Reklama

Reklama

Film režiséra Vladimíra Michálka je postmodernistickou vizí nedokončeného románu Franze Kafky "Nezvěstný". Do Ameriky počátku 20. století, země velkých vzletů i velkých pádů, přijíždí mladý Čech (M. Dejdar). Jeho strýc (J. Lábus) je nejbohatší muž Ameriky. Synovce přijme jako vlastního syna za podmínky absolutní podřízenosti. V tvrdých poměrech, tolik vzdálených idylické Evropě, mladý muž neobstojí. Je strýcem tvrdě a nečekaně zavržen. Amerika mu nastaví svoji druhou tvář – stává se z něj vyděděnec bez budoucnosti. Filmová vize mu však jistou naději poskytne. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (195)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Film "Amerika" je inšpirovaný literárnym dielom "Nezvestný". Je to nedokončený román pražského spisovateľa židovského pôvodu Franza Kafku. V roku 1994 túto predlohu spracoval do filmovej podoby český scénarista a režisér Vladimír Michálek. Od vtedy čo som videl jeho film "Je treba zabiť Sekala" má môj rešpekt a uznanie. Snímok "Amerika" sa mu tiež velice vydaril. Natočil výbornú postmodernistickú sociálnu drámu. Vizuálne i atmosfericky je to silne pôsobivé. **** ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Je pro mě docela těžké nějak rozebrat a pochopit už tak těžko uchopitelný film, když (až na Proměnu) neznám žádné Kafkovo dílo, nečetl jsem nedokončenou předlohu Nezvěstný a do rešerší na zhlédnutí  Ameriky, jsem o ni neslyšel. Na druhou stranu některé motivy připomenou   Kafkův složitý vztah k dominantního otci, jehož příkazy Kafka vždy následoval, z otce měl strach, nikdy se mu nedokázal postavit a tak se ubíjel v byokratické práci uředníka, kterou nenáviděl. Tyto motivy jsou zde jasně vidět na vztahu Karla a jeho strýce  , pro kterého neexistuje nic jiného než tvrdá práce a investování, díky čemuž se dostal tak vysoko , kde je. Na druhou stranu vyžaduje  celodenní poslušnost a odmítá svobodné nakládání s časem. A když si Karel něco dovolí, má hned strach z toho, co na to řekne strýček, který ho má neustále pod kontrolou.  Musím říct, že tento vztah mezi synovcem a nově nalezeným strýcem byl zajímavě napjatý a Jiřímu Lábusovi přinesl pozoruhodnou příležitost v temné záhadné  stylizaci, která mu právem přinesla Českého lva. A jak Lábusův strýc (byť z pochopitelných důvodů - držel ze svých zásad a nebyl schopen z nich odstoupit, takže se od sebe s Karlem odcizili a strýc neměl zájem o žádný další kontakt), zmizí, něco tomu filmu začne chybět. Ale ok, Karel na své cestě Amerikou začne narážet na samé potrhlé, až odpudivé postavy přesně v duchu existencialismu. Udržuje si to tedy nějákou atmosféru, to zase jo .  Karel se chce vrátit, přestává chápat, proč vůbec do Ameriky odcestoval a co se vůle kolem děje. A tato jízda je završena děsivým gansterem Kaiserem, který bagatelizuje Karlův zločin a nabídne mu ochranu, aby ho poté postupně...no, kdo viděl, tak ví. A oni to celé na posledních pět minut zakončí  romantickým happy endem s trubkou a pouští a pustí vypalovačku od Lucie? Jako z komentářů jsem pochopil dobový kontext, že pro objevení Lucie byl možná tento film i dost zásadní a spousta lidí ho má se spojeno hlavně s oblíbenou závěrečnou písničkou z mladí. Ale dneska je Amerika už tak zprofanovaná odrhovačka, že mi to zakončení přišlo ještě víc z kategorie WTF a koukal jsem na to, jak z jara. Ono obecně filmařsky je ten film na levelu devadesátkové nadšení. S čímž souvisí tenká hranice všeho dobrého a špatného, co s tím může souviset. Co jmenovat z toho špatného?  Všechny zúčastněné dámy ve filmu nepředvádí nic jiného než maximálně  svá těla a v životě jsem o  nich neslyšel. Asi mám málo nastudované devadesátkové modelky. Každopádně se není čemu divit, že poškádlily diváky v Americe, načež se po nich slehla zem a  dalších hereckých nabídek se již nedočkaly. Ale některé věci už by dneska tak ,,špinavě´´ snad ani nemohly působit.  Už první záběry na Prahu  a okno rodného domu Karla Rossmana mi přišly něčím nervydrásající.  Co se dále týče formy (která docela válcuje obsah), film je často obohacen o dokreslené věci a la Karel Zeman. Některé záběry jsou stylizovany až do Noir filmu nejen oblečením postav nebo tím, že postavy jsou občas zahaleny do tmy, ze které se vynořují jako  světla. A musím říct, že některé lokace mi i dost líbily.  Třeba sídlo Karlova strýce s obřími sloupy, velkým schodištem, mohutnými zdi a všudypřítomnými studenými barvami. Některý věci už ale byly dost úlet (třeba ten bar s blikajícími světly a techno hudbou.) () (méně) (více)

