Režie:
Chloé ZhaoScénář:
Chloé ZhaoKamera:
Joshua James RichardsHudba:
Ludovico EinaudiHrají:
Frances McDormand, David Strathairn, Linda May, Swankie, Bob Wells, Peter Spears, Cat Clifford, Tay Strathairn, Gay DeForest, Patricia Grier, Angela Reyes (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Poté, co v malém městě na nevadském venkově dojde k ekonomickému kolapsu, se Fern (Frances McDormand) rozhodne sbalit si věci a ve své dodávce se vydat na cesty a prozkoumat život za hranicemi klasických společenských zvyklostí jako novodobý nomád. Ve třetím celovečerním snímku režisérky Chloé Zhao Země nomádů se objevují skuteční nomádi Linda May, Swankie a Bob Wells, kteří Fern seznamují s tímto novým světem a dělají jí společnost při jejích cestách po nekonečném americkém západě. (Falcon)
(více)Videa (8)
Recenze (345)
Ceny Americké filmové akademie procházely za dlouhou dobu své existence vícero zásadními změnami v preferencích, které vedly k zisku Oscarů. Byly doby, kdy se Hollywood zhlížel ve velkých dramatech o zásadních společenských otázkách, a pak je vystřídaly časy, kdy studia upřednostňovala velkoryse natočené podívané s významným komerčním potenciálem. Ať už se šířily jakékoli trendy, přežívající představa filmových fanoušků o vítězném oscarovém snímku směřuje k nepřehlédnutelnému, divácky přitažlivému titulu, který v ideálním případě bude mít společenský přesah a obsahovat prvky vyšší kultury. Jednoduše řečeno, má to být filmová událost roku, kterou bude možné využít jako reklamu pro filmový průmysl a postavit ji jako výzvu k návštěvě kina. Země nomádů nic z toho nenaplňuje. Dovolím si tvrdit, že kdyby Hollywood další dva tři roky nechal vítězit podobný typ filmu, odsoudí oscarové klání do bezvýznamnosti. Problém snímku nespočívá v tom, že je komorní, a jen částečně ve faktu, že je výrazně nedějový. Pociťový snímek, který kalkuluje s empatií, nemůže dobře fungovat, pokud staví na odtažité, emočně nepřístupné hrdince, která nechce nebo neumí žít v komunitě, navazovat a udržovat nové sociální vztahy. Základním problémem Fern není smrt manžela ani stav sociální nouze (víc než slibnou šanci začít znovu zahodila), ale povahové nastavení hrdinky. Kdyby hlavní roli nezahrála má oblíbená Frances McDormand, vážně bych uvažoval o dvou hvězdičkách. Celkový dojem: 55 %. ()
Najfotogenickejšie časti USA nie sú prosperujúce megalopoly na atlantickom či pacifickom pobreží. Sú to práve tzv. "fly-over states", ktoré oprávnene sú americkou "heartland". Disponujú krásnym svetlom vhodným pre kamery a pocitom nekonečného priestoru. Už od čias beatnikov typu Kerouaca a neskôr hipíkov sa to na cestách len tak hemžilo ľuďmi so svojráznou filozofiou, antimaterialistami a bojovníkmi proti systému. Áno, presne ako zaznelo z úst Ferninej sestry, títo ľudia sú zaujímavejší ako usadlá stredná mestská trieda. Tu však mám problém s hlavnou hrdinkou a s celkovým sentimentom tejto snímky, každopádne je to veľmi silná trojhviezda. A vďaka za tip na knihu "Final Exit", ktorú však vôbec nenapísal "doktor smrť" Kevorkian, ako mylne zaznelo z úst jednej z hrdiniek. P.S.: Amíci nechali čínsku režisérku, aby zobrazila odvrátenú tvár USA. Počkám si na to, kedy Komunistická strana Číny nechá amerického režiséra zobraziť zapadákovy čínskeho vidieka... ()
Nomadland si s sebou z festivalového okruhu nese pověst jednoho z nejlepších filmů roku a žhavého oscarového favorita, což může v mnoha lidech vyvolat nesplnitelná očekávání. Za mne je to velmi slušné drama s vynikající Frances McDormand, ale že by nějak výrazně vystupovalo z dlouhé řady jiných slušných dramat, to úplně říct nemůžu. Na druhou stranu je očividné, že z hlediska sociální relevance to nutně musí víc rezonovat v USA než u nás. 7/10 ()
Komunita obstarožných, osamelo sa nekonečnými cestami na kolesách presúvajúcich Američanov s domčekom neustále pri sebe. Vek, spomalené pohyby a dom so sebou v niečom pripomína slimákov. Ale len v niečom. Pretože títo akoby hipíci si svoj spôsob života nevybrali. Ani im nebol daný do vienka, ako mnohým našim Cigánom či kolotočiarom. Kočovníctvo ako poznaná nevyhnutnosť. Vplyvom kadejakých, zväčša smutných nástrah života. S presúvaním sa, neustálym opravovaním stále viac kvitnúcich karavanov a prespávaním na periférnych pláňach či parkoviskách tu-viac tu-menej úspešne zmierujú. Sužovaní životom, samotou, chladom. Oblažovaní dočasnými priateľstvami, občasnými výbuchmi radosti a krásnymi pohľadmi na krajinu navôkol. Živení prevažujúcou prekariátnou prácou baličov v skladiskách Amazonu, upratovačov hajzľov a verejných priestranstiev a dočasnými výpomocami pri predajoch kadejakých suvenírov. Prinútení brať pôžičku od rodiny, ak nejaká ešte existuje, pri potrebe väčšej hotovosti. Podaktorí píšu v recenziách o slobode a vymanení sa od otrockých pút práce, domova, spoločnosti. Nuž, kapela Slobodná Európa má výbornú pesničku s názvom Relatívny pokoj. Tak je to aj s takouto nomádskou slobodou. Áno, je to sloboda. Relatívna sloboda. Film každopádne pekný, poetický, smutno krásny. ()
Citlivá dráma o novodobých kočovníkoch a tulákoch. Podľa hereckého obsadenia na IMDb sa mi zdá (a podľa toho, čo som videl pred chvíľou), že v snímke hrali naozajstní 'tuláci'. Frances McDormand žije vo svojej dodávke a kempuje tam, kde sa takýto týpci schádzajú. Maká kde sa dá a s každým, s kým sa stretne, zanechá vo vás hlbokú emočnú stopu. S filmu cítiť neuveriteľnú úprimnosť medzi postavami ako i družnosť a priateľstvo, vlastnosti, ktoré sme prirodzene zdedili, ale akosi sme na ne v tejto podivnej dobe zabudli. Veľmi smutný, miestami až depresívny film, ktorý so mnou párkrát silno emočne zatriasol. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (10)
- Snímek je odvyprávěn na základě non-fiction knihy „Nomadland“ od Jessicy Bruder. (Kuzmik)
- Daveovho (David Strathairn) syna vo filme hrá jeho skutočný syn Tay Strathairn. (R...)
Reklama