Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (114)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jelikož jsem viděl Killing i Rififi ve stejném týdnu, svádí mě to srovnávat. Rififi má v sobě hollywoodské prvky, avšak francouzská produkce udělala své a vznikla evropsky tvrdá krimi, určitě jedna z nejlepších Noirek starého kontinetu. Dassin předvedl perfektní řemeslo._ Killing je zase americkou chloubou doby Noir, Kubrick udělal přesný opak. Zkrátil obsah filmu, vypustil zbytečné scény a vykreslování postav, bylo to svižnější a víc američtější, což v té době znamenalo víc. Když vynechám srovnávání, tak Rvačka mezi muži byla, je a bude tím nejlepším noir, co může Evropa nabídnout. O legendární scéně bez slov a hudby se mluví do dnes. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Za všetkým hľadaj ženu, alebo tiež o tom, aké nešťastie dokáže privolať jeden nerozumne venovaný darček... Táto svižná krimi gangsterka, zabalená do temnej film-noir atmosféry, má veru čo divákovi ponúknuť. Dejová linka nenudila ani chvíľu a čo je zaujímavé, nenašla sa tu ani jedna postava, ktorá by nemala v sebe aspoň kúsok charizmy. Udalosti okolo krádeže a hlavne po krádeži boli dostatočnou zárukou napätia v energickom tempe. Tiež sa mi páčilo ako sa to nakoniec uzavrelo. Skrátka nadčasová, temná gangsterka, ktorá dala vo svojom žánri základ mnohému. 85/100 ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Rififi je v parížskom podsvetí slangový výraz pre bitku. A že príde k boji medzi dvomi gangsterskými skupinami je jasné od počiatku. Tento súboj je však len vrcholom ľadovca, Dassinov noir je predovšetkým precíznou hrou, plnou skvelých záberov, napätia a autentickosti prostredia. Famózna scéna trvajúca skoro pol hodiny, kde banda lúpi diamanty, je natočená bez hudby a dialógov a takto filmárských výnimočných scén ( záver ) je omnoho viac. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Rvačka mezi muži - už sám název napovídá, že se tu bude odehrávat cosi patriarchálně zemitého, podvědomě násilného a archaicky opravdového... Ten zvláštní podtón násilí, ta do příběhu vepsaná osudovost, ty ostře řezané rysy ve tvářích hrdinů, především toho hlavního...film noir. Přes expresionisticky stylizovaný filmový plakát se divák dostává do výlučného světa mužů - tedy apriori světa násilí, zločinu, peněz, tedy i moci, žen a majetku. Hlavní hrdina příznačně hned v expozici přichází z vězení, což v rámci žánru predestinuje jeho budoucí cestu. Ve světě pařížských šamstrů nelze žít bez peněz. Zločin determinuje nejenom osud hrdinů, ale i všech jejich blízkých - žen, přítelkyň, dětí... Exprese černobílého obrazu, exprese nasvíceného obličeje hrdinova, jeho ostře řezaných rysů a chladného pohledu, exprese šedavého pohasínajícího velkoměsta... Svět zločinu. Zvítězí-li tu někdo, pak je to vždy Pyrrhovo vítěství, draze zaplacené a vykoupené tou nejvyšší cenou... Všehoschopných mužů je v Paříži dost a argumenty mají vždy pádné. Černobílý film zdobí nejen precizně nasnímaná kamera, ale i do posledního detailu promyšlená mizanscéna (hlavně vozový park tu hraje důležitou roli), kvalitní práce s herci, dokonale promyšlený scénář. Formálním vrcholem snímku je pak více než dvacetiminutová scéna bez potřeby byť jen jediného slova, kdy gang vniká předem secvičeným způsobem do klenotnictví. Jednotlivé úkony do sebe logicky zapadají a divák tak bez dechu sleduje doslova balet či výrazový tanec lupičů... Celá ta kasařská choreografie má hlubší rámec v struktuře příběhu i filmu. Tato ,,estetizace" překročení zákona je jakýmsi významovým předělem mezi kauzálním rozehráním a jeho nutnými neodvratnými dopady. Osudovost je vůbec vepsána do samotné struktury příběhu. Narace se děje přesně v šabloně zákonitostí žánru noir. Nechybí nezbytné propriety - osudová famme fatale, osudový sok, ukotvení v oblasti tragédie. Tahle gangsterka má prostě hluboký záběr a mimořádné filmové kvality... ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Atmosféra filmu je výborná, rovnako aj herci, no kazili mi to niektoré drobnosti, ako prestrelky - chytenie za hruď a teatrálna vývrtka (ale v tej dobe sa tak točilo) alebo striekanie has. prístrojom do alarmu (tá pena by cez tie malé medzery neprešla). Ani samotný príbeh nie je nejaký extra, síce drsný o drsných chlapoch, ale dosť predvídateľný. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (40)

  • V roku 1956 bol film distribuovaný v USA, najprv s titulkami, neskôr nadabovaný pod názvom Rififi... Means Trouble! Kvôli výhradám katolíckej Ligy slušnosti boli urobené tri úpravy v stopáži a pridaný biblický citát v úvode. (Biopler)
  • Dassin dal vo filme dôraz na silu komunity, ktorá funguje nielen medzi štvoricou komplicov, ale aj medzi celým podsvetím, ktoré sa po únose malého Tonia (Dominique Maurin) zomkne a snaží sa pomôcť Tonymu (Jean Servais) a Toniovmu otcovi Joovi (Carl Möhner). To je značne odlišná črta oproti klasickým hollywoodskym caper filmom, v ktorých protagonisti konajú zhodne egoisticky. (Biopler)
  • Autor predlohy Le Breton mal v kuloároch povesť dobrej znalosti gangsterského podsvetia a povestný slang pretlačil skrz scenár do povedomia širokej verejnosti. Film bol populárny i vďaka poznaniu, že grisbi znamená peniaze, chnouf sú drogy a rififi je finálne zúčtovanie. (Biopler)

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Al Pacino zlodejom šperkov

Al Pacino zlodejom šperkov

19.08.2005

Režisér Harold Becker si v pripravovanom kriminálnom thrilleri RIFIFI potretíkrát zopakuje spoluprácu s Al Pacinom (na obr.). Pôjde o remake francúzskej noir klasiky z roku 1955 o zlodejovi šperkov,… (více)

Reklama

Reklama