Kamera:
Bert GlennonRecenze (10)
Zápletkou mi tento Podsvětí zpětně připomnělo o patnáct let mladší The Glass Key. Čím ho ale Sternbergův film s přehledem překonává jsou výborně vedení a hlavně využití herci. U málokterého němého filmu se mi stalo, že bych si ho užíval skoro stejně jako libovolnou novinku podobného ražení. Zde se podařilo a svůj podíl na tom mají jak charismatičtí herci, tak i dobová atmosféra podpořená krásně kýčovitou hrou světla a stínu. ()
Drsný ale ve svém jádru sentimentální ganster Bull Weed kterého ztvárnil vynikajícím způsobem americký herec George Bancroft zastřelí ze žárlivosti svého kolegu,je zatčen a odsouzen k trestu smrti.Jeho milenka ,,Feathers" a komplic,,Profesor" se jej marně pokusí osvobodit.Bullovi se však podaří uprchnout a ukryje se ve svém doupěti(underworld).Shodou neštastných náhod je úkryt prozrazen a policie ho obklíčí.Na poslední chvíli však Bullovi přichází na pomoc komplic tajným vchodem a vyzývá ho k útěku.Když Bull vidí,že se Feathers objímá s Profesorem,kterého celou dobu tajně milovala,vzdává se ganster dobrovolně policii.Tolik trochu z děje této jinak velice úspěšné gansterky která především skvěle vylíčila nevšední život chicagského podsvětí,struhujicími a gradujícími příběhy a pronikavým způsobem,též skvěle vylíčila vyhrocené mezilidské konflikty jednotlivých osob.A stala se tak následujicímm a příkladným vzorem všem úspěšným gansterkám třicátých let viz např.(Little Caesar, Scarface, I Am a Fugitive from a Chain Gang).3,5/5*.Myslím že si toto mé hodnocení tento snímek v skutku zaslouží opravdu to bylo průkopnické dílo v této oblasti a v tomto ještě v té době docela neznámém žánru. ()
Byl jsem docela handicapován - nekvalitní obraz, španělský mezititulky, žádná hudba - třeba je to právě tím, ale prostě film mě vůbec nevtáhl do děje, postavy mi byly naprosto lhostejný, příběh v podstatě strašně banální a o ničem. Poměrně zdařilých bylo asi posledních 10-15 minut, ale jinak utrpení. ()
Tato nevšední gangsterka Josefa von Sternberg mě strhla svou vizuální a vypravěčskou bezprostředností: dějiště vyjevuje hmatatelně a ostře a bohatě psychologicky prokreslení (a skvěle zahraní) hrdinové jej obývají "skutečně", tělesně, účastně. Žádná divadelnost, inscenovanost, žádná distance. Každý záběr se vyslovuje jasně, věcně a přitom nebanálně – emotivně a vnímavě prohlubuje a rozšiřuje příběh, který sám, smysluplně vyprávěn a komponován, se odehrává v jednom víru: již první vznícení roztočí spirálu, která smotá všechna očekávání v nepředvídatelnou polyfonii proměn, v nekonečné míšení, které nezastaví ani závěrečné „THE END“. Skvělý příklad toho, jakou dechberoucí mluvou se dokázal vyslovit film ve svých němých "počátcích". ()
Výborně vystavěná gangsterka používající motiy a poetiku později tolik typickou: gangsterský bál, konflikt se spravedlností a nezbytný zánik v podobě dovršení spravedlnosti. Skvěle nasvícené scény společně s hereckými výkony působí i z dnešního pohledu působivě. Násilí je zobrazováno velmi autenticky, což je pár let před Produkčním kodexem výhoda. ()
Galerie (12)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (2)
- Na začátku filmu můžeme vidět záběr na reklamní panel s nápisem "The city is yours". Podobný citát se objevil ve filmu Zjizvená tvář (1932), kde jeho podoba byla "The world is yours". (Rondon)
Reklama