Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (124)
Zbytečně rozvleklý velkofilm s hodně nevyváženým tempem a poměrně nepřesvědčivými hrdiny. A zatímco Heston dostane styl aspoň ke konci s vousem a jizvou přes ksicht, Sophia Loren je nemožná jak na začátku tak nakonci (pravda na začátku víc). Trochu nevyužitý komparz, kromě závěrečné bitvy jenom staticky někam de, stojí nebo provolává slávu. Po řežijní stránce si s tím šlo určitě lépe vyhrát. Musím ale přiznat, že závěrečná scéna je úžasná - dokladem budiž, že si ji pamatuji když jsem ten film viděl před 20 lety jako dítě. Lepší tři. ()
Nejsem divák který by úplně preferoval či s chutí koukal na "historic-epic" dramata (Sword and Sorcery fantasy jsou něco jiného), takže pro mě vidina tří hodin strávených u tohoto filmu byla předzvěst utrpení. Jenže ne! Ty tři hodiny utekly jako voda a já to hltal každým douškem. Ať už nádhernou výpravu, výborný soundtrack, či celkové dobrodružství hlavního hrdiny. Celou dobu mě zajímalo jak to celé dopadne a fandil El Cidovi, jehož výborně stvárňuje Charlton Heston. Jedinou výtku tak třeba mám k rozvleklým pasážím kterých je ale minimum, či tomu že k některým scénám je prakticky přeskočený build up. Například je stmívačka a po ní vidíme jak jednu z postav mučí aniž by bylo ukázano jak k tomu došlo atd. I tak se jedná o ale nádherně epický příběh o jednom statečném hrdinovi. 9/10 ()
Vzhledem k době, kdy byl film natočen, neztrácí vůbec nic na kvalitě tehdejší filmařské práce, děj je skvěle propracovaný. V šedesátých letech byl americký herec Charles Heston na výslunní herecké kariéry, projev v tomto filmu je malinko učesaný, ne že by hrál špatně, ale poloha v roli mě připadá moc idealistická, na rozdíl od filmu „Ben Hur“ kde ztvárnil smyšlenou postavu, tudíž to tak nevadí, vyzní reálná role El Cida slavného hrdiny španělských dějin jako velmi vybájená legenda, závěr filmu je velice efektivní, po té, co umřel na následky zranění, nechala jeho žena tělo El Cida připoutat na koně a poslala ho do bitvy, aby zabránila zkáze jeho armády. Nepřátelská vojska se tak obávala slavného El Cida, tak raději předem utekla z boje a podle legendy zvítězil ve své poslední bitvě i po své smrti. Ve skutečnosti, ale El Cid zemřel ve Valencii přirozenou smrtí ()
80% - Když mi bylo asi sedm, viděl jsem Cida v televizi a byl jsem úplně unešenej. Včera jsem ho viděl po patnátci letech, a v něčem se mé nadšení potvrdilo. Klady tohoto filmu jsou nesporné -výprava, herecké výkony, hudba, kamera, ale především myšlenka, a vyobrazení rytířských ideálů. Nicméně, pár maličkostí mi zabránilo dát tomuto velkofilmu plný počet. Jednak podivné tempo děje a jeho časová neuspořádanost, pak nepochopitelnost jednání některých postav -často i Cida, no a hlavně zbytečné roztahování scén, které nemají moc co říci, ale které u romantického velkofilmu nesmějí chybět -mám na mysli intermezza s Lorenovou, jež jsou prakticky všechna na jedno brdo. Abych byl ještě věcnější kritik, je ve filmu slyšet, že autor hudby Miklós Rózsa se trochu tematicky vyčerpal v nedávno dopsaném Benu Hurovi. Dokonce tu použil jedno z jeho témat (námořní bitva a Ben v galejích) při dobývání Valencie. To mě celkem rušilo. Ale co... El Cid je prima historický velkofilm, který rozhodně stojí za tři hodiny divákova času. ()
Přestože trvá tři hodiny, tak jsou to tři hodiny nabitý dějem. Ani jednou jsem si neříkal, kdy už bude konec, vlastně jsem spíš si říkal, to už je konec? Je to skvělej příběh hrdinství a cti, o touze vzepřít se zažitým pravidlům, o lásce a přítelství, o důvěře a stání si za svým slovem. Výprava je klasicky u klasického historického velkofilmu nádherná a postavy se mi zdály opravdu dobře propracovaný, ale to je možná tím, že jsem už dřív četl Corneillovu předlohu, které se sice úplně nedrželi, ale přesto mají dost společnýho. A ta poslední scéna, kdy Rodrigo vyráží do konečné bitvy, to je hrdinství, jak si ho představuju. ()
Galerie (117)
Photo © Allied Artists Pictures
Zajímavosti (10)
- Podle svědků, kteří byli na place při produkci filmu, se Charlton Heston a Sophia Loren nenáviděli. Jedním z důvodů mohlo být to, že Sophie Loren dostala zaplaceno za natáčení více než Heston, který už v té době byl hvězdou první velikosti. (haus_cz)
- Snímek byl v Itálii v sezoně 1961 a 1962 kasovním hitem. (Cucina_Rc)
- Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi, kterému se nelíbilo, že ve většině záběrů by měl zahalenou tvář. Stalo se tak už po druhé, poprvé Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi ve filmu Spartakus (1960). [Zdroj: Zdeněk Bauer – kniha Herbert Lom, nejslavnější český herec na světě] (mar48)
Reklama