Reklama

Reklama

Canterburské povídky

  • Itálie I racconti di Canterbury (více)
Trailer

Obsahy(1)

Provokativní vize středověkého světa, inspirovaná povídkami Geoffreyho Chaucera... Canterburské povídky jsou druhou sbírkou středověkých textů, jež adaptoval do filmové podoby známý italský režisér Pier Paolo Pasolini (sám ve filmu vytvořil postavu autora předlohy, básníka Chaucera). Je to také druhé dílo jeho volné Trilogie života. Tak jako v předchozím Dekameronu, ani tentokrát se nezříká otevřeného zobrazení erotiky, stejně jako silně provokativních scén, které byly pro jeho dílo typické. Není to však režisérská zvůle – Pasolini tu věrně vystihl rozporuplnost středověké estetiky, přítomné i v Chaucerově předloze: všudypřítomné obrácení mysli k posmrtnému životu, permanentní touhu po nebi a strach z pekla, a na druhé straně nízkost – důraz na jídlo a vyměšování, vulgární, fraškovitý humor a zdůrazňování tělesnosti se vší její nechutností. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

cross 

všechny recenze uživatele

Pasolini opět boří tabu a zobrazuje sex a násilí tak, jak to už v Dekameronu nestihl. Bohužel, proti oproti prvnímu dílu trilogie života je tento film nudnější a jakoby zběsilejší, neuveřitelnější a především už jaksi "okoukaný". To co mě v Dekameronu bavilo mi tentokrát přišlo pouze jako zajímavé. Líbila se velmi osobitá představa pekla:) ()

Skip 

všechny recenze uživatele

V tomto filmu mě absolutně nic nezaujalo, bylo to natočeno dost nezáživně. V Dekameronu bylo aspoň něco, ale tady vůbec nic. Snad jen ten nápad, kde má ďábel frátery. Ovšem zobrazení tohoto faktu už bylo vyloženě stupidní. Moc nechápu, co na těchto jeho filmech vidí různé poroty. Řekl bych, že Trilogií života docela odrazuje lidi, aby si přečeli knihy, které mu byly inspirací. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pokiaľ sa budete na TO pozerať od začiatku ako na taký malý Pasoliniho vtip, môžete sa dobre zabaviť. Nie zakaždým, občas budete zhnusení, ale aj to je súčasť onoho humoru. Ale pozor, nie je to vtip neškodný, to ani náhodou, taká cirkev dostane naložené podstatne viac, ako v nejakom Da Vinciho kóde, proti ktorému protestovala. Konšpirační teoretici môžu vymýšľať teórie o jeho smrti. Najviac potešila a pobavila poviedka s "Chaplinom", i keď nebola dostatočne vypointovaná. Mimochodom poviedky sa Vám budú páčiť asi práve na základe ich poínt. Pasolini si nedával servítku pred kameru a musím konštatovať, že aj ja som do istej miery konzervatívny a nie všetko potrebujem na plátne vidieť. ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Další velice dobrý Pasolini, s množstvím humoru, který asi každý nezkousne. Když sem film viděl kdysi dávno poprvé, připadal mi jako nudná volovina ze středověku. Teď, když už sem viděl několik Pasoliniho filmů a zvykl si na jeho způsob podání, se mi to líbilo mnohem víc. 70%......zajímavý komentář: Silas ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v dubnu 2021. Canterburské povídky, dílo Geoffreye Chaucera, patří mezi základní elementy anglické kultury, jsou inspirovány Dekameronem a odráží v sobě ty vůně a chutě středověkého života anglického i morální rozervanost křesťanských ideálů v přízemnosti i pudovosti reality života. Není div, že po Dekameronu si zvolil Pier Paolo Pasolini právě Canterburské povídky k uvolnění satirického pobavení. St. John's College v Cambridgi, starobylé tržní městečko Chipping Campden, hrázděná budova Guildhall v Lavenhamu, tudorovský palác Layer Marney Tower, středověké opatství Sv Osytha, benediktinské opatství Battle Abbey, větrný mlýn Johna Webba a Rolvenden, či středověká hospůdka George Inn v Norton St Philip, Pasolini vybral jedinečné kulisy živoucího tepotu středověku a jeho morálky, kameraman Tonino Delli Colli v rozverném rytmu tancuje, zpívá, obcuje s výjevy uprostřed celé gotické i pseudogotické monumentality. Hudební doprovod stvořil z britské lidové písně a v souvislosti s příběhy jsou škádlivou nezbedností, morálka křesťanské zbožnosti je celá svlečena donaha, lidský život je přitahován Érotem a vylekán Thanatem, často se vyznačuje lakotou, hamižností a zradou, Pasolini baví sebe, ale i diváky filmu, je hravý, drzý, živočišný a ušlechtilý. Mezi hlavní protagonisty osmi po krásách života žíznivých Canterburských povídek patří: zámožný, starý a po mladé nevěstě divý Sir January (vynikající Hugh Griffith), starcova vyvolená, mladá, atraktivní nevěsta May (rozkošná Josephine Chaplin), vydírající inkvizici natěšeně pozorující ďábel (dobrý Franco Citti), neposedný tulák k Chaplinově poctě Perkin (příjemný Ninetto Davoli), nadržený a velmi vynalézavý student Nicholas (příjemný Dan Thomas), Nicholasův objekt touhy a tesařova ženuška Alison (zajímavá Jenny Runacre), na muže náročná ženština z Bathu (dobrá Laura Betti), lehkomyslní i nadržení studentíci Alan (Patrick Duffett) a John (Eamann Howell), či chamtivý páter posledního pomazání (příjemný John Francis Lane), Z dalších rolí: úplatná, vydírající ruka církevního zákona (Daniele Buckler), vykutálený čtyřlístek v neřesti, bratrství i zradě Rufus (Robin Askwith), Jack (Martin Whelar), Johnny (John McLaren) a Dick (Edward Monteith), tichý spisovatel příběhů Geoffrey Chaucer (sám režisér Pier Paolo Pasolini), Mayin milenec Damian (Oscar Fochetti), jásavě hraví bůžci Pluto (Giuseppe Arrigio) a Persefona (Elisabetta Genovese), studentem napálený tesař (Michael Balfour), neúspěšný Alisonin svůdce Absalom (Peter Cain), do manželství vehnaný plachý Jenkin (Tom Baker), vychytralý mlynář Simkin (Tiziano Longo), jeho manželka (Eileen King), či mlynářova dceruška Molly (Heather Johnson). Film Canterburské povídky je zábavou, satirizující, lehkou, škádlivou, prahnoucí po životě. Pasolini vykouzlil pozemský ráj i peklo středověku, život v jeho teskných i toužebných tónech a skutečný stav morálky bez zbytečné přetvářky. Nakonec peklo je určeno především křesťanským duchovním. Příjemná, a také smyslnější, zábava o lidské přirozenosti. Pasolini nemusí ideologické postoje pracně hledat, sami se ve stopách morálky nabízejí. () (méně) (více)

Galerie (26)

Zajímavosti (1)

  • Canterburské povídky jsou vrcholným dílem anglického básníka Geoffreye Chaucera. Vznikly mezi lety 1387-1400. Chaucer má na svém kontě desítky dalších děl, které se zabývají hrdinskými příběhy či láskou. Jako jeden z prvních anglických spisovatelů začal používat ve svých dílech postavu vypravěče. (Rodriguez)

Reklama

Reklama