Režie:
Jules DassinScénář:
René WheelerKamera:
Philippe AgostiniHudba:
Georges AuricHrají:
Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Jules Dassin, Janine Darcey, Pierre Grasset, Robert Hossein, Marcel Lupovici, Dominique Maurin, Magali Noël (více)Obsahy(1)
Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (114)
Francúzi vedeli natočiť poriadnu lúpež už v 50. rokoch a rovnako aj v tomto filme je veľmi príťažlivo nakrútená. Je síce skratkovitá, ale stále pôsobí dojmom akoby v priamom prenose a my cítime pot na tvárach podobne ako zlodeji. Druhá časť filmu: vydieranie, pomsta, prestrelky má síce opodstatnenie, ale je to už niečo úplne iné. Do popredia sa derie paradoxne s akčnením filmu filozofovanie, ktoré však nie je otravné. Pprekvapivo menej známy film, po jeho zhliadnutí asi každého napadne pojem klasika francúzskej gangsterky. ()
Evropské (už vůbec ne francouzské a ke všemu tím méně ty s podobným letopočtem vzniku) příliš nevyhledávám. Tento snímek mě zlákal svou pověstí a relativní "neznámostí". Jsem rád, že jsem mu dal šanci, protože mě připoutal k obrazovce a nedovolil mi ani odskočit si na WC (ČT2 totiž opravdu pauznout neumím :) ). Pro mě jako milovníka neo-noir filmů, krimi thrillerů a heist filmů bylo skvělým zážitkem poznat jak vypadal skutečný (a dokonalý) noir film, navíc z Evropy před více než půl stoletím. ()
Scénář: Jules Dassin, René Wheeler, Auguste Le Breton .. "Báječný úspěch" po francouzsku. Chytrá (a především velmi sugestivně natočená) loupež, mužská pošetilost, napětí a tragické následky. 90%. ()
Tak v rámci mojí hlasovačky jsem se vrhnul na další starší kousek z Evropy, ale tentokrát jsem šlápnul vedle. Asi vzhledem k hodnocení bude chyba na mé straně, ale na mě to prostě bylo až moc pomalý a rozvleklý a až moc noir. Scéna loupeže se povedla, ale ten zbytek pokulhává a pocitově mi to celé přišlo ještě tak o hodinu delší. Navíc mimo Hosseina tu není žádný pro mě známější herec se kterým bych se mohl identifikovat. Takže sorry tentokrát to nevyšlo. Jak se říká není vždycky posvícení.35% ()
Klasika filmu noir, kde Francouzi ukazují, že pochopili, o čem tenhle žánr skutečně je, a využili černobílou naprosto jedinečným způsobem. V některých chvílích minimalistické, skoro až prosté, ale celou dobu atmosférické, kdy máte pocit, že se něco musí stát, něco se musí pokazit, někdo musí umřít. Vizuálně krásné. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (40)
- Pre producenta Henriho Bérarda bol Jules Dassin ideálnou voľbou, hlavne kvôli statusu vyhnanca, lebo vzhľadom k vtedajším vyostreným vzťahom medzi Francúzskom a Alžírskom chcel, aby z hlavných zloduchov románu, Severoafričanov, urobil Američanov. Dassin však nakoniec producenta presvedčil, aby zločinci boli Francúzi. (Biopler)
- Hudobný motív ústrednej piesne snímky zložil Philippe-Gérard. Zaznieva pri úvodných titulkoch, v scéne z klubu L’Age D’Or a je počiatkom lúpežnej sekvencie. (Biopler)
- Výraz rififi sa stal trademarkom Le Bretonových románov. Vznikla séria románov "Rififi" situovaná rôzne po svete, ktoré boli aj sfilmované - Rififi à Tokyo či Du rififi à Paname. Taktiež dal vyniknúť výrazným ženským postavám, ako v snímke Du rififi chez les femmes. (Biopler)
Reklama