Režie:
Irena PavláskováScénář:
Irena PavláskováKamera:
F. A. BrabecHrají:
Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová, Libor Žídek, Miroslav Etzler, Eva Holubová, Vilma Cibulková, Daniela Reischlová, Petr Haničinec, Helga Čočková (více)Obsahy(1)
Její vášní se stala manipulace s lidmi... Studentka medicíny Dana (Ivana Chýlková) je navzdory svém hezkému zevnějšku zakomplexovanou staropanenskou stydlivkou. Když ji zavrhne zbožňovaný student ekonomie Marek (Miroslav Etzler), rozhodne se Dana dokázat mu, že o ni někdo stojí. Uprosí jeho spolužáka Milana (Karel Roden), aby si ji vzal za ženu. Tím muže přebere své nejlepší kamarádce Lence (Jitka Asterová). Po čase najde Dana v intrikách, pomluvách a manipulaci s lidmi zalíbení. Dokáže zneužít každou slabost a zbabělost, ale i obyčejnou lidskou slušnost. Stane se z ní noblesní domácí panička, která si zakládá na svém postavení a na manželově kariéře v podniku zahraničního obchodu. Neváhá kvůli tomu přemluvit Milana, aby v práci podrazil kolegu a nastoupil na jeho místo... Snímek Čas sluhů byl režijním debutem tehdy osmadvacetileté scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové. (Česká televize)
(více)Recenze (227)
Velmi dobré psychlogické drama, nicméně mě to stálo hodně přemlouvání a mnoho repríz v televizi, než jsem se pořádně do filmu ponořil, protože to není právě můj šálek kávy. Ivana Chýlková předvedla vynikající herecký výkon, její postava se neskutečně ale velmi uvěřitelně proměnila. Možná měl film trošku smůlu, možná naopak štěstí v době svého vzniku, ale i rýpání do fungování systému v socialistickém československu bylo dost odvážné. Konstatuji z filmu dobrý dojem, ale nedokáži se přenést přes svou nechuť vidět film znovu, což mé celkové hodnocení poněkud snižuje. ()
Film, díky kterému jsem začala bytostně nenávidět Ivanu Chýlkovou. Ona samozřejmě za svou roli nemohla. Dostala už ji tak napsanou a dala jí jen reálné rozměry. Já jsem ji prostě po shlédnutí dlouhou dobu nedokázala rozdýchat. I teď mám stále takové smíšené pocity, když ji vidím v něčem jiném nebo ji potkávám v obchodním centru na Andělu( ve skutečnosti působí jako velmi příjemná žena). Tohle holt byla její životní role a ta se těžko překračuje. ()
Zrození a kariéra jedné zručné manipulátorky ve výborném podání Ivany Chýlkové. Debut Ireny Pavláskové musel v listopadu 1989 vypadat jako zjevení, ale funguje velmi dobře i po třiceti letech. Bohužel autorka ve svobodnějších tvůrčích podmínkách už nikdy nic podobně povedeného nenatočila. A tehdy zároveň debutující kameraman F. A. Brabec si také zaslouží jmenovitě pochválit. ()
Manipulativní a chladně vypočítavá Ivana Chýlková je fakt na ranu. Tahle role jí sedla perfektně a skoro jako všude, ukáže i zde svoje nádherné vnady. Ale nejen intriky hlavní postavy jsou náplní tohoto snímku. Prvotina režisérky Ireny Pavlásková je nestrašnější a nejhrůznější v tom, jak se tohle typické podlé čecháčství a malost vůbec nezměnily. Ukázkový příklad naší "krásné a čisté" národní povahy. V tomto marastu má výbornou roličku Bolek Polívka jako host v restauraci, který poslouchá svoje rádio, k pití si nic nedá a tak je vyhozen, což komentuje slovy : "To si člověk nemůže už vůbec nic dovolit?" Tohle se komoušské schvalovací komisi asi moc nelíbilo, leč ve filmu to zůstalo. Předrevoluční atmosféru podtrhuje úžasná hudba kapely ZOO. ()
K časti filmov, ktoré som ohodnotil bez toho, aby som k nim niečo napísal, sa vraciam, aby som potvrdil alebo korigoval môj prvotný dojem. Patrí k nim aj Pavláskovej prvotina, o ktorej som časom nadobúdal pocit, že som ju nedocenil. Tak som si ju kritickým okom pozrel opakovane a ... bohužiaľ. Film má viacero silných momentov, ale približne aj toľko neprehliadnuteľných slabín. Je pochopiteľné, že vykreslenie doby a prostredia bolo s ohľadom na dobu vzniku filmu rozpačité a šablónovité. V každom prípade však sťahuje film, ktorý vo vzťahovej oblasti a hereckými výkonmi patrí k mimoriadnym, na úroveň lepšieho nadpriemeru. ()
Galerie (19)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (18)
- V obsazení filmu nalezneme i řadu "nečinoherců". Role Danina milence Luboše se zhostil operetní sólista Libor Žídek a generálního ředitele podniku ztvárnil Miroslav Frydlewicz, sólista opery pražského Národního divadla. V jedné z dalších rolí můžeme zahlédnout i Imrana Zangiho, českého lékaře a perkusionistu íránsko-iráckého původu. (yurasch)
- Natáčelo se v Praze, Lovosicích a Hostivicích. [Zdroj: filmovamista.cz] (SONY_)
- Ve filmu se v malé roli mihne i budoucí nejbohatší Čech Petr Kellner, který tehdy pracoval na Barrandově jako asistent filmové produkce. Kellner velmi dbá na své soukromí, a tak se jedná o jeden z mála videozáznamů, na kterém se objevuje. (Šéfik)
Reklama