Režie:
Wojciech SmarzowskiKamera:
Tomasz MadejskiHudba:
Mikołaj TrzaskaHrají:
Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Joanna Kulig, Adrian Zaremba, Ignacy Klim, Michał Gadomski, Katarzyna Chlebny (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Církev a víra, jak blízko a daleko mají k sobě... Tři kněží, tři pohledy na polskou katolickou církev, na její „poklesky“ jako pedofilie, korupce, chamtivost, přetvářka a s tím spojená problematika celibátu, alkoholismu, touhy po penězích, moci a funkcích. Režisér Wojciech Smarzowski vstupuje na fary, do kanceláří vysokých církevních hodnostářů, doprovází do zákristií ministranty a faráře, vrací se do církevních útulků minulých let a nahlíží do duší kléru i farníků. Jako by desatero neexistovalo... V polských kinech film zaznamenal rekordní návštěvnost, film vidělo více než pět milionů diváků. V roce 2018 získal řadu národních cen. Úspěšně byl uveden i v zahraniční distribuci a na mezinárodních festivalech. Film se z velké části natáčel v České republice, především scény v kostelích, kam byl filmařům vstup na polském území „zapovězen“. Renomovaný režisér Wojciech Smarzowski ve svých filmech otvírá nejpalčivější rány polské společnosti. Nechodí kolem, nezměkčuje, pojmenovává věci napřímo, i když bolestivě. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (176)
Předpokládám, že Smarzowského brzy upálí. Minimálně katolická církev a její příznivci o to budou zřejmě usilovat. Kritický film se svižným střihem, výbornými hereckými výkony, sympatickou hudbou a hodně dobrou kamerou. To je Kler. Předpokládala jsem, že obraz poslední večeře páně bude vrcholem, nikoliv, Smarzowski jde dál a nechá na shromáždění pohlédnout boží oko. ()
Po syrovém a drsně realistickém (i když skutečnost možná byla ještě drsnější) snímku Volyň, který mne hodně zaujal, jsem se na film Klér těšil a režisér mne opět nezklamal. Opět film podle skutečnosti, určitě dost kontraverzní obzvláště v katolickém Polsku, přesto tam měl ohromnou návštěvnost a film, ve kterém se velice originálně prolínají tři "nezávislé" příběhy hlavních postav a nešvary v církvi, ale vlastně nešvary v celé společnosti, protože celá společnost v určitém slova smyslu degeneruje a proč by to mělo být v církvi zrovna jinak. O peníze přece jde až v první řadě, boj o moc a sexuální i jiné prohřešky (nejenom) mocných jsou ututlávány a zlehčovány a původní zdravé morální a lidské hodnoty dostávají těžce na prdel. Jejich idealističtí nositelé (kterých stále ubývá) jsou čím dále tím více odsouváni na vedlejší kolej, protože být slušný se nevyplácí, ba právě naopak. Povedený casting ústředních postav, skvělá kamera a hudba. Hodně scén bylo natáčeno v Česku, protože v Polsku to bylo nerealizovatelné. O osudu té "visící" páté hvězdičky se rozhodnu až po dalším shlédnutí tohoto vyjímečného filmu. Ale dojmů a námětů k přemýšlení ve mně zanechal požehnaně. Jak to ti Poláci dělají, že v poslední době (nejenom) točí takové silné filmy. ()
