Režie:
Wolfgang MurnbergerScénář:
Peter ProbstKamera:
Peter von HallerHudba:
Levan BasharuliHrají:
Tobias Moretti, Brigitte Hobmeier, André Jung, Anatole Taubman, Arndt Schwering-Sohnrey, Barbara Romaner, Anna Unterberger, Felix Hellmann, Gerti Drassl (více)Obsahy(2)
Luis Trenker a Leni Riefenstahlová – dva milenci, kteří natáčejí progresivní díla s podporou nacismu. Jakmile režim padne, minulost oba začne pohlcovat a burcovat proti sobě. Roznětkou je „hodnověrný” diář Evy Braunové, o nějž má zájem Hollywood. V létě roku 1948 horolezec, režisér a herec Luis Trenker míří na Benátský filmový festival oživit svou slábnoucí kariéru. Třímá eso v rukávu, které zaručeně vrátí jeho jméno zpět na přední místo novinových titulků: objev a výhradní práva k domnělému diáři Evy Braunové. Mezitím legendární filmařka Leni Riefenstahlová připravuje Trenkerovi, svému bývalému milenci, zničující ránu. Chce totiž za každou cenu zabránit zveřejnění a zfilmování diáře, který ji očerňuje, protože naznačuje její intimní vztah s Hitlerem. Trenker, jenž umí hbitě mísit fakta a fikci, prohlašuje, že diář je hodnověrný a byl mu svěřen od samotné Braunové, a to v posledních dnech války. Rozepře mezi dvěma velikány, kteří se zapsali do dějin kinematografie jako služebníci zhoubné ideologie, na sebe nenechá v situaci poválečných vypořádání dlouho čekat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (11)
Bohužel herecké obsazení tohoto filmu mi nesedlo. Když srovnám Tobiase Morettiho a Luise Trenkera je to jako srovnávat George Clooneyho a Mr. Beana. Trenker byl od pohledu charismatický a pohledný chlap (proto mu také tak snadno podléhaly ženy), naopak Moretti působí už od počátku filmu jako nevrlý důchodce. Leni Riefenstahlová je zase charakterově velmi nesourodá a chová se přinejmenším dost divně. Škoda toho - mělo to potenciál. ()
Je to jen taková nenápadná poznámka pod čarou historie. Příběh se soustředí zejména na Trenkera. On a Leni jsou zrcadlově shodné typy: oba umanutí, sebestřední sobci, Trenker prospěchář a hochštapler, Leni mrcha využívající své ženské zbraně, jak to jen jde. O velké historii nepadne skoro zmínka, snímek popisuje hlavně jejich vzájemná střetávání a bezskrupulózní využití každé situace, aby se mohli prosadit a proslavit. Obrazově, herecky i scénáristicky je to televizní inscenace na docela slušné úrovni. ()
Z filmu silne cítiť televízne spracovanie. Slávny filmový horolezec a režisér by zaslúžil niečo viac, ako len film o jeho vzťahu s nacistami, príslušnosti k tej či onej strane, či súdne pojednávanie o tom, či denník Evy Braunovej je originál alebo falzifikát. Aspoň keby sa herec hrajúci Trenkela na neho aj podobal, prípadne mal jeho charizmu. Ani to skákanie v čase nie je žiadna výhra, tam si to žiadalo zachovať časovu kontinuitu. Čo oceňujem, je množstvo kinozáberov z jeho filmov, aj keď hl. postava je vymenená za filmového herca. ()
Jako životopisný snímek ne zcela uspokojivé. Podstatná část příběhu se odehrává za Druhé světové, přesto je z něho válka přepečlivě vyoperována, jakoby byla jen velice vzdálenou ozvěnou z jiného vesmíru, takže zápletka ve výsledku působí trochu vykastrovaným dojmem. Vyhodnocení postojů a činů obou hlavních aktérů nechávám na vás, neboť žili ve vyhrocené době, která zavrhovala kompromisy - velice lehce tak strhávala korektní slupky z lidských charakterů, na druhou stranu nikomu nedávala moc na výběr. ()
Aloiz Franzs Trenker bol menej známy ako Leni Riefenstahl, keď sa obaja stretli v roku 1925 pri natáčaní filmu "Svätá hora" (Der Heilige Berg, 1926) a tu medzi nimi preskočila iskierka, ktorá tlela dlhé roky. On bol filmový producent, režisér, spisovateľ, herec, architekt, horolezec ale bol aj na OH v Chamonix 1924, ako člen päťčlenného družstva Talianska na bobovej dráhe (skončili na 6 mieste). V tej dobe už Leni Riefenstahl bola omnoho slávnejšia, bola talentovaná plavkyňa, herečka ale predovšetkým tanečníca (už v tej dobe vystupovala po celej Európe). Ďalší život si žil každý svojim spôsobom. Riefenstahl režírovala nacistické propagandistické filmy, čo jej vynieslo celosvetovú pozornosť. Po vojne ako nacistický sympatizant bola spájaná s vojnovými zločincami. Aj Luis Trenker v dobe vojny ostal visieť v osídlach nacistov ale po vojne sa mu podarilo svoje meno čiastočne očistiť. Samotný film začína v roku 1948, keď Luis Trenker cestuje na Benátsky festival a vezie so sebou obrovské eso, má výlučné práva na dôverný denník Evy Braunovej. Na druhej strane však stojí Leni Riefenstahl, ta na neho ostro zaútočí, obáva sa zverejnenia jej vzťahu s Hitlerom? ()
Galerie (43)
Photo © BR / ORF
Reklama