Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden krade, druhý vraždí, třetí miluje, čtvrtý umírá... Movitý statkář David Braxton je otráven svou rolí samozvaného soudce a na zloděje dobytka se rozhodne najmout irsko-amerického lovce lidí Roberta E. Lee Claytona (Marlon Brando). Ten se ukáže jako výstřední a excentrický samotář, jehož osobité chování a vzezření je vyvažováno vysokou profesionalitou mordýřského kumštu. Braxton ale netuší, že obživa nových sousedů z přilehlého statku netkví v ničem jiném než v odcizování koní. Sebranku vede Tom Logan (Jack Nicholson), který má v rouše beránčím vlčí úmysly; v okolí se usadil jen proto, aby pašoval kradené oře a pomstil smrt svého přítele, jehož konec zosnoval právě Braxton. Napětí mezi trojicí vzrůstá, čím více krádeží přibývá. Když se Tom rozhodne uloupit srdce Braxtonově dceři Jane (Kathleen Lloydová), dramatické události na sebe nenechají dlouho čekat… Po Koltu pro leváka a Malém velkém muži natočil Arthur Penn (Vlak, Bonnie a Clyde, Alicin restaurant) další – na dobové poměry – samorostlý western, jímž naboural mytický půdorys souboje dobra a zla. Stoický kodex zproblematizoval tím, že v Missourských roklích lze těžko nalézt ryze kladného hrdinu „waynovského“ typu. Obvykle kašírované kulisy pak Penn s vedoucím výpravy Albertem Brennerem (Strašák, Němý film, Kozoroh Jedna, 2010: Druhá vesmírná odysea) nahradil výtvarným pojetím, které kladlo větší důraz na realismus, aniž by přitom chyběla bohatá scénografie. Svár mezi klasickým dědictvím westernového žánru a jeho novým směřováním částečně přejaly také protichůdné hlavní postavy: strojený (ale dialogově improvizující) Marlon Brando a naturální (ale dialogově strojený) Jack Nicholson. Nakonec dodejme, že po Čelistech se o hudbu v nejlepší formě postaral skladatel John Williams. (Česká televize)

(více)

Recenze (81)

Lacike 

všechny recenze uživatele

Zvlastny western s dost nesurodym dejom a mixom stylov. Väcsinu filmu som rozmyslal o com to ma vlastne byt, kym sa nakoniec niekolko linii konecne pretlo a doslo na suboj dvoch hereckych velikanov. Na jednej strane pohodovy zlodej koni Nicholson, ktory si ale necakane väcsinu filmu vegetuje na farme a na druhej strane lovec ludi Brando, ktory svoju postavu pojal dost netypicky. Na prvy pohlad pôsobi bizarne a vtipne asi ako Sam Hawkens z Vinnetoua, ale pritom sa v nom skryva riadne chladnokrvny hajzel, ktory postupne kantri Nicholsonovu bandu az dôjde k ich stretu, ktory je doslova bleskovy. Na Brandovi cely cas vidno, ze to ma cele na haku a doslova si robi z filmu srandu. Nicholsonova postava je celkom sympaticka, ale ziadny velky herecky koncert nepredvedie. Potesia aspon vedlajsie postavy, ci uz Randy Quaid alebo Harry Dean Stanton. Takze vysledkom je nesurodi film, ktory sa pri natacani evidentne rozpadol na nefunkcny celok, ale v jednotlivostiach ponuka par zabavnych a miestami aj bizarnych scen. 6/10. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Hodně netradiční antiwestern bez přestřelek a skrz naskrz prosycený drsným absurdním humorem. Člověk chtě nechtě musí fandit opačné straně zákona v čele se sympatickým volnomyšlenkářem, poněvadž na té "správné" stojí arogantní farmář a bezcharakterní lovec lidí. Marlon Brando si roli úchylného Roberta Lee očividně užil, o Jacku Nicholsonovi v roli sympatického zloděje koní by se dalo napsat vlastně totéž. Za zmínku stojí i zajímavá kamera a netradičně minimalistická hudba Johna Williamse. Arthur Penn v nejlepší formě. 90%. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Neúprosný fanatický regulátor Marlon Brando versus sympatický zloděj koní Jack Nicholson... Více než dobrý western v režii Arthura Penna. Pomalu se odvíjející děj si dává na čas a celkem příjemně nás seznamuje s postavami, když v tom do té napjaté (ne)pohody vtrhne Brandova postava, ze které jde vážně strach. Čekání na to, co se stane, je napínavé a nepředvídatelné. A finále nemá chybu. Co chybu má, to je pitomý televizní ořez, hnusný obraz a dost nevýrazný dabing (což se samozřejmě netýká Jaromíra Meduny a Pavla Soukupa).__P.S. John Williams složil pro Missouri Breaks na první poslech jeden z nejméně williamsovských soundtracků vůbec, ale stále je to on. ()