Na Kleru je snad nejpozoruhodnější, že takový film vůbec v současném Polsku ovládaném Kaczyńskim a jeho PiS vznikl, že se dostal masově do kin a vidělo jej tolik lidí. A především polským věřícím je tento film zjevně primárně určený; není to biják pro festivalové liberálně orientované publikum, které si na něm potvrdí svoje hotové anti-katolické přesvědčení a odškrtnou si Kler jako další v dlouhé řadě filmů o zneužívání v katolické církvi (namátkou Spotlight, Špatná výchova, Padlé ženy, případně zbrusu nový Ozonův film Grâce à Dieu atd.). Tento film je brutálním útokem na polskou katolickou církev, na se státem provázaný systém, v němž dominantní roli hraje pokrytectví. To, co se na začátku tváří jako parodie - se vším tím neustálým klením, pitím, dětinskými chlastacími hrami apod. - se postupem času rozvine v depresivní obžalobu institucionalizovaného zla; obžalobu systému, který je prolezlý korupcí, programově kryje zločiny svých představitelů a zpochybňuje traumata obětí, v němž duchovní se bez skrupulí oddávají chtíči, propadají alkoholismu a podléhají velmi neduchovním mocenským ambicím - tedy žijí konstantně v hříchu... Film není obžalobou víry jako takové, ta může být čistá a upřímná (na obou stranách, v kléru i mezi laiky - a film to i ukazuje). Ale řadoví věřící by si dle Smarzowského měli po zhlédnutí filmu položit otázku, zda sami nejsou svým přístupem nějak spoluzodpovědní za zobrazovaný stav Polska. Možná i kvuli maximalizaci efektu jsou pro tento účel některé nešvary (mírně řečeno) koncentrovány ve dvouhodinové stopáži poměrně silně. Film tak téměř hraničí s prostou uvěřitelností. Nicméně základ je nezpochybnitelný a sám o sobě drtivý. Film stojí na vynikajících hercích, kteří dokázali vytvořit velmi komplexní a životné postavy, a na dobře napsaném příběhu tří povahově i kariérně odlišných kněží, jejichž osudy se nějakým způsobem proplétají. ()
"Církev je svatá, ale tvoří ji lidi hříšní…." Nejsem katolík, ale v zásadě se s tímto závěrem ztotožňuji a tak mi to jednoznačně antiklerikální poselství snímku moc nesedlo. Neříkám, že se má zavírat oči před individuálními poklesky některých kněží, zejména pokud jde o zneužívání dětí. Neříkám, že je dobře, že se katolická církev (nejen v Polsku) v minulosti snažila před tímto strkat hlavu do písku, a celé toto bagatelizovat. Ale nevěřím, že tento film nabídl vyvážený pohled na katolickou církev. Nevěřím, že je vše tak černobílé a že jediné, co zbývá, jsou ultimativní řešení, k jakému na konci přistoupil jeden z kněžích. Musím říct, že právě ten závěr mi přišel hodně prvoplánový a jakože na efekt. Věřím, že u řady lidé se ten efekt (ve smyslu vyvolání šoku) dostavil, u mě tedy nikoliv (ač jinak uznávám jisté filmařské kvality tohoto snímku). ()
Film ktorý treba vidieť. Oceňujem že netlačí na pílu a do určitej miery vytvára sympatie k hlavným predstaviteľom a pohráva si s divákom. Jednak ukazuje skutočného vinníka čo je cirkevný systém a zároveň ukazuje ďalekosiahle dôsledky. Silné. A na zamyslenie. Keby bolo viacej takýchto filmov možno by trochu ten cirkevný fanatizmus ustúpil. Niektoré veci používa Smarzowski účelovo ale v rámci tejto témy sa asi inak ani nedá. Dôležitý film o skurvenej katolíckej cirkvi. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (9)
- „Kdybychom čekali na povolení natáčet v polských církevních budovách, tak na něj čekáme dodnes. Proto jsme natáčeli v České republice. Povolení jsme dostali do 14 dnů,“ prohlásil režisér Smarzowski na LFŠ 2019 v Uherském Hradišti. (klukluka)
- Tvůrci filmu chtěli natáčet v Krakově, ale byli odmítnuti. (JoranProvenzano)
- Sdružení katolických novinářů prohlásilo, že za filmem stojí nepřátelé Polska, a dodalo: „Vyzýváme všechny, kteří se každou neděli modlí k Bohu, aby bojkotovali tento film ponižující katolíky. Braňme naše duchovní před veřejným haněním!“ (JoranProvenzano)
Reklama