Reklama

Reklama

Divotvůrkyně

  • USA The Miracle Worker (více)
Trailer

Obsahy(1)

Helen je zázrak, Anne je divotvůrkyně... Americká spisovatelka Helen Kellerová (27. 6. 1880 – 1. 6. 1968) přišla jako batole o zrak i sluch vlivem těžké nemoci, tehdy ještě neznámém zánětu mozkových blan. Klíčovou roli v životě hluchoslepé dívky z elitní rodiny vysloužilého armádního důstojníka sehrála mladá lektorka pro nevidomé Anne Sullivanová, která dokázala sedmiletou Helen naučit prstovou abecedu, vnímat okolní svět a umožnila jí proniknout do tajů řeči a jazyka. S pomocí obětavé učitelky se Helen později dokonce naučila mluvit a v dospělosti se z ní stala celosvětově uznávaná spisovatelka. Trnitou cestu ze světa všudypřítomného ticha a tmy popsala ve své autobiografii "Příběh mého života". Silná autobiografická látka se později stala námětem pro životní dílo amerického dramatika Williama Gibsona. Ten podle osudu Helen Kellerové v 50. letech napsal televizní hru, kterou vzápětí následovala jeho nejúspěšnější divadelní hra nazvaná příznačně Divotvůrkyně, téma nakonec završil scénářem ke stejnojmennému filmu. Divadelní a filmovou verzi svorně režíroval věhlasný Arthur Penn, který v obou případech obsadil do ústředních rolí Anne Bancroftovou jako neortodoxní obětavou guvernantku a Patty Dukeovou jako hluchoslepou dívku s obrovskou touhou do života. Životní výkony obou hereček dodnes nepřestanou fascinovat přesvědčivostí a emotivností, obě si po zásluze vysloužily vyznamenání Oscarem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (81)

Tayen 

všechny recenze uživatele

Silné drama popisující, jak se zrakově postižená mladá vychovatelka snaží najít cestu k divoké, frustrované a těžce smyslově postižené Helen. Obě hlavní představitelky předvedly skvělý výkon, ale přesto musím vypíchnout Patty Duke ztvárňující malou Helen. Snímek je černobílý, a tak o to více vyniká boj mezi tvrdohlavostí, houževnatostí, obětavostí, tvrdosti a soucitem. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Divotvůrkyně na mě zapůsobila tak intenzivně, že jsem už v průběhu děje byl pevně rozhodnut o tom, že film ihned po skončení poputuje do mé TOP 10 (i když dát sbohem Misery nebylo zrovna jednoduché). Neopakovatelný zážitek nedokázal překrýt ani dosti nepovedený dabing ze stanice MGM, který byl na začátku hodně k smíchu. Divotvůrkyně stojí především na brilantním scénáři a dvou velkolepých hereckých výkonech, u nichž Akademie s oscarovými soškami určitě nezapochybovala - výkon, který obě herečky předvádějí má určitě pevné místo na hollywoodském Olympu. Film je velmi dobře vystavěn, každá scéna se rozvíjí zcela přirozeně a velmi soudržný tvar neohrozí žádné skoky a oslí můstky, které jsou tak časté u životopisných filmů. Zde jde vlastně o soustředění na jediné - snahu mladé poloslepé vychovatelky objevit ve své nezvladatelné polozvířecí svěřeňkyni zárodek inteligence a "zasít" do ní pochopení, co je slovo - tedy podmínku k možnosti užívat jazyk. O nic víc ve filmu nejde a to je jeho obrovská síla. Film nabízí vlastně jen počátek, první a nejdůležitější krok a ten sleduje tak důkladně, že se až tají dech. Zápolení učitelky s agresivní žačkou, kde se obě uchylují k neústupné agresivitě je natočeno velmi intenzivním a působivým dojmem a hlavně dlouhá scéna z jídelny, která trvala snad přes deset minut se stává velmi silným symbolem trpělivosti a neústupnosti a působí téměř fyzickým dojmem. Velmi zajímavý je i vstup prvků modernismu v podobě útržkovitých flashbacků probíhajících ve víceexpozicích, v nichž je náznakově odhalováno velmi drsné hrdinčino dětství, který filmu dodává velmi temné pozadí. Divotvůrkyně nemá slabého místa, od počátku útočí nesmlouvavými scénami, cynickým humorem, hlubokými a krásnými dialogy a když se ke konci blíží film spíše k beznaději, to, co přijde v posledních minutách je obrovským zadostiučiněním nejen pro postavy, ale pro diváka. Já se slzám neubránil a ani nevím, jestli jsem tento typ emoce u filmu někdy zažil. Všem přeji, aby měli tento klenot příležitost shlédnout a vyzdvihnout ho z propadliště někdy nespravedlivých dějin. ()

Reklama

Nos 

všechny recenze uživatele

Opravdu úchvatný film o mladičké Helen Kellerové, slepé a hluchoněmé dívce od dětských let, které hrozí, že bude poslána do ústavu pro mentálně postižené. Její neschopnost komunikovat s okolím ji činí velice divokou a otrávenou životem. Její rodiče v zoufalství hledají pomoc v Perkinsově ústavu, který jim posílá napůl slepou vychovatelku Annu Sulivovanou, ve skvělém podání Anny Benkcoftové. Přes velké potíže a vzájemnou úvodní nesnášenlivost ji postupně učí komunikovat s okolím. Tento film má výjimečně optimistický konec, což se tak trochu vymyká ostatním velkým Pennovým dílům. Tento emoční ilm určitě zanechá nesmazatelnou stopu v mysli každého diváka. Něco mezi čtyřmi a pěti hvězdami. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Přesně ta poloha Penna, kterou mám nejraději, drsná romatika. Již zde žongluje na pomezí klišě a sentimentu a vždy včas zbrzdí drsnou scénou. Jeho režijní počiny mě baví stále vice, možná i proto, že žádné dva filmy nemají byť jen podobný námět. Spojuje je jediné, obyčejní lidé se ocitají v mezních situacích. ()

LINKIN 

všechny recenze uživatele

O Helen Kellerové jsem do chvíle, než jsem zkouknul tenhle film slyšel akorát ve Smithových Clerksech 2, kde si ji Randal Graves plete s Annou Frankovou. Teď už vím, že tahle žena, nejen že si zaslouží nezměrné uznání, ale také životopisný snímek právě takových kvalit, jakých se podařilo Arthuru Pennovi dosáhnout. Asi nikdy nezapomenu na scénu, kdy se malá Helen učí jíst lžící. Všichni už ji odepisovali, a přesto tahle hluchá a slepá holka dokázala jako první vystudovat univerzitu, napsat téměř tucet knih, potkat 12 amerických prezidentů, procestovat svět a ještě ke všemu bojovat za práva žen. Skutečně klobouk dolů Helen, Oskary v těch nejzaslouženějších rukou a jen 100 hodnocení? Nevíte o co přicházíte. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (3)

  • Patty Duke, která v tomto filmu hraje malou Helen, si v jednom z pozdějších zpracování zahrála Anne Sullivanovou – svou vychovatelku. (Eloutie)

Reklama

Reklama