Režie:
Peter JacksonObsahy(2)
Uhrančivý snímek Petera Jacksona ukazuje filmový materiál z první světové války tak, jak jej ještě nikdo neviděl... Oscarový režisér Peter Jackson vybral archivní černobílé záběry každodenního života vojáků i civilistů a s pomocí moderních technologií je převedl do barev, které odpovídají dobové realitě. Ve svém unikátním projektu vybral archivní černobílé záběry staré více než 100 let a s pomocí moderních technologií znovu přivedl k životu ty, kteří mohou příběh války odvyprávět nejlépe – muže, kteří v ní bojovali. Po měsících strávených v archivech BBC a britského Imperial War Museum v Londýně vznikl film, v němž znovu a doslova v nových barvách ožívá každodenní realita v přední linii jednoho z největších světových konfliktů. Jaké postoje k němu zastávali jeho řadoví účastníci, co jedli, jak spali a jaký život vedli mimo válečné zákopy? Jackson sáhl do mlhy času, aby vrátil hlas těm, kteří byli navždy poznamenáni první světovou válkou. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (137)
Výborný koncept, některé kolorované záběry jsou tak nějak přízračně živé, až z toho mrazí, ale jako celek to pro mě zabila režie. Celou dobu slyšíme vyprávění pamětníků v jedné lince, v jedné intonaci. Je to nekončící proud slov a historek bez možnosti prožít nějaké emoce. "A napřed jsme byli v táboře a tam jsme stříleli a jeden voják neměl spodky a k jídlu byl džem a chleba a pak se šlo frontu kde se spalo v zákopech a byla tam voda a taky prostitutky a bylo to hrozné, ale někdy ne, a pak byl útok a všude to vybuchovalo a pak, a potom, a navíc, a pak najednou řekli, že je konec a byl konec." Možná mám vysokou laťku, nedávno jsem dokoukal netflixí dokument Vietnam War, u kterého jsem střídavě žasnul a brečel, ale tohle bylo tak nějak ploché jak emočně, tak informačně. ()
Kolorované záběry doplněné svědectvím těch, kteří přežili Velkou válku. Od narukování a fixlování s věkem, přes konfrontaci v Zemi nikoho, spaní v zákopech, přimrzlých botách, gangréně, yperitu, spoustu záběrů na roztrhaná těla, až po prázdný pocit po vyhlášení míru a obtíže při hledání práce a znovuzačleňování do civilizace. Tento a jemu podobné dokumenty by se měly povinně pouštět dětem ve školách. ()
Technicky je to opravdu neuvěřitelný skok dopředu, a když naskočí barva, vyrazí to dech. Škoda, že se Jackson rozhodl použít obraz jen pro otrocké kopírování vyprávění a často tak musí využívat zpomalovačky a opakování záběrů. V případě samotné bitvy si pak musí vypomáhat dobovými kresbami. Když si pak člověk přečte, že takto zrekonstruovali přes sto hodin, zamrzí, že z nich dokument nenabídl více. A proto musím dát jen čtyři hvězdy, protože ač se Jacksonovi podařilo dokonale oživit zákopy tvářemi skutečných lidí, k protnutí vyprávění s obrazem nedochází tak často, jak by si divák přál. ()
Střidání komentářů je otřesné, což vyvrcholí během útoku z první zákopové linie. Zaběry na karikatury a kresby kdy kamera najíždí na detail působí dost lacině, asi jako když si pustíte prezentaci fotografií s tímto efektem. Kolorizace a vyhlazení některých zaběrů je pecka, obzvlášť delostřelecký koutek. Doplnění dialogů do původně němých záběrů poteší, identifikace nehybných těl skrze prostřihy obrazů z výcviku a narukování poděsí. Tohle se vyplatí vidět dvakrát, napodruhé ignorovat titulky, sledovat jen obraz a dobrou polovinu přeskočit. ()
Je to skvělý dokument od 15. do cca 75. minuty, to je ta část, kdy staví na těch kolorovaných záběrech a má v té chvíli dobře vybudovanou tu vyprávěcí dějovou linku plnou krutých detailů. Je to super, ale nenaplnilo to očekávání kvůli přílišnému užívání kreseb. Kdybych ale téma otevřel poprvé v životě, dávám pět hvězd bez mrknutí oka. ()
Galerie (37)
Photo © Trafalgar Releasing
Zajímavosti (7)
- Pre potreby filmu bolo spracovaných a zozbieraných viac ako 600 hodín rôznych rozhovorov a výpovedí od viac než 200 veteránov. Z celkových 600 hodín tvorcovia vybrali 100 hodín a až po ich posúdení začal film vznikať. (MikaelSVK)
- V dokumentu se kromě jiných událostí objeví záznamy prvního nasazení tanků v bitvě na řece Sommě z 15. září 1916. (ArthasKarfa)
- Režisér Peter Jackson tímto dokumentem uctívá památku seržanta Sidney Rucka (padl 8. 5. 1915) a poručíka Thomase Walshe (padl 4 .5. 1918). (MATADOR)
Reklama