Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film, který podle skutečných událostí natočil známý americký režisér Mike Nichols, vypráví o ženě, jež zemře za podivných okolností těsně předtím, než se jí podaří prozradit novinářům pravdu o nedostatečné ochraně zaměstnanců před radioaktivitou v jaderné továrně, kde pracovala. Byla to nehoda nebo vražda? Případ nebyl dodnes vyřešen, ale odvaha Karen Silkwoodové, která nepodlehla psychickému nátlaku, i po smrti inspiruje politické aktivisty a ochránce životního prostředí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (82)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pôvodne som ani nemal v úmysle si pozrieť tento film, ale známe mená, predovšetkým Mike Nichols, ale aj Meryl Streep, Kurt Russel a Cher ma presvedčili. Okrem toho pri filmoch podľa skutočných udalostí mám akú-takú záruku, že sa na filme nevybláznil nejaký nedocenený scenárista. Príbehov ako tento, teda o vopred prehratých bojoch angažovaných jednotlivcov proti mocným korporáciám som videl niekoľko. Prakticky sa líšili iba záverom, v ktorom došlo k happy endu alebo častejšie k upevneniu pocitu bezmocnosti u tých, ktorí by chceli v podobných aktivitách pokračovať. Z hercov ma paradoxne najviac sklamala Meryl Streep, ktorej som to jej bezstarostné skotačenie jednoducho neveril. S hodnotením nemám najmenší problém, lebo povedané slovami Labudu z Vesničky, dve sú málo, štyri veľa. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Srdceryvný příběh, který je řemeslně zvládnutým sociálním dramatem a zároveň skvělým provokativním thrillerem evokujícím veřejnost klást si otázku o jaderné bezpečnosti. Nichols si sice dává v prvních minutách dost na čas a každodenní život Silkwoodové sonduje velmi zvolna, ale přesto není nouze o dramatické situace. Oscarové nominace jsou oprávněné a fakt, že film neproměnil ani jednu mě donutil pravidelně navštěvovat psychiatra. Mimořádně hodnotný přínos do kategorie Nového Hollywoodu a vyzývavých filmů, které se nebojí postavit proti rozporuplnosti korporace. 80% ()

Reklama

Terva 

všechny recenze uživatele

13. listopadu 1974 se chce Karen Silkwoodová, zaměstnankyně jaderné továrny, sejít s reportérem New York Times. Nikdy tam neměla chtít jít... Dramatický snímek se skvělými výkony byl nominován na pět Oscarů: za harecký výkon Meryl Streep a Cher, režii, scénář a střih. Režie : Mike Nichols. Scénář : Nora Ephron a Alice Arlen. Hrají : Meryl Streep jako Karen Silkwood a Cher jako Dolly Pelliker. Film podle skutečných událostí. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Ne vždy se věrné přichycení k realitě divácky vyplácí. Radiační činnost vcelku věrná, rodinné soužití prosté dramatických momentů (nebýt problémů v práci), nedůvěra k oficiálním místům značná. S daným cílem by spíše dokument než hraný film posloužil lépe účelu odhalení nekalých praktik v jaderném průmyslu a seznámení veřejnosti s problematikou. Šel by vystavět se stejným, ne-li větším napětím. Divák by se dozvěděl, co tvrdí vědci, co aktivisté, co průmyslníci a co vláda. Jak konají a proč. Odnesl by si jiný, přesnější obrázek o rizicích pramenících z ozáření, o práci úřadů a ústavů. Bylo by to konstruktivnější než ke všem místům zasetá nedůvěra. A to i přesto, že tento film se v technických detailech ani autenticitě událostí nijak zvlášť od skutečnosti neodklání. Jsou ale chvíle, kdy lehounce postrukuje diváka k tomu, aby dal za pravdu těm postavám, které ji IMHO nemají. Třebas odborářům, když zpochybňují koncept limitů příjmu plutonia a limit 40 nCi pro něj stanovený. U nás dodnes platí obdobný limit. Má to své dobré důvody. Tato hodnota není bez rizika, ale úplně bez rizika není žádná práce. Věčně létající obchodník může spadnout s letadlem a radiační pracovník dostat rakovinu. Rizika mohou být dost možná srovnatelná. Ale dost odborných záležitostí, ani Silkwoodová se v nich neutápí, jen asi nechce být snadno smetena opozicí, která by jinak mohla prohlásit: "Ten váš film je úplná blbost, neboť A, B a C." V ospalejším tempu a věrněji rozvíjí známou myšlenku o podlosti velkých korporací posedlých ziskem. Silné ***. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snímek měl pojednávat o nekalých praktikách v jaderném průmyslu a byl jsem náležitě zvědavý, jaký bude pohled filmařů na naše americké kolegy a jak moc se proměnilo prostředí v našem oboru od vzniku filmu. Po pravdě, Silkwoodovou považuji z dramatického hlediska za nezvládnutý materiál, kdy se film táhne jako med nasbíraný na lžíci. S krátkým odstupem času si z něj nevybavím víc než nekonečné ohníčky cigaret a velmi svérázný přístup amerických zaměstnanců k bezpečnosti práce, který by byl o pouhou dekádu později od vzniku snímku v našich poměrech nemyslitelný. Ještě k tomu kouření - tak vstřícní k potřebám tabákového průmyslu nebyli - domnívám se - ani filmaři 50. let. Přesto charisma Meryl Streepové jako jedné z nejlepších hereček své generace leccos zachraňuje, takže horko těžko si třetí hvězdičku obhájí. Celkový dojem: 50 %. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (21)

  • Režisér Mike Nichols zakázal Cher nosit jakýkoli makeup. Někdy k ní při natáčení přišel v bílých rukavích a dotýkal se její tváře jen aby měl jistotu, jestli jeho nařízení opravdu dodržela. (jezurka42)
  • Herečka Jane Fonda, která hrála v tématicky podobném filmu Čínský syndrom (1979), dříve vlastnila filmová práva k tomuto snímku. (jezurka42)
  • Lily Tomlin absolvovala konkurs pro roli Dolly. (D3VIL)

Související novinky

Kuchařka na plátně

Kuchařka na plátně

04.05.2006

Jedna z mála žen za kamerou, které se povedlo získat si respekt v Hollywoodu, natočí životopisný film o famózní kuchařce Julii Powellové podle její autobiografie. Režisérka a scénáristka Nora Ephron,… (více)

Reklama

Reklama