Třicet případů majora Zemana - Série 2 (1976) (série)
Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Václav HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, Ladislav Mrkvička, Josef Větrovec, Pavla Maršálková, Květa Fialová, Petr Haničinec, Sylvia Turbová, Alžbeta Mjartanová, Jan Skopeček, Svatopluk Skládal, Josef Chvalina (více)Obsahy(1)
Kriminalisté objasňují krádež cenných předmětu v jednom zámku. Loupež se nezdařila, neboť zloděj (Jan Skopeček) je i s lupem nalezen mrtvý pod oknem, jímž do zámku vnikl. Nejde však o nešťastnou náhodu, ale o vraždu... Loupež a vraždu zorganizovala příslušnice šlechtického rodu (Květa Fialová), jemuž byl zámek po roce 1945 zestátněn, aby získala cenný obraz... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)
(více)Recenze (25)
Na šlechtu došlo v Zemanovi překvapivě pozdě, ale přece neušla oku ideologa. Zeman tu inkognito odhaluje síť zlodějů, kteří vykrádají státní zámky, a přijde na to, že překvapivě vzdělaná a kultivovaná referentka v podání Květy Fialové je ve skutečnosti šlechtična, která zlotřile krade majetek, který jí předtím byl spravedlivě znárodněn. Všechna šlechta byli samozřejmě němečtí nacisté. Na tomhle dílu, který je mimo jiné i rádoby komický a nudný, mě překvapuje náhlý obrat v Zemanově charakteru, kdy se do té doby nesmělý ťunťa dvoří Fialové jako lev salonů. Aspoň se mi tu konečně Brabec opravdu líbil. ()
Oči prozradí ledasco…Nejde sice o zrovna dvakrát záživný případ, ale je pravdou, že jsem se u něj ani moc nenudil. Zeman se konečně zbavil Bláhy a tak se vrhl do vyšetřování, které zdobilo počáteční díly tohoto seriálu. Je ovšem pravdou, že po slušné Kvadratuře ženy to byl zase krok zpátky, ale díky pohledné Květě Fialové a Sylvii Turbové se bylo na co dívat, alespoň co se ženské krásy týče. Rovněž zaujalo vystoupení rafinované artistické zlodějské rodinky – to bezesporu. ()
V priebehu rokov 1974 až 1979 bol v Československu vyprodukovaný kriminálny televízny seriál "Tridsať prípadov majora Zemana". Boli natočené tri série, ktoré dohromady obsahujú tridsať častí. Titulnú úlohu stvárnil herec Vladimír Brabec. Je to presiaknuté ideologickou propagandou, prekrúcaním faktov a účelovým velebením socialistickej verejnej bezpečnosti. Technicky je to však kvalitne zvládnuté. V poradí šiesta epizóda z druhej série nesie názov "Dáma s erbom". Jedná sa o prípad z roku 1959. Jan Zeman a jeho spolupracovníci z pražskej kriminálky sa pustia do objasnenia podozrivej smrti zlodeja, ktorý zahynul počas krádeže v historickom objekte. Vyšetrovanie ich privedie na stopu sofistikovanej organizovanej siete lupičov a priekupníkov, ktorí sa venujú nelegálnemu obchodovaniu s cennými kradnutými starožitnosťami. ** ()
Po dvou strhujících dílech pokračuje seriál neslaným a nemastným příběhem, kde se bývalá rakouská či německá šlechtična a nacistka podílí na krádežích starožitností z mobiliáře zámků socialistického Československa. Začátek dílu mě celkem bavil, ale scény, kde Zeman i Stejskal předstírají zájem o dvě zločinné ženy, epizodu celkem potopily. Pamatuji se na dokument ČT k této epizodě - na inkriminovaném případu krádeží cenných historických předmětů se nepodíleli příslušníci bývalé šlechty ani nacisté. Archiválie z natáčení seriálu (viz kniha Daniela Růžičky) to jednoznačně potvrzují, takže výsostně propagandistický díl, který měl jednoznačně očernit šlechtu. ()
"Tančíte nádherně, Kateřino z Laubringenu." Gentleman Souček ze Strojimportu tentokrát zahrál na šlechtickou notu tak dokonale, že by jeho inkognito mohl odhalit snad jen klaun z varieté. Jenže ho neodhalil a ještě mě přitom pobavil humpoláckým chováním a fantastickou němčinou. Takže kam se hrabou všichni ti feudálové, zloději a překupníci na brilantního antropologa Honzu Zemana? ()
Galerie (2)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (12)
- Automobil, se kterým jezdí Tony Rosenbaum (Petr Haničinec), je Opel Admiral z roku 1964. Příběh se ale odehrává v roce 1959. (xisp)
- Účastníka zájezdu (Václav Kotva) namluvil Stanislav Fišer. (sator)
- Lano, po kterém šplhal Syřiště (Jan Skopeček), bylo přeříznuto hluboko pod okenním parapetem, vrah by tak hluboko nedosáhl a ani neměl důvod, když ho mohl uříznout schován v bezpečí pokoje. (sator)
Reklama