Režie:
Alejandro JodorowskyScénář:
Alejandro JodorowskyHudba:
Alejandro JodorowskyHrají:
Alejandro Jodorowsky, Alfonso Arau, Bertha Lomelí, Brontis Jodorowsky, Julián de Meriche, David Silva, Agustín Isunza, Cecilia Leger, José Luis Fernández (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Psanec El Topo vyzve na souboj nepřemožitelné Čtyři pány pouště kvůli lásce jedné ženy. Poráží je a dosahuje vyšší úrovně vědomí, zradí ho však jeho žena. El Topo začíná novou existenci jako svatý muž a ujímá se osvobození komunity vyděděnců. (Film Europe)
Videa (1)
Recenze (150)
El topo je jedna surovo vyvrhnutá abstraktnosť ktorá pripomína sen. Takisto ako pri Holy Mountain to má v sebe dej aj príbeh ktorý je relatívne jednoducho uchopiteľný a to sa Avant-garde tak často nevyskytuje. Hoci je vo svojej podstate jednoduchý ide o nesmierne anomálny, netradičný, nečakaný a do tohoto sveta nepatriaci výjav ktorý v rozprávaní príbehu pokračuje nepochopiteľnou snovou naviazanosťou. Príbeh je rozdelený do troch kapitol..Genesis, žalmy a Apokalypsa. Znie to pomerne biblicky a miestami to tak aj vyzerá ale skutoční kresťania sa s tohto musia od zlosti roztrhnúť kedže ide o veľmi agresívne a miestami nechutné divadlo ktoré iba dráždi vieru svojou explicitnou stránkou. Celí dej sa krúti okolo pištoľníka ktorý putuje zo svojim sedemročným synom na koni. Objaví dedinu plnú mŕtvol a rozhodne sa ju pomstiť. To sa mu aj podarí a tak si za nový cieľ stanový zabiť štyroch majstrov.. Majstri sú veru prisilný oriešok. Neskôr ho zradí jeho milenka a on zamrzne na niekoľko desiatok rokov. Zachránia ho mrzáci ktorý ho odnesú hlboko pod zem a začnú sa k nemu modliť ako k bohovi. Keď sa pištoľník preberie rozhodne sa že ich zachráni a tak začne kopať tunel povrch zeme. Jediné čo by som tu mohol vytknúť je nulová dynamickosť pri strihu. Mám taký pocit akoby to nakrúcali jednou kamerou. Ale ináč sa jedná o surrealistický skvost. ()
Apokalyptický western? Náboženské podobenství? Mytologický příběh o iniciační cestě hlavního hrdiny za poznáním sebe sama? Nesmyslný trip zfetovaného režiséra? A nebo taky možná něco jiného... Podivný film pana Jodorowskyho, který nedává žádný klíč k rozšifrování děje a tak se pochopení snímku stává záležitostí každého jednotlivce, který si na základě svých filmových a mimofilmových znalostí vytvoří vlastní, zcela subjektivní obraz toho, co právě viděl. Postmoderna ve filmovém hábitu. ()
Flanďácko hipísácký výkřik zdatného filmaře ( z westernu jen kulisy a klišé,podle mě by to mělo stejné vyznění i kdyby se to točilo na Václaváku,-ale to by asi režírovala Chytilová)(pro mě vyjmečně projednou zvítězil obsah nad formou). Zas jeden film na který jsem čuměl s otevřenou hubou.Měl bych ji co nejdřív zklapnout,aby mi tam nevletěla nějaká ta včela ,nebo splašenej zamyšlenej krtek.-Chtěl jsem dát čtyři,ale kvůli výbornému zvuku (místy geniální podkres,-jako třeba, když se Jodorowsky chystá na souboj,pohybuje se venku ,ale ozvěny jeho kroků zní jak v katedrále)je to za pět.(i když jsem se celý film nemohl zbavit dojmu,že Jodorowsky musel hodně často chodit na pivo s Pasolinim) ()
Do sebe zahleděná symbolistická mudrlandská mrdka nesnesitelného narcise, která pro všechny ty bizarní výjevy úplně kašle na všechny ostatní elementy které jsou u filmů tak nějak třeba, například střih, masky či takové rámování, aby nebylo vidět, že kulisy jsou kulisy a statisté nevědí, co mají dělat. Za obrázky dávám pětku s hvězdičkou, jinak spláchnout do hajzlu. Po několika knihách a dvou filmech už je mi jasný, že Jodorowsky je nepřítel. Ještě si odškrtnu Svatou horu a pak budu mít od něj navždy pokoj. Slibuji. ()
Totální nářez. Jodorowsky je básníkem a jeho filmy básněmi. Myslím, že vedle Svaté hory jeho nejlepší film. Podivný western plný bizardností, tak jak on to umí - poetické, básnické obrazy v kontrastu s brutalitou a násilím. Westernové vyprávění o nesmiřitelném střelci, který nakonec dojde k osvícení a asketismu. Bravůrní... ()
Galerie (63)
Photo © AČFK/ Douglas Films
![Krtek - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/057/162057710_65845c.jpg)
Zajímavosti (15)
- Název snímku a jméno hlavního hrdiny slouží jako metafora pro undergroundovou kinematografii šedesátých let. Tak, jako se krtci prohrabou z hlubin země na povrch, povedlo se i některým nízkorozpočtovým snímkům získat popularitu u širokého spektra diváků. (Arbiter)
- Krtek byl zprvu undergroundový snímek, kterému se až díky Johnu Lennonovi dostalo celosvětové distrubuce. Zaujal ho natolik, že přesvědčil svého blízkého přítele, aby koupil práva a postaral se o distribuci. (Arbiter)
- Použity byly některé kulisy z filmu Day of the Evil Gun (1968). (Arbiter)
Reklama