Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Mark Boone Junior, Jorja Fox, Stephen Tobolowsky, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Callum Keith Rennie (více)Obsahy(2)
Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 534)
Pan Nolan by potřeboval jít na vyšetření hlavy. Takto natočit film může opravdu jen magor. Vracení v čase, sledování filmu od konce a to kouskování jednotlivých scén mě dělalo ze začátku velké potíže. Pak jsem to pochopil a sledování mě už nedělalo takový problém. Nejvíce mě zajímalo, jak to skončí. (Nebo vlastně začne?) Přesto některé pasáže mi připadaly, že tam jsou navíc a některé mi tam vůbec neseděly. Zpočátku jsem měl myšlenky odpadu, poté jedné a dvou, nakonec díky tomu, že mě zajímalo, jak to dopadne a že jsem se vymotal ze ztracení, tomu dávám tři. Kdyby to bylo natočené od začátku, bylo by to pro mě lepší, ale ztratilo by to tu pointu, kterou to mělo v tomto stylu natočení. ()
Při sledování MEMENTA jsem si připadal, že jsem uprostřed nějaké rafinované hry Christophera Nolana. Nolanův sofistikovaný a ORIGINÁLNÍ scénář je společně s Tarantinovým Pulp Fiction to nejoriginálnější, co vlastní Hollywood v posledních několika dekád. Od (ne)ocenění Pulp Fiction a Mementa jsem přestal sledovat a vážit si Oscarové prestiže. MEMENTO skáče sem a tam mezi jednotlivými příběhy, v prostoru i v čase. Pro mladé filmaře a nedotčené diváky to může být novinka, ale tahle metoda byla už použita. Rozesetá struktura vyprávění je k vidění u kultovního snímku Pulp Fiction, nebo Občan Kane. ()
Snímek MEMENTO Christophera Nolana je - vedle tématu pomsty - především bravurně zvládnutým zamyšlením nad lidskou schopností/neschopností rekonstruovat realitu a nad následným možným zneužitím člověka člověkem - to vše navíc v divácky poutavém "krimi-thrillerovém hávu". Obsah filmu by se mohl zdát sám o sobě jednoduchý, až prostý (který film však takový není?). Tato "jednoduchost" je však podána natolik výbornou a zajímavou formou, že divák je Nolanem neustále nucen zapojovat svůj mozek na 100%. Na snímku si především nesmírně cením způsobu použití kamery (smysl pro detail), naprosto geniální střihy, perfektní herecké výkony a v neposlední řadě (monotónní a mírně "nervní") zvuk + hudba. Snímku také nechybí vtip, který je však do filmu vložen přesně v tom správném a vyváženém poměru (divák ani na chvíli nezapochybuje, že jde o thriller). V některých momentech může Nolanovo dílo MEMENTO připomínat tvorbu Davida Finchera. Nikoliv však v tom, že by Nolan Finchera kopíroval. Jde spíše o to, že dokáže vytvořit stejně tak "hustou" thrillerovou atmosféru. Shrnuto a podtrženo: Perfektní film, u něhož fabulace dosahuje astronomických rozměrů. ()
[imdb: 8.6/10] | me: Originalita v plnom rozsahu, spôsob odhaľovania deja a postupného odkrývania jednotlivých súvislosti je jedinečný. Od samého začiatku je film zaujímavý a každou ďalšou minútou naberá na intenzite a núti zamýšľať sa nad možným priebehom a dôvodmi, ktoré sa však v zápätí rozplynú s príchodom ďalšej scény. Správna dávka "mystery" a nejednoznačnosť ďalšieho deja spojená s potrebou zapojiť do hry aj mozog robí z tohto filmu zaujímavý zážitok, ktorý určite stojí za to. 4 a pol. ()
Těsně po zhlédnutí jen lehce nadprůměrná kriminálka, kterou citelně vylepšuje geniální koncept, se s odstupem několika minut (nikoliv hodin, dní, či týdnů, jak tomu obyčejně bývá) stává vynikající, jelikož si divák uvědomí, jak moc ho Nolan přinutil vnímat příběh a žasnout nad tím, jak do sebe vše hladce zapadá a bez jediného zašprajcnutí funguje. Takhle unavený jsem po filmu nebyl hodně dlouho. A je to únava vskutku příjemná. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (43)
- Celosvětová premiéra proběhla 5. září 2000 na Benátském FF. (Varan)
- Stejný motel se objevil i ve filmu Sedm životů (2008). (R´Hell)
Reklama