Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Jane Fonda, Donald Sutherland, Charles Cioffi, Roy Scheider, Dorothy Tristan, Rita Gam, Nathan George, Vivian Nathan, Richard B. Shull, Veronica Hamel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)
(více)Recenze (95)
Představte si, že jste režisér a natáčíte posezení několika lidí u stolu. Za prvé můžete jít od detailu k celkovému pohledu na scénu. A za druhé obráceně, tedy od celkového orámování scény, kterým se divák zorientuje v prostoru, a poté najíždět na předměty doličné a tváře postav. Klute jako mystery thriller volí kvůli žánru přirozeně první cestu. ____ Prostitutka není děvka, jen divákův zasvětitel (zprostředkovávající důležité informace), a Donald Sutherland zas zasvěcovaný (zástupce filmového diváka). ()
Klute je výborný filmík starej školy, ktorý stavia na tajomnosti okolo hlavnej postavy. Dej je pomalý, vťahujúci a napätie rastie priamo úmerne s pribúdajúcim časom a odkrývaním nových skutočností. Prekvapujúco dominantnou postavou nie je samotný Klute, ale výborná Jane Fonda. Záver mohol byť viac "šokujúci", ale inak je to presne typ krimi/trileru, aké mi sedia najviac. ()
Dosti zvláštní film. Jde o jakýsi psychologický krimi thriller, jehož autor byl zjevně v daný moment experimentálně naladěn, protože porušuje řadu ustálených zásad žánr(ů) i běžný způsob filmového vyprávění (myšleno dramaturgie). O postavách snímku se nedozvíme skoro nic a příběh se odvíjí v podivuhodně poskládaných epizodách, které snad jen jakoby náhodou dávají v závěru dojem jakési ucelenosti. Kdo má rád detektivky, nechť si radši pustí libovolný díl Vražd v Midsomeru. Kdo má rád psychologické snímky, ocení více Bergmana. Kouzlo Klutea je specifické - a ne každý z něj musí být nadšen. ()
Detektivka, která klade větší důraz na věrohodnou psychologii postav než na samotný zločin. A dělá dobře. Fondová i Sutherland jsou ve vylézání a padání do morálního bahna velkoměsta přesvědčiví a jejich převážně dialogové konfrontační scény nenudí také díky přiměřeně (ale ne příliš) skromné režii. Pakula dobře ví, kdy začíná být záběr svou délkou otravný. Nemohu tvrdit, že bych byl nonstop našponovaný, nemohu tvrdit, že mi to u osmatřicet let starého a jinak bezvadně šlapajícího filmu vadilo. 75% ()
Scénář: Andy Lewis, Dave Lewis .. Název Klute je tvůrčí úskok. Taktéž všechny zmíněné žánrové poutače jsou téměř bezpředmětné, kriminální zápletka je fakticky jen zástěrka pro psychologický film o nitru jedné ženy. Celý průběh se táhne pomale a unyle předkládá pohled na soukromí jedné lehké ženy, bez nějakého dějového vzruchu. Na Jane Fonda (herecky pečlivě přednášející své dlouhé monology a dialogy) mne znepokojovalo akorát to, že se nápadně podobá jedné mojí kamarádce. Podobně jako u Conversation jde o film, který mě touto svojí zastřenou polohou vůbec nepotěšil. 50%. ()
Galerie (66)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (12)
- Práce kameramana posloužila jako inspirace Dariusovi Khondjimu pro film Sedm (1995). (Eldrick)
- Jane Fonda v rámci přípravy na roli pracovala týden jako callgirl. (Kulmon)
- Barbra Streisand a Ali MacGraw odmítly roli Bree Danielsové, za kterou dostala Jane Fondová Oscara. (Matty)
Reklama