LEATHERFAC 

všechny recenze uživatele

Cože? Marlon A jack společně v jednom filmu? Yes. Tak proč je to doprdele taková utahaná rozvleklá nuda? Zatímco Leone nebo Jarmush člověka donutí zůstat celý film přikovaný s očima na šťopkách a hltat každý nový záběr a těšit se na něj, tenhle western jsem měl velký problém vůbec dokoukat. Paradoxně nikoliv proto, že bych byl zvědavý jak dopadne hašteření zlodějů koní, okrádaného a najatého zabijáka - to mi bylo prakticky šumák, ale pouze a jedině proto, že mě bavilo rozvíjení vztahu Jacka a dcery muže, který ho chce zabít. Scéna, kdy za ním slečna přijede a vyloženě si o to řekne, mě bavila nejvíc. Ta jejich jakoby neohrabanost u toho. Jinak ovšem celkový styl filmu mě vůbec nebavil, adorace darebáků se mi nelíbí (stejně jako např. v současnosti Kájínek) a idiotský konec to rozhodně ničím nenapravil. Mohlo by se vytisknout do učebnic filmografie: jak zabít velké finále a očekávaný "souboj titánů". Souboj na který čekáte celý film a on vlastně vůbec nepřijde. Štvanice byla dobrá, ale tento Pennův kousek u mě teda nezabodoval. ()

=woody= 

všechny recenze uživatele

Hezké nedělní odpoledne! Tento film stojí a padá s Marlonem Brandem. Jeho postava je jistě nejvýraznější, hercovy kreace nevídané. Marlon je hybatelem, ale i rušivým elementem tohoto jinak dost bizarního příběhu, který se popravdě do šuplíku s nálepkou ´western´ vměstná jen velmi těsně. A jakoby toho nebylo málo, jindy bezchybnému Williamsovi se podařilo uvařit jen jakousi "sekyrkovou polévku". Tu by mu ale nezbaštil ani hudební pistolník Jirka Korn. Nezbývá než se mít i nadále filmově. ;-) Woo. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (6)

  • Jack Nicholson a Marlon Brando byli dlouhá léta sousedé, ale blízcí přátelé nikdy nebyli. Brandův dům byl přímo na vrcholku Mulholland Drive, Nicholsonův přímo pod ním. Po Brandově smrti Nicholson dům koupil za 6 milionů dolarů, nechal ho zdemolovat a vysázet místo něj květiny. (Eldrick)
  • Nicholson chtěl také Branda zasvětit do svého námětu - filmu o indiánech, jelikož věděl, že tohle téma Branda vždycky zajímalo, ale díky téhle trpké zkušenosti s ním na nápad raději rezignoval. (Eldrick)
  • Jack Nicholson se těšil na to, že bude natáčet se svým vzorem, Marlonem Brandem, ale z natačení byl spíše zklamaný, protože Brando nebyl schopný zapamatovat si scénář a většinu replik četl z papírků. (Eldrick)

Reklama

Reklama