Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (114)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Rvačka mezi muži - už sám název napovídá, že se tu bude odehrávat cosi patriarchálně zemitého, podvědomě násilného a archaicky opravdového... Ten zvláštní podtón násilí, ta do příběhu vepsaná osudovost, ty ostře řezané rysy ve tvářích hrdinů, především toho hlavního...film noir. Přes expresionisticky stylizovaný filmový plakát se divák dostává do výlučného světa mužů - tedy apriori světa násilí, zločinu, peněz, tedy i moci, žen a majetku. Hlavní hrdina příznačně hned v expozici přichází z vězení, což v rámci žánru predestinuje jeho budoucí cestu. Ve světě pařížských šamstrů nelze žít bez peněz. Zločin determinuje nejenom osud hrdinů, ale i všech jejich blízkých - žen, přítelkyň, dětí... Exprese černobílého obrazu, exprese nasvíceného obličeje hrdinova, jeho ostře řezaných rysů a chladného pohledu, exprese šedavého pohasínajícího velkoměsta... Svět zločinu. Zvítězí-li tu někdo, pak je to vždy Pyrrhovo vítěství, draze zaplacené a vykoupené tou nejvyšší cenou... Všehoschopných mužů je v Paříži dost a argumenty mají vždy pádné. Černobílý film zdobí nejen precizně nasnímaná kamera, ale i do posledního detailu promyšlená mizanscéna (hlavně vozový park tu hraje důležitou roli), kvalitní práce s herci, dokonale promyšlený scénář. Formálním vrcholem snímku je pak více než dvacetiminutová scéna bez potřeby byť jen jediného slova, kdy gang vniká předem secvičeným způsobem do klenotnictví. Jednotlivé úkony do sebe logicky zapadají a divák tak bez dechu sleduje doslova balet či výrazový tanec lupičů... Celá ta kasařská choreografie má hlubší rámec v struktuře příběhu i filmu. Tato ,,estetizace" překročení zákona je jakýmsi významovým předělem mezi kauzálním rozehráním a jeho nutnými neodvratnými dopady. Osudovost je vůbec vepsána do samotné struktury příběhu. Narace se děje přesně v šabloně zákonitostí žánru noir. Nechybí nezbytné propriety - osudová famme fatale, osudový sok, ukotvení v oblasti tragédie. Tahle gangsterka má prostě hluboký záběr a mimořádné filmové kvality... ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Samotná scéna heistu je fantastická, ale inak všeobecné nadšenie nezdieľam. Dassin si mohol vo Francúzsku dovoliť odvážnejšie scény, ale (i keď je povojnový Paríž pôsobivý) atmosféra nemá na súdobé americké klasiky. Napriek dvojhodinovej minutáži a prostému priamočiaremu príbehu som sa síce nenudil, ale s výnimkou samotnej lúpeže a tých dvoch hudobných čísel ani veľmi nebavil. ()

Reklama

Rudovous 

všechny recenze uživatele

Ciste dve hodiny filmove extaze, alespon pro me tedy. Bezesporu genialni dilo, nevtirave a elegantni jako jeji hlavni hrdina Tony Lapka (Jean Servais). Minuty mlceni a mlceni, protoze mluvi, ale dokonala kamera. Nektrere zabery jsou opravdu na svoji dobu zlomove. Hudba stridma o to pusobivejsi. Jsem nadsen! ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jelikož jsem viděl Killing i Rififi ve stejném týdnu, svádí mě to srovnávat. Rififi má v sobě hollywoodské prvky, avšak francouzská produkce udělala své a vznikla evropsky tvrdá krimi, určitě jedna z nejlepších Noirek starého kontinetu. Dassin předvedl perfektní řemeslo._ Killing je zase americkou chloubou doby Noir, Kubrick udělal přesný opak. Zkrátil obsah filmu, vypustil zbytečné scény a vykreslování postav, bylo to svižnější a víc američtější, což v té době znamenalo víc. Když vynechám srovnávání, tak Rvačka mezi muži byla, je a bude tím nejlepším noir, co může Evropa nabídnout. O legendární scéně bez slov a hudby se mluví do dnes. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Čakal som iba dobrý gangsterský film, ale dostal som doslova špičku a určite film, ktorý podobné zlodejské a gangsterské filmy v mnohých smeroch ovplyvnil. Občas som mal pocit, že sledujem takú staršiu verziu filmu Heat, známy kult s Al Pacinom a De Nirom. Celá scéna vyrabovania banky je úplne geniálna a pritom tak zdanlivo jednoduchá a skromná. Všetko sa robí v absolútnej tichosti, v celej asi 15-20 min. scéne sa takmer vôbec neprehovorí a napätie by sa dalo krájať. Pri prebíjaní stropu som ani nedýchal a oceňujem i šikovné použitie obyčajného dáždnika. Po úspešnom lupe samozrejme film zďaleka nekončí a pravá gangsterská dráma ešte len začína. Šťastný koniec nečakajte. Dúfam, že to potencionálnych záujemcov o tento film skôr navnadí ako odradí. Herecky dobre obsadené i zahrané. Nemám , čo by som vytkol. Veľmi kvalitná a neprávom zabudnutá gangsterka. Chystá sa remake, čo ma na jednej strane teší, no na druhej mám veľké obavy. 100%. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (40)

  • V roku 2006 sa objavili prvé správy o chystanom remakeu filmu v Hollywoode pod taktovkou Harolda Beckera a scenáristu Boa Goldmana. Nakoniec z toho zišlo. (Biopler)
  • Paralely k zrovnávaniu s dielom Asfaltová džungle (1950) sa natískajú aj skrz postavu Joa (Carl Möhner), ktorého správanie je podobne ako u Dixa motivované „americkým snom“ po lepších zajtrajškoch. Jo vyrastal v skromných pomeroch, a preto najviac túži, aby svojmu synovi mohol dať všetko, o čo jeho detstvo bolo ukrátené. Dixovo súznenie s Docem, spolu s ich vzájomným rešpektom, zodpovedá otcovsko-synovskej väzbe medzi Tonym (Jean Servais) a Joom. Taktiež Cesarova (Jules Dassin) sebadeštruktívna slabosť pre ženy je badateľná i pre postavy Doca a Emmericha, ktorí však majú slabosť na mladé dievčatá. (Biopler)

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Al Pacino zlodejom šperkov

Al Pacino zlodejom šperkov

19.08.2005

Režisér Harold Becker si v pripravovanom kriminálnom thrilleri RIFIFI potretíkrát zopakuje spoluprácu s Al Pacinom (na obr.). Pôjde o remake francúzskej noir klasiky z roku 1955 o zlodejovi šperkov,… (více)

Reklama

Reklama