Reklama

Reklama

Bambinot

(seriál)
Komedie / Rodinný / Sci-Fi
Československo, 1984, 5 h 54 min (Minutáž: 59 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Miloš Macourek

Hrají:

Josef Abrhám, Eliška Balzerová, Petr Čepek, Miloš Kopecký, Aleš Procházka, Dana Vávrová, Jiří Adamíra, Jana Brejchová, Žaneta Fuchsová, Petr Nárožný (více)
(další profese)

Epizody(6)

Zmatky s dvojníky vrcholí. Ve světě působí Bambinot pohromu. Lidé si nechtějí pořizovat vlastní děti, protože mohou mít Bambinota, který přestane fungovat, kdy se jim zachce. Jenže lidstvo by vymřelo a hlavně by vymřeli ti schopní. A tak nakonec Bambinoti zmizí i se strojem. Všechno je zase v pořádku – nejdůležitější totiž je, aby se rodiče svým skutečným dětem věnovali a byli jim příkladem. Lidé mají děti proto, že se mají rádi. A i ze zlobivých dětí vyrůstají chytré osobnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (65)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Josef Nesvadba kdysi napsal povídku Chemický vzorec osudu, kde šlo o genetické pokusy ovlivnit podobu nenarozených potomků. Nevím, jestli byl Bambinot inspirován právě touto povídkou, protože ji tam moc nepoznávám, ale možné to je. Vždyť Miloš Macourek už přepsal tuctovou detektivku v bláznivou poctu comicsu, horror o krádežích krevních konzerv ve vrcholnou crazy o transplantacích mozků a ze statické francouzské divadelní frašky udělal div ne road-movie... Bambinot je s přehledem nejvýstřednější český seriál všech dob. Tak výstřední, že někteří herci bez předchozí zkušenosti s macourkovskou látkou přiznávali, že vůbec nevědí, která bije. Jaroslav Dudek točil spíš realistické látky a nebýt toho, že němečtí zadavatelé, celí zmámení Nemocnicí na kraji města, trvali jen na něm, realizoval by seriál Vorlíček a vypadalo by to jinak. Určitě by se točilo na film, triky by jistě stály za víc, výprava fiktivní monarchie by byla taky pečlivější atd. I tak si ale myslím, že Bambinot patří mezi komediálními seriály jednoznačně k nadprůměru a ze všech Macourkových seriálů má filosoficky nejblíž k filmu Pane, vy jste vdova! Narozdíl od rodinné Arabely, Čestmíra nebo Křečka se totiž nebojí být zdravě amorální, postavy existenčně i fyzicky likvidovat a zapojit přece jen poněkud dospělejší humor. A ta plejáda nezapomenutelných postav, šitých dle autorova zvyku na míru konkrétním hercům... Ultimativní klauniáda osmdesátých let. 80% ()

krokodlak 

všechny recenze uživatele

Myslím, že kdyby seriál režíroval Vorlíček nebo Polák, mohlo jít o další z mnoha českých sci-fi a fantasy hitů, jenže Němci chtěli Dudka, takže místo pestrého surrealismu máme tu čest s pseudorealistickou normalizační estetikou, čemuž odpovídá i roztomile otravná Štaidlova hudba. Zejména v prvních dvou dílech bylo to napětí mezi (místy zdlouhavým) scénařem a režií až nesnesitelné, k čemuž přispělo i nejednotné vedení herců (menší část přehrává, převážná část je přiměřeně ironicky civilní a poslední část si nevšimla, že Nemocnice už skončila), od třetího dílu si ovšem vše nějak sedlo a myslím, že Bambinotu se zbytečně křivdí. Hercům doslova kraluje Adamíra v roli lauretánského panovníka Rudolfa III., je opravdu škoda, že nebyl v tomto žánru více využíván. ()

