Režie:
David SladeScénář:
Charlie BrookerHudba:
Brian ReitzellHrají:
Fionn Whitehead, Will Poulter, Alice Lowe, Asim Chaudhry, Craig Parkinson, Tallulah Haddon, Jonathan Aris, Suzanne Burden, Sandra Teles, Tom McCall (více)VOD (1)
Videa (1)
Recenze (184)
Maximální hra s diváckou trpělivostí, kterou chápu v rovině intence, z diváckého hlediska u mě ale převážila frustrace nad oceněním tvůrčího záměru. Brooker a Slade si udělali dobrý den z diváckých očekávání postavených na zdánlivé svobodě volby, jejíž (ne)možnosti jsou vtěleny do každé vteřiny Bandersnatch. Místo labyrintu, ve kterém můžeme objevovat, ale dostáváme jen sérii slepých uliček, kterými nám tvůrci omlacují o hlavu, že jsme jen loutkami v jejich "rafinovaném" podvodu na spotřebitele. Mohlo by to fungovat ve chvíli, kdyby nás ty slepé uličky nenutily se opakovaně vracet ke stejným volbám a tím pádem si některé situace pro jistotu prožít třeba čtyřikrát. Divácký diskomfort na entou, který bych přijal lépe, kdyby byl skutečně tak chytře vymyšlený, jak se snaží tvářit. Což není. 55 % ()
Klobouk dolů za skvělý nápad, který Netflix přinesl na svou platformu. Rozhodování, která divák dělá, jsou zprvu nevýrazné ve stylu "jakou písničku si pustit" ale časem se mění v dost výživné volby "zabít/nezabít" a děj se ubírá fajn směrem. Trochu mě zpočátku štvalo, že když udělal člověk špatnou volbu, vrátilo jej to pak po několika minutách zpět a působilo to jako špatná volba a slepá ulička, ale po zjištění, že šlo o jeden z 10 alternativních konců se mi to zpětně vlastně líbí a dává mi to smysl. Velmi zajímavá interaktivní podívaná s obstojným příběhem a dokonce i s těžkými podmínkami, které musí divák splnit, aby se dostal do "zlatého" konce. ()
// Interaktivní mindfuck, který je nebezpečný pro diváka asi stejnou mírou jako pro hlavní postavu. Stačí totiž málo, abyste se dostali do nekončícího cyklu špatných rozhodnutí, které vás dovedou na konec bez jakéhokoliv emocionálního payoffu. Což je dost blbý. Po technické stránce brilantní, těch problémů a trhlin je v tom ale až příliš na to, abych to mohl jednoznačně označit za povedené. Je to experiment po všech stránkách, někomu vyjde, ostatním ne. ()
Není tajemstvím, že mám rád CYOA knihy a zejména počítačové hry s podobnými mechanikami - Mass Effect, Life is Strange, Stanley Parable, Walking Dead, Late Shift, atd. Tohle dílo mě ze začátku však ničím nelákalo - poslední řada BM mě nudila a z osobností a vzhledu ústředních dvou postav (Stefan a Colin) jsem také moc unešen nebyl (ačkoliv je nutno uznat, že v dané době moc jiných archetypů programátorů asi nebylo). Dílo to však bylo podařené - cesty se krásně větvily a konce byly uspokojivé nejenom co do ztvárnění, ale i do způsobu jak se k nim dostat. Nejhorší na celé záležitosti tak byla hlavně nemožnost uložit si pozici v ději nebo již viděné scény přeskočit. Osobně doufám, že se Netflix konceptu nezbaví a bude ho prozkoumávat dále, méně jako meta komentář a více blíže skutečným příběhům. Když nic jiného, tak je to vynikající způsob, jak zamést s piráty. ()
Black Mirror veľmi nesledujem, ale tento film ma zaujal. Ide o príjemnú zmenu a konečne som nemal pocit, že moje rozhodnutia menia iba časť deja, ale celý príbeh. Film má viac rôznych koncov a je zaujímavé skúsiť sa k nim dopracovať. Dobrou funkciou je aj cestovanie v čase vďaka ktorému po zlom rozhodnutí netreba opakovať celý film, ale iba jeho časť. Na plné hodnotenie to však nie je. 80 % ()
Galerie (8)
Photo © Netflix
Zajímavosti (9)
- Na začátku, když se Stefan (Fionn Whitehead) poprvé setkává s Colinem (Will Poulter), tak jakmile si Colin sundá sluchátka, je slyšet, že právě poslouchá skladbu „New Life“ z roku 1981 od Depeche Mode. (Dangerous2)
- Celý film je interaktivní, natočený formou choose-your-own-adventure, kdy divákovi jsou nabízeny volby mezi dvěma možnosti ovlivňující kompletně děj filmu. Kvůli tomuto faktu bylo celkem natočeno přes 5 hodin použitého materiálu, přestože následná stopáž sledovaného filmu má 90 minut. (hansel97)
Reklama