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

Prvotina Vladimíra Michálka, ve které exceluje především Jiří Lábus v roli strýčka hlavního hrdiny Karla, v podání Martina Dejdara, který příjíždí do Ameriky ke strýčkovi na doporučení svého otce. Vynikající stylizace, perfektní kulisy, krásné makety lodí a Ameriky dělají z tohoto snímku zajímavý originál. Ne každému se proto Amerika bude líbit. Slovo originalita je zde zcela na místě. Kromě Lábuse ve filmu ještě zaperlil Jirka Schmitzer jako nenapravitelný norek a Oldřich Kaiser jako zabiják a jeho "bodni se!!", z jeho úst vyznívá hodně přesvědčivě a mrazivě. Holt Michálek ví, co točí a je rozhodně náš jeden z nejlepších, ne-li nejlepší současný režisér. ()

Honzíno 

všechny recenze uživatele

Zajímavý český snímek, původního Kafku jsen nečetl, ale filmové zpracování mě velice zaujalo. Svou depresí, svým ponurým stvárněním a v neposlední řadě výtečnými hereckými výkony. Dejdar v jeho zlatých hereckých letech předvádí vysoký standard, ale není tím nejlepším. Prostě to, co předvádí Jiří Lábus, je nevídané a velice příjemně mě to překvapilo. Poprvé jsem viděl tohoto snad ne věčného komika ve vážnější (a též zápornější) roli - samozřejmě není jeho jediná, ale výkon je to úctyhodný a Lev byl namístě. Lucie se postarala o výbornou muziku, která spolu s unikátním výtvarným obličejem filmu vytváří tu specifickou atmosféru. Opravdu interesantní podívaná, jež zabředává do náročnějších vod. ()

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Film podľa románu "nezvestný" od Franza Kafku pojednáva o naivnom mládencovi, ktorý chce začiatkom 30tých rokov skúsiť štastie v Amerike u svojho zámožného strýca, ktorý podniká vo veľkom vo vodárskom priemysle. Začína sa v podniku rychlo adaptovať ale začne ho lákať žena jeho veľkého rivala. Jeho kariéra sa ocitne v troskách a on skončí v bahne prístavu, kde sa musí postarať sám o seba. Film má na svoju dobu výborné vizuálne spracovanie a aj kulisáci odviedli dobrú robotu. Napríklad detail new yorkského prístavu alebo panoráma manhattanu. Na dnešnú dobu to síce vyzerá smiešne ale v tej dobe to musel byť jasný prelom. Čo sa týka hercov tak tu máme starú gardu ako Jiřího Lábuse, Pavla Nového, Jiřího Schmitzera, dokonca aj vtedy mladého Tomáša Vorla. No a samozrejme hlavnú úlohu tu má Martin Dejdar. A nesmiem zabudnúť na hudobný doprovod, ktorý zaistila legendárna skupina Lucie a jej veľký hit, ktorý zaznie počas záverečných titulkov. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (10)

  • Libor Bouček sa vyjadril, že pre neho je film: "Symbolom deväťdesiatich rokov, kedy sme si mysleli, ako to tu u nás ekonomicky rastie a dotkneme sa tej Ameriky." (Arsenal83)
  • Film vychází ze stejnojmenné inscenace Studia Ypsilon (1989), ve které už tehdy hrál Martin Dejdar hlavní roli a shodné jsou i některé další role. (NinadeL)
  • Vladimír Michálek s Martinem Dubou se Kafkovou nedokončenou prózou Nezvěstný nechali inspirovat ke svému vlastnímu příběhu. (hippyman)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Reklama

Reklama