Režie:
Robert ZemeckisHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Debbie Lee Carrington, Michael Jeter, Eddie Deezen, Peter Scolari, Chris Coppola, Steven Tyler, Nona Gaye, Josh Hutcherson (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Otevři oči a naskoč! Čeká tě jízda tvého života. Je Štědrý večer, pravý čas na dobrodružství. A tebe čeká v podobě cesty, která se kroutí nahoru a dolů horami, klouže po ledových pláních a šplhá přes závratně vysoké mosty. Vítej na palubě polárního expresu, kde je během cesty podávána horká čokoláda rozvernými číšníky a dobrodružství čeká v každém vagónu. Režisér Robert Zemeckis vytvořil s pomocí hlasu Toma Hankse opravdovou vánoční klasiku. Společně vás zavedou do světa kouzelné animace. "Vidět, znamená uvěřit", tvrdí záhadný tulák, který tě doprovází na této fantastické cestě. Uvidíš skutečné zázraky" Vlak je připraven, tak neváhej a nastup! (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (610)
Béčko s Vánoční tématikou. Projížďka zasněženou krajinou ve vlaku na Severní pól. Hezké, milé, docela zábavné. Přesně to, co člověk od takového filmu čeká. Ten, kdo v tom bude hledat nějakou hlubokou myšlenku bude asi značně zklamán. Je to přeci jen pohádka pro děti, tak to tak musím hodnotit.. a mně se docela líbila. 70% ()
Podařený animák s vcelku pěkně zachycenou vánoční atmosférou. Pro děti je to jasná volba, ale i nezaujatý divák z řad dospělých se nudit nebude. Některé kreslené okamžiky jsou opravdu kouzelné a v pohodě vynahradí slabší mimiku postaviček (ikdyž tady je i dnes po 5ti letech na čem pracovat:-)) 75% ()
Veľmi pekná vianočná rozprávka, aj keď ja rozprávky príliš nemusím. No mám teraz nejaké citlivejšie obdobie (to bude tým večným nachladnutím) a tak bola určite za 4*. Aj keď mám nejaké drobné výhrady, celkovo sa mi to páčilo a polovicu filmu ma mrazilo po celom tele (no nechápem, prečo nemrazilo hlavných hrdinov, keď sa vo fujavici premávali po vlaku). Jazda po ľade je určite z celého filmu najlepšia. ()
Americký režisér Robert Zemeckis má môj rešpekt hlavne kvôli kultovej sci-fi trilógii "Návrat do budúcnosti", ktorú natočil v osemdesiatych rokoch minulého storočia. To ma nikdy neprestane baviť. Naplno u mňa však zabodoval aj v roku 2009 animovanou adaptáciou poviedky "Vianočná koleda", ktorú napísal anglický spisovateľ Charles Dickens. Tak som si povedal, že si skúsim pozrieť aj jeho ďalší animovaný vianočný film "Polárny expres" z roku 2004. Po skvelej, päť hviezdičkovej "Vianočnej kolede" som mal veľké očakávania. A to sa mi zrejme vypomstilo. Pretože, keď mám pravdu povedať, tak som sa pri "Polárnom exprese" dosť nudil. Jazda za Santa Clausom na severný pól ma moc nepobavila. Uznávam, že po vizuálnej stránke to bolo perfektné, ale plytký príbeh a nesympatické postavy mi vôbec nezapasovali. *** ()
Galerie (58)
Photo © 2004 Warner Bros.
Zajímavosti (32)
- Skutečné jméno hlavního postavy malého chlapce není ve filmu zmíněno, nicméně v knižní předloze se jmenuje Chris podle jejího autora Chrise Van Allsburga. (freelex)
- Polární expres byl prvním mainstreamovým filmem, který byl uveden jak v klasické 2D verzi, tak ve 3D verzi pro kina IMAX. (imro)
- Tom Hanks pomocí technologie "motion capture" ztvárnil ve filmu několik postav: malého chlapce (kterého posléze namluvil Daryl Sabara), jeho otce, průvodce z Polárního expresu, tuláka obývajícího střechu vlaku a Santu Clause. V roli elfů se objevili Charles Fleischer, který už před lety propůjčil hlas hlavnímu hrdinovi Zemeckisova filmu Falešná hra s králíkem Rogerem (1998), a zpěvák Steven Tyler. (imro)
Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální. () (méně) (více)