Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hon na uprchlíka z vězení, připomínající lov divoké zvěře... Z věznice malého texaského městečka uprchl vězeň Bubber Reeves. Jeho cesta ke svobodě není jednoduchá. V patách má místního tvrdého a rozhodného šerifa Caldera. Naftařský a dobytkářský baron Val Rogers by chtěl mít Bubbera z cesty, aby zakryl milostnou aféru, svého syna Jasona a Bubberovy manželky. Na uprchlíka, jenž příliš nevoní místním obyvatelům, se tak doslova rozpoutá drsný hon mající blízko k lynči… Akční příběh, podle scénáře Lillian Hellmanové, vyprávějící o jasných postojích ve vypjaté životní situaci, natočil uznávaný režisér Arthur Penn. Ten do hlavních rolí obsadil přední hollywoodské herce Marlona Branda, Roberta Redforda, Jane Fondovou, stejně jako využil fyzický zjev tehdejší atraktivní televizní hvězdy Angie Dickinsonové. Do děje působivě zapojil atmosféru horké letní noci a maloměsta, plného obyvatel s předsudky, nudou a skrytými frustracemi. Všemu vtisknul až drásavé napětí, které v závěru úmyslně zpomalí, aby o to více dosáhl zamýšleného dramatického vyznění. (Česká televize)

(více)

Recenze (137)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Tomu říkám dusno jako na jihu. Když někdo ve filmu dostane pěstí do obličeje, neměl by se za minutu šťastně křenit do kamery, a to se tady rozhodně nestane. Může se stát, že vás strašně bude štvát ta banda opilců, co se na konci nepříčetně motá, aniž by to mělo smysl. Možná ale právě o to Pennovi šlo. Zpočátku vlahé tempo s přibývající tmou houstne až ve strhující závěr, u kterého mi chyběla jen špetka spravedlnosti, třeba jen ve vysvětlujícím titulku. Vynikající Brando, krásná Fonda, a famózní český starý dabing, v němž si především na jazyk si šlapajícího Ilju Racka budete vychutnávat. Stejně tak bezpečně poznáte Luďka Munzara, Libuši Švormovou, Jorgu Kotrbovou, Petra Štěpánka, ale i Antonína Jedličku. Smrt režisérovi, který by se pokusil tenhle skvost předabovat s pamrdy dnešních dabingových studií!!! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ještě dvanáct let po Přístavu (od téhož producenta) se Marlon Brando zarputile odmítá zříct svých přísných mravních zásad. I za cenu zlámaných žeber a vyražených zubů. Arthur Penn jako jeden z prvních tvůrců nové filmařské generace věděl, kdy a jak ve filmu použít brutální násilí, aby jej neglorifikoval. Násilí ve Štvanici má dvojí funkci: katarzní a obnažující. Po ráně mezi oči dosavadní přetvářka pozbývá na významu. Jasněji své stanovisko stěží dáte najevo. Fiktivní americké městečko zde slouží jako tlakový hrnec, pod jehož víkem jsou k bodu varu přiváděny nejpalčivější problémy tehdejší Ameriky – rasové napětí, konzumerismus, násilí v ulicích, nedůvěra k autoritám. Působivost hvězdně obsazené adaptace divadelní hry tlumí právě vměstnání tolika otázek s vykřičníkem do tak malého prostoru, v tak krátkém časovém úseku (jediná noc). Věrohodnost ustupuje před naléhavým, byť nijak bezduchým moralizováním. S výjimkou přítomného-nepřítomného Redforda není žádná z nepřeberného množství postav vykreslena jednoznačně. Jen význam každé z nich v postupně skládané mozaice není zřejmý. Některé se pouze objeví, názorně demonstrují jeden z chorobných příznaků společenské nálady, a zmizí. Film postrádá pravidelnější rytmus a namísto průběžně stupňovaného napětí graduje poměrně náhle. Je tak mnohem pomalejší, než signalizuje název. Uvedené nedostatky jsou z větší části dílem studia, které začínajícímu režisérovi vzalo práci z pod rukou a sestříhalo film k obrazu svému. Penn nebyl spokojen. Ztráta kontroly ho tolik naštvala, že se svůj příští film rozhodnl stůj co stůj realizovat od začátku do konce dle vlastní představy. Vznikla díky tomu kultovní revizionistická gangsterka Bonnie a Clyde. Alespoň v jeho případě přinesl vztek něco dobrého. 75% Zajímavé komentáře: nascendi, marlon ()

Reklama

italka63 

všechny recenze uživatele

Skvělý Marlon Brando coby šerif Calder, uprchlý vězeň Redford, krásná Anna, Jane Fondová, jeho manželka, mající poměr se synem váženého boháče. A jedna noc, velké vášně, a také rasismus, nenávist, láska, spravedlnost, zaslepenost a tragédie. Amerika si na sklonku šedesátých let lízala rány z mnoha problémů. Ale tenhle, ten byl jenom v lidech. V lidech všech vrstev. Stojí za shlédnutí, tohle filmové dílko. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

To obsadenie, to bolo pre mňa hlavné lákadlo filmu. Škoda, že filmu trvá hodinu a pol, kým sa rozbehne a nastane tá skutočná štvanica, pričom sa ukáže, kto je tým správnym chlapom a kto správnou ženskou. Samostatný útek cez polia a lúky, divoká jazda vlakom sa za štvanicu nedá považovať a tie naozaj drsné okamihy majú nakoniec značné množstvo divákov. Mladí aj starí sa chceli baviť a doba bola už taká, nemohli si to pozrieť večer v správach. Ako my, keď dostávame večer svoju dávku násilia, krvi a cudzieho nešťastia vo večerných krimi správach. –––– Radši o tom přemýšlejte. Radši o tom pořádně přemýšlejte. To se někdy v životě stane, že se nedá dluh splatit. –––– Ty si myslíš, že věřím na advokáta? To je tak pro tebe. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

ústředním motivem tu sice je hon na uprchlého trestance v podání Roberta Redforda, ale vzhledem ke stopáži přes dvě hodiny nejde o nijak intenzivní naháněčku a chvílemi se to celkem slušně vleče. Kdyby byla Štvanice o půl hodinky kratší, mohlo to být stylové drama, které by mělo šanci stát se klasikou. Takhle je to jen slušné řemeslo s výborným obsazením a povedeným koncem, který toho dost zachraňuje...60% ()

Galerie (67)

Zajímavosti (6)

  • V počiatkoch produkcie bol do úlohy, ktorú nakoniec stvárnil Robert Redford zvažovaný aj Steve McQueen. (m.a.t.o.)
  • V knihe "Fiasco: A History of Hollywood's Iconic Flops" (voľne preložené ako "Fiasko: História ikonických prepadákov Hollywoodu") od spisovateľa Jamesa Roberta Parisha je tomuto filmu venovaná celá kapitola. (Motinski)
  • Kástingová riaditeľka odmietla obsadiť Faye Dunaway s odôvodnením, že pre filmovú branžu nie je dosť pekná a odporučila jej venovať sa radšej divadlu. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama