojich možností, ale aj Hollywood. A tak zozbierali neuveriteľné množstvo dolárikov a nakrútili Kleopatru. Ambície tvorcov siahali skôr k zápisu do Guinessovej knihy rekordov, než k Oscarom a priazni historikov a filmových kritikov. Ak na tento film hľadím pod týmto zorným uhlom a som ochotný obdivovať všetku tú veľkoleposť a pompéznosť, nemám problém dať filmu štyri hviezdičky. Bol prelomový, i keď v oblastiach, ktoré s históriu a umením príliš nesúvisia. Ale dokáže zaujať aj bez počítačom generovaných štatistov a iných zázrakov techniky. Ktovie, či rovnaký osud o päťdesiat rokov postihne Titaniky, Avatary a iné hity z nedávnej doby. ()
V téhle fázi historie jsem na dost nebezpečné a nejisté půdě. Miluju Egypt, nemusím Kleopatru (Řekyni), i když ji obdivuju. Mám rád Julia Caesara, ale už ne Marca Antonia. Více fandím Octavianovi. A teď co s tím? První polovina, tedy část s Juliem, ta je na hodně silné čtyři hvězdy. Herecké výkony dost dobré, kulisy okázalé a jejich věrnost je dostatečná, Taylorová je moc pěkná (CO? JAK?) ženská a její Kleopatra má styl. Celkově to člověka i dnes zaskočí svou výpravou, koncepcí a stylem. Miluju třeba příjezd Egypťanů do Říma. Ale jak snímek pokračuje, všechno tak nějak zevšedňuje, dvojice Markus Antonius-Kleopatra mi dvakrát zamilovaná nepřijde, ani to mezi nimi moc nejiskří. Taylorová má sice pořád styl a hraje fakt dobře, ale Burton to všechno jen kazí, podle mě je to pořádný prkno. Z Octaviana tady navíc udělali takový zrzavý děcko, který ale později nabývá na charismatu. No, prostě se v druhé polovině každou chvíli díváte na hodinky a čekáte, kdy už konečně ta ženská přiloží kobru k svému prsu a umře. Tuplem od bitvy u Actia se člověk na tu chvíli těší s každou minutou víc a víc. Nakonec přijde nejdřív zklamání a pak ještě k tomu rozmrzelost. Zklamání, že se nechala kousnout do prstu a rozmrzelost, možná až naštvanost, že se tam na podlaze plazila jakási malá hadička spíš podobná zmiji. Což o to, stejně je Kleopatřina smrt vybásněná. Ale je vybásněná dokonale a nádherně, tak proč to měnit? Druhá polovina na 3*. Celkově přesně mezi, ale nakonec se přikláním k vyššímu hodnocení. ()
Galerie (193)
Zajímavosti (42)
- Během natáčení se Elizabeth Taylor sblížila s Richardem Burtonem a dva roky poté, co dokončili Kleopatru, se vzali. (Duoscop)
- Roli Marka Antonyho měl původně ztvárnit Stephen Boyd. (Coldrex)
- Společnost 20th Century Fox propagovala Kleopatru pod sloganem „Největší filmová událost všech dob”. (Coldrex)
Reklama