Reklama

xaver 

všechny recenze uživatele

Z přehršle našich televizních seriálů jeden z těch slabších, spíš podprůměrných. Sice celkem zajímavý námět, ale to zpracování je takové roztahané, nemastné, neslané. Ani hvězdné obsazení nezachránilo podrůměrnost tohoto seriálu. Přesto ale za herecké výkony a za občas slušné komické pasáže dávám nakonec 3*, i když s těžkým srdcem. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Žádný div, že se Bambinot na rozdíl od jiných osmdesátkových televizních a filmových klenotů ani v časech žijících z nostalgie příliš nereprízuje. Nese sice ještě znaky klasických děl těžících tvůrčím způsobem z cenzurních překážek (nonsensové komedie z rodu Pane, vy jste vdova) jako luxusní komediální obsazení (Čestmír Řanda, Jiří Sovák, Petr Nárožný, Iva Janžurová) a poťouchlých futuristických nápadů, nastavujících opatrně zrcadlo. Na rozdíl od nich vykazuje Bambinot podstatně méně sevřený tvar. Na seriál je těch bezuzdných kravin prostě příliš. Mezi skvělými nápady zejí pukliny scénaristické bezradnosti, maskující se jako dada zvraty. Pokusy osvěžit diváka hereckými improvizacemi vycházejí tak padesát na padesát. Což je málo. Možná ještě více kladnému dojmu podráží nohy vpravdě hnusná kulisní výprava a VHS barvy záznamu. Nakonec nejpozorohodnější jednotlivinou jsou různé piškuntalie okolo ryze současného problému virtualizace a klonování lidí. Josef Abrahám ve své nejšaškoidnější roli. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Problém Bambinotu je ve zpracování. Geniální scénárista Miloš Macourek už mnohokrát prokázal, že jeho sci-fi nápady se smyslem pro šílenou komedii zpravidla vyplodí nestárnoucí kultovní filmové dílo, ať už je páchal s Vorlíčkem nebo Lipským. Bambinot má zase chytrý sci-fi nápad a nadupané takřka all-star obsazení s vévodícím Abrhámem, Bohdalovou nebo třeba pobavující Stellou Zázvorkovou. Ale stala se chyba - z nějakého důvodu je story nepříhodně roztahané na šest hodin, televizní rozpočet byl buď minimální nebo se vyházel za honoráře hvězd - třeba Jiří Sovák hraje naprosto nepodstatnou vedlejší roli, všechny místnosti vypadají skoro stejně jen s jinak rozestavěným nábytkem, kamera je statická a avizovaného macourkovského humoru není na tak široké časové ploše tolik. Zbývá jen ocenit herce, kteří dělají vše, co je v jejich silách, aby kulisácký dojem potlačili. Nápad je paradoxně nadčasovej, téma klonování, kalkulace s tím, jaké by měly být naše děti, manželství a rozvody pro genetické dobro, to vše zvlášť v současnosti najde úrodnou půdu, herci jsou (pokolikáté už) výborní, hlášek se pár najde, tady je to ale zakryté tím nudným režijním zpracováním. Škoda. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (10)

  • Seriál sa nepokladá za príliš vydarený. Miloš Macourek, ktorý písal scenár, predpokladal, že seriál bude režírovať Václav Vorlíček, s ktorým si v žánri sci-fi veľmi dobre rozumel, ale nemeckí producenti, ktorí do seriálu aj investovali chceli, aby ho režíroval Jaroslav Dudek. Mali ho zafixovaného ako režiséra seriálu Nemocnice na kraji města, ktorý mal v Nemecku obrovský úspech. Dudek bol síce majstrom svojho odboru, ale s Macourkom nikdy nepracoval a na konečnej podobe seriálu je poznať, že si predsa len nie úplne porozumeli. Prvých pár záberov divákov zmätie, pretože pripomínajú Nemocnicu na kraji mesta. Nejde iba o štýl natáčania typický pre Jaroslava Dudka, ale aj o obsadenie rovnakých hercov. Sci-fi by si zaslúžilo nápaditejšie spracovanie, aby z neho na prvý pohľad dýchal cudzí svet. V réžii Jaroslava Dudka ide iba o zachytenie obyčajného života, na ktorý sú všetci zvyknutí. (Raccoon.city)
  • Ke konci epizody vyvolaný umělý Génius (Michal Suchánek) tvrdí, že díky jeho zlepšení přístroje by umělé dítě mohlo s rodiči odejít na týden domů. V úvodu následující epizody Ďábelský úkol (1984) však při rekapitulaci dílu minulého Boris Rösner jako vypravěč řekne, že dítě by mohlo odejít jen na 6 hodin. (P.Machy)
  • Seriál si u filmárov z Československa objednala na začiatku 80. rokov televízna spoločnosť z Kolína nad Rýnom z vtedajšieho západného Nemecka. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama