Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)

(více)

Recenze (94)

ybuko 

všechny recenze uživatele

Neuveritelne ze jde o film jen o tri roky mladsi nez Barbarella. Pokud mate Jane zafixovanou jako naivni bimbo s peknym telem, u ktere je skutecny herecky talent otazkou, pak budete nejspis hodne prekvapeni jeji polohou pragmaticke a realisticke prostitutky, ktera vi co muzi chteji a potrebuji a dokaze toho nalezite vyuzivat. Je skoro paradoxni ze se film jmenuje podle Sutherlandova hrdiny, a ne po jeji postave. Film z obdobi presne vymerenych obrazovych kompozic, temer fyzicky pevnych statickych zaberu, a pomalych vlacnych atmosfer. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Detektivka, která klade větší důraz na věrohodnou psychologii postav než na samotný zločin. A dělá dobře. Fondová i Sutherland jsou ve vylézání a padání do morálního bahna velkoměsta přesvědčiví a jejich převážně dialogové konfrontační scény nenudí také díky přiměřeně (ale ne příliš) skromné režii. Pakula dobře ví, kdy začíná být záběr svou délkou otravný. Nemohu tvrdit, že bych byl nonstop našponovaný, nemohu tvrdit, že mi to u osmatřicet let starého a jinak bezvadně šlapajícího filmu vadilo. 75% ()

Reklama

Terva 

všechny recenze uživatele

Soukromé očko John Klute ( Donald Sutherland ) vyšetřuje záhadné zmizení výzkumného technika Thomase Grunemana. Jeho cesta v úspěšnému vyřešení vede i k telefonní šlapce se jménem Bree Danielová ( Jane Fonda ) Tato žena vypadá docela zachovale, zvlášť'ˇ, když o ní říkají, že má 600 až 700 zákazníků ročně. Dialogy ve filmu jsou zdlouhavé, divné, šílené a představují obrovské procento z celého snímku. Při delších pasážích jsou až nudné a protivné. Film je spíše slovním profilem hlavních postav, jejich činy jsou obsaženy v dialozích - nejsou moc vizuálně vidět. Hraje zde i Roy Schneider a to pasáka Franka Ligourina. CITÁT - Všechno je to strašně smutný.......... Má tu hrát i Silvester Stallone, ale rolička ve které účinkuje mi nějak utekla. Často jsem od filmu odcházel a jen ho poslouchal. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Dech beroucí a unikátně originální film - tedy pokud mu divák dá šanci a ideálně k němu navíc přistoupí bez jakýchkoli očekávání a informací. Což nemusí být nic snadného, protože film už svým názvem stáčí pozornost zavádějícím směrem. John Klute totiž není hlavní postavou, jen klíčovým katalyzátorem dění. Na druhou stranu název pomáhá naznačit, že snímek navazuje na žánr noir, který ale v duchu dalších dobových titulů jako "Dlouhé loučení" či "Noc postupuje" nenaplňuje v klasické podobě, nýbrž ho podvratně dekonstruuje, a tentokrát i přetváří v něco nevídaného. Navzdory původnímu scénáři (který v tradičním duchu pojednával o maloměstském poldovi, jenž zatočí se zločinci v New Yorku) se film namísto detektiva zaměřuje na femme fatale, kterou pojímá ne jako objekt, ale komplexní a komplikovanou figuru. Pakula přiznává, že "Klute" tak porušuje hitchcockovské pravidlo žánrových filmů, když se namísto atrakcí zaměřuje na psychologii ("Klute" mimoděk zpřítomňuje rozdíl opravdové propracovanosti postavy oproti blafující povrchní psychologizaci figur v moderních sofistikovaných žánrovkách a blockbusterech). Ústřední figurou se tak stává Bree Daniels v podání Jane Fonda a snímek se přes žánrové elementy noří do témat sexu coby mocenské hry a svádění jako herectví postaveného na kontrole nad druhými a situací, ale hlavně se stává portrétem této ženy. Herečka, pro kterou to po fenomenálním "Koně se také střílejí" byla druhá role ilustrující její osobní zrání do uvědomělé emancipované ženy, zásadním způsobem přispěla k výsledné podobě snímku. Na své přání trávila čas s reálnými call girls, velkou část kostýmů vzala z vlastního šatníku a dokonce v setu hrdinčina bytu žila několik dní před natáčením, ale také k řadě scén přistoupila improvizačně, aby se do nich plně položila. Proč se tedy film nejmenuje nakonec "Daniels"? Protože detektiv je pro sebevědomou a přesto vnitřně pochybující ženu zrcadlem kontrastu jejího zevnějšku i nitra, její kontroly i bezmoci, nebo prostě jen její mnohoznačnosti, se kterou se ona sama snaží vypořádat. "Klute" tak navzdory názvu představuje milník nejen v Americké kinematografii z hlediska ženských hrdinek, přičemž právě rozkol s tradičními žánrovými schématy a pravidly zpřítomňuje emancipační přelomovost zdejší ženské postavy a verbalizace její perspektivy. Alan J. Pakula vždy vyzdvihoval zásluhy Jane Fonda stejně jako roli dalších členů tvůrčího týmu na výsledné podobě snímku. "Klute" tak zosobňuje ideál filmu coby kolektivního díla, kde si režisér nepodmaňuje ostatní členy štábu pro naplnění své vize, ale naopak se nechává vést inspirací a talentem ostatních. Kameraman Gordon Willis přispěl neskutečně důmyslnými fragmentarizujícími kompozicemi, dramaturgicky motivovanými jízdami i expresivně ponurým svícením a skladatel Michael Small vytvořil zneklidňující paranoidní hudbu mísící se s ruchy scény. Vedle střihu, postaveného na kontrapunktech, a kostýmů s citem pro autenticitu New Yorku i profilování postav si zaslouží vyzdvihnout také Donald Sutherland, který titulního hrdinu pomohl svým zdrženlivým projevem vyprofilovat přesně do oné role, jakou měl v tomto vyprávění mít. "Klute" se narativně i stylově přelévá přes ostří noiru střídavě do thrilleru a romance, přičemž v obou polohách nabízí pohlcující, mrazivou a jedinečnou podívanou (scéna s nakupováním ovoce bere dech svou intimitou a křehkostí ve vyobrazení zamilovanosti, přičemž opět zpřítomňuje úžasnou souhru všech výše uvedených tvůrčích sil). () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Obvykle se netrápím názvy filmů, ale když prostituka s hereckými ambicemi dostane asi třikrát tolik prostoru než detektiv, podle nějž je tento snímek pojmenován, tak mi patrně něco podstatného uniká. Samozřejmě nemohu popřít, že se mi na živelnou Bree dívalo lépe než na zahloubaného Kluteho, ale nemohu akceptovat skutečnost, že jsem byl při vyšetřování případu neustále vyrušován psychologickou nudou. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (12)

  • V původním scénáři byl Breein psychiatr muž, ale Jane Fonda měla během zkoušek pocit, že by se její postava nikdy neotevřela muži, a tak požádala, aby tuto roli hrála žena. Fonda také chtěla, aby se scény s psychiatričkou natáčely až na konci, kdy už byla s postavou Bree zcela sžitá. (anezzik)
  • Breeino příjmení je ve filmu nekonzistentní, střídá se mezi Daniel a Daniels. V závěrečných titulcích je však napsáno Daniel. (anezzik)

Související novinky

Zemřel Donald Sutherland

Zemřel Donald Sutherland

20.06.2024

Přichází velmi smutná zpráva ze Spojených států. Ve věku osmaosmdesáti let odešel americký filmový velikán a plodný herec s přibližně dvěma stovkami filmových a televizních rolí na svém kariérním… (více)

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Reklama

Reklama