Třicet případů majora Zemana - Série 3 (1978) (série)
Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Josef HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, František Němec, Miloš Willig, Ladislav Mrkvička, Miriam Kantorková, Petr Štěpánek, Vlasta Vlasáková, Ivana Andrlová, David Schneider, Jan Přeučil, Miloš Nedbal, Milan Sandhaus (více)Obsahy(1)
V průběhu literárního večera v jedné vinárně je postřelena zpěvačka (Miriam Kantorková). Jako podezřelý je zadržen básník Daneš (Petr Štěpánek), který krátce předtím ostře vystoupil proti útlaku v kultuře. Proti Danešovi chybějí přímé důkazy a případ se začíná politizovat... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)
(více)Recenze (24)
No víte my spolu chodíme... Cože?! Do školy... No proto. Pro mě asi nejslabší díl celého Zemana. Kdo střelil zpěvačku je tu podružné, protože na scénu opět nastupuje politika a místy jsem se dost nudil. Body nahoru aspoň za Štěpánka a jeho perfektně sehraného budižkničemu a břídila který ovšem dokáže ukecat stovky lidí. Ostatně podobný žvanil a vinárenský povaleč se po roce 89 stal naším prezidentem...40% ()
Souhlasím sWacoslavem1. Komunista Štěpánek to zahrál perfektně a co se týká toho, co píše dál, tak ti, kteří takhle vystupovali v osmašedesátém a chvilku předtím velmi pohotově zapomněli, jak se chovali v padesátých letech, kdy stejně "přesvědčivě" posílali alespoň v rámci svých možností na "šibenice". Stačí se seznámit s životem třeba svazáckého básníka Pavla Kohouta, nebo vlastně řady veřejně činných jedinců, kteří po osmačtyřicátém vyháněli studenty a pedagogy ze škol a ničili život lidem kolem sebe, aby v osmašedesátém prozřeli a rok dva nato se stali disidenty. Kromě Pavla Wonky jim nikdo nic de facto neudělal a po listopadu v roce 1989 se zase vrátili, aby si definitivně urvali kus své moci a osobního pohodlí i falešné popularity. Nakonec, onen listopad jsem jako mladej prožíval se zápalem plic a nepřetržitě jsme sledoval televizi a už tehdy se mi dělalo zle, když ukazovali ty herecké agitky, vyrážející poučovat "národ", jak se má zachovat. Zejména obskurní dvojka dorazila na jakési vojenské shromáždění. Roesnera bych bral, ten měl s komunisty svoje problémy, i když jakž takž hrát mohl, ale s ním přijela - Regina Rázlová. Nesympatická, podprůměrná herečka, která těžila z toho, že její otec byl předseda komise přidělující investice a tajemník KSČ. Takže tak. Tím ale nijak neschvaluji manipulace v tomto díle, jako ostatně obrovské, větší i menší manipulace, lži a výmysly v celém seriálu. Nakonec Jára Cimrman.jr má (koukám) na celou věc dost podobný názor taky. ()
Roli básníka Daneše v tomto díle kterou hrál (Petr Štěpánek) dostal nabídkou od režiséra Sequense Petr Čepek.Protože se ale jednalo o karikaturu aktivisty z let 1968 s kterou Čepek nesouhlasil, roli odmítl.Vyhradil si ale že to chce Sequensovi vysvětlit osobně, což mu bylo umožněno. Čepek potom vyprávěl že to by zajímavý inspirativní rozhovor a že mu Sequens řekl že chápe proč roli odmítá a že u něj má dál dveře otevřené.Jenže právě od této chvíle přestaly chodit Čepkovi jakékoliv nabídky z Barrandova k filmové práci. ()
Kromě Třetích houslí, na které se již ani nedívám, se jedná o nejhorší díl seriálu. Epizoda silně komunisticky propagandistická a zároveň silně nezáživná. U Tatranských pastorále mě napadlo, jak se tvůrci seriálu "shazují" tím, že v této epizodě ukazují, jak filmaři chtějí točit vše po svém, bez ohledu na případnou látku vycházející ze skutečných událostí. Naproti tomu v Klaunech tvůrci útočí na uměleckou sféru, navíc na herce. Zeman (samozřejmě ústy herce Vladimíra Brabce) je označuje za pozéry, klauny...V seriálu je tak možné hledat i různé jinotaje, dvojsmyslné narážky apod. ()
Další slabý díl, nicméně chápu onen boj herců a kumštýřů proti vládnoucí garnituře a utlačování svobody slova. Žel stala se z toho jen taková nudná fraška, plná poezie, která mi je u prdele a samotné vyšetřování střelby v podniku taky nebylo žádné terno. Alespoň ten zlodějíček pobavil, když už ta omáčka okolo byla dost únavná. Přece jenom mám raději vyšetřování mordů, než tyhle „politické“ díly… ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (2)
- Autoři tohoto dílu použili pro postavu básníka Pavla Daneše (Petr Štěpánek) jako vzor spisovatele Jana Beneše, uvězněného za vlády prezidenta Antonína Novotného. (raininface)
- Roli básníka Daneše v této epizodě, kterou hrál Petr Štěpánek dostal nabídkou od režiséra Sequense Petr Čepek. Protože se ale jednalo o karikaturu aktivisty z let 1968, se kterou Čepek nesouhlasil, roli odmítl. Vyhradil si ale, že to chce Sequensovi vysvětlit osobně, což mu bylo umožněno. Čepek potom vyprávěl, že to by zajímavý inspirativní rozhovor a že mu Sequens řekl, že chápe proč roli odmítá a že u něj má dál dveře otevřené. Jenže právě od této chvíle přestaly chodit Čepkovi jakékoliv nabídky k filmové práci z Barrandova. (sator)
Reklama