Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film, který podle skutečných událostí natočil známý americký režisér Mike Nichols, vypráví o ženě, jež zemře za podivných okolností těsně předtím, než se jí podaří prozradit novinářům pravdu o nedostatečné ochraně zaměstnanců před radioaktivitou v jaderné továrně, kde pracovala. Byla to nehoda nebo vražda? Případ nebyl dodnes vyřešen, ale odvaha Karen Silkwoodové, která nepodlehla psychickému nátlaku, i po smrti inspiruje politické aktivisty a ochránce životního prostředí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (82)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Ne vždy se věrné přichycení k realitě divácky vyplácí. Radiační činnost vcelku věrná, rodinné soužití prosté dramatických momentů (nebýt problémů v práci), nedůvěra k oficiálním místům značná. S daným cílem by spíše dokument než hraný film posloužil lépe účelu odhalení nekalých praktik v jaderném průmyslu a seznámení veřejnosti s problematikou. Šel by vystavět se stejným, ne-li větším napětím. Divák by se dozvěděl, co tvrdí vědci, co aktivisté, co průmyslníci a co vláda. Jak konají a proč. Odnesl by si jiný, přesnější obrázek o rizicích pramenících z ozáření, o práci úřadů a ústavů. Bylo by to konstruktivnější než ke všem místům zasetá nedůvěra. A to i přesto, že tento film se v technických detailech ani autenticitě událostí nijak zvlášť od skutečnosti neodklání. Jsou ale chvíle, kdy lehounce postrukuje diváka k tomu, aby dal za pravdu těm postavám, které ji IMHO nemají. Třebas odborářům, když zpochybňují koncept limitů příjmu plutonia a limit 40 nCi pro něj stanovený. U nás dodnes platí obdobný limit. Má to své dobré důvody. Tato hodnota není bez rizika, ale úplně bez rizika není žádná práce. Věčně létající obchodník může spadnout s letadlem a radiační pracovník dostat rakovinu. Rizika mohou být dost možná srovnatelná. Ale dost odborných záležitostí, ani Silkwoodová se v nich neutápí, jen asi nechce být snadno smetena opozicí, která by jinak mohla prohlásit: "Ten váš film je úplná blbost, neboť A, B a C." V ospalejším tempu a věrněji rozvíjí známou myšlenku o podlosti velkých korporací posedlých ziskem. Silné ***. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Pôsobivý príbeh ženy, ktorá prekročila 'prípustnú hranicu'. Verne zachytené prostredie ľudí nižšej sociálnej vrstvy z amerického Juhu (dnes by to boli pravdepodobne typickí voliči Trumpa), ktorí si uvedomia riziká, až keď im čelia tvárou v tvár. A ešte takto skvelo obsadené - zaujímavé vidieť top herečky a speváčky ako Streepovú či Cher nenastajlované, vlastne také, ako vyzerajú, keď ráno vstanú z postele - bez make upu, bez účesu od profi kaderníčky a hollywoodskych stajlistok. K tomu rizikovému zamestaniu vo fabrike na plutóniové pelety - mňa dvakrát vydrhnú, aby ma dekontaminovali od rádioaktivity a tretíkrát už by som do továrne nevstúpil a viac neriskoval. To ale nie je prípad hl. hrdinky, ktorá ak by to nedostala od rádioaktivity, tak by to schytala skôr či neskôr od fajčenia - jedna za druhou v papuli, jedna za druhou. Príbeh je pôsobivý a varovný aj sám o sebe, že je navyše natočený podľa skutočnej udalosti a skutočnej ženy, je už len taká čerešnička na torte. Až sa divím, že to pri toľkých nomináciách neskončilo minimálne pri dvoch oscaroch. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snímek měl pojednávat o nekalých praktikách v jaderném průmyslu a byl jsem náležitě zvědavý, jaký bude pohled filmařů na naše americké kolegy a jak moc se proměnilo prostředí v našem oboru od vzniku filmu. Po pravdě, Silkwoodovou považuji z dramatického hlediska za nezvládnutý materiál, kdy se film táhne jako med nasbíraný na lžíci. S krátkým odstupem času si z něj nevybavím víc než nekonečné ohníčky cigaret a velmi svérázný přístup amerických zaměstnanců k bezpečnosti práce, který by byl o pouhou dekádu později od vzniku snímku v našich poměrech nemyslitelný. Ještě k tomu kouření - tak vstřícní k potřebám tabákového průmyslu nebyli - domnívám se - ani filmaři 50. let. Přesto charisma Meryl Streepové jako jedné z nejlepších hereček své generace leccos zachraňuje, takže horko těžko si třetí hvězdičku obhájí. Celkový dojem: 50 %. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Ze všech sil, na plné čáře. Žena – zaměstnankyně, která se dmula výsadou nesložit zbraně, nenosit bázeň. Žádné polehčující okolnosti firmě, "matce - živitelce," která vystavuje parte zdraví. Pracovními podmínkami ohrožuje životy. Firmě, která trpí ztrátou paměti…. a ztrátou blízké osoby její vinou teď jedna z "rodin." ()

Terva 

všechny recenze uživatele

13. listopadu 1974 se chce Karen Silkwoodová, zaměstnankyně jaderné továrny, sejít s reportérem New York Times. Nikdy tam neměla chtít jít... Dramatický snímek se skvělými výkony byl nominován na pět Oscarů: za harecký výkon Meryl Streep a Cher, režii, scénář a střih. Režie : Mike Nichols. Scénář : Nora Ephron a Alice Arlen. Hrají : Meryl Streep jako Karen Silkwood a Cher jako Dolly Pelliker. Film podle skutečných událostí. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (21)

  • Kurt Russell byl za roli Drew Stephense nominován na Zlatý glóbus. (virus10)
  • Karen Silkwoodová se provdala v 19 letech a narodili se jí 3 děti. Když od dětí odcházela kvůli nevěře manžela, řekla, že si jde koupit cigarety. (KajusaK)
  • Název a lokace továrny na plutonium, kde Karen pracovala, byla Kerr-McGee Cimarron Fuel Fabrication Site, která se nacházela v blízkosti Crescent v Oklahomě v USA. Film však v Oklahomě vůbec natáčen nebyl. (jezurka42)

Související novinky

Kuchařka na plátně

Kuchařka na plátně

04.05.2006

Jedna z mála žen za kamerou, které se povedlo získat si respekt v Hollywoodu, natočí životopisný film o famózní kuchařce Julii Powellové podle její autobiografie. Režisérka a scénáristka Nora Ephron,… (více)

Reklama

Reklama