Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (640)
Tak toto je setsakra ťažké. Mám na mysli nájsť spôsob, ako objektívne zhodnotiť toto nevšedné filmové dielo, ktoré posunulo hranice možností Hollywoodu tam, kde sa s nimi dnes pohrávajú tvorcovia ako súrodenci Wachowski či Christopher Nolan. Jasné, toto je trochu iná žánrová sorta, ale čo sa komplikovanosti a štruktúry premysleného scenára týka, dajú sa istotne z hľadiska vývoja postupov porovnávať. Je to trochu zvláštny film, ktorý sa dá ťažko prirovnávať k inému rukopisu ako tomu Polanskiho. Má všetky základné kamene noiru, alebo lepšie povedané neo-noiru, no pohráva sa so zápletkou a rozvíja ju do miestami až nepredstaviteľných, a vždy nečakaných krajností. Ako vravím, je ťažké to rozoberať. Vlastne by sa Čínska štvrť dala označiť za precedens inteligentnejšej časti moderného Hollywoodu. Miestami to bolo na plný počet a ďalšie zhliadnutie je nevyhnutné. 85% ()
Je to dobré. Velmi dobré, ale pro mě rozhodně ne tolik legendární, jak o tomhle snímku někteří básní. Jack Nicholson nepatří mezi mé velké oblíbence, ale zde padne do postavy naprosto dokonale a to nemluvím o skvělé Faye Dunaway. Jako obvykle si pan režisér hodí menší roličku, která je tentokrát poměrně šílená, ale potěší. Čínská čtvrť je zajímavým snímkem, který mi dost připomíná film noir, který mám tolik rád. Možná je to chybějící napětí, které bych chtěl v každém okamžiku snímku, nebo to chtělo větší zajímavost pro diváka, který chvílemi může přestat dávat pozor a o nic extra významného nepřijde. Chybí tady to "něco", co dělá z velmi dobrých filmů, filmy úžasné. Třeba na podruhé to naleznu, ale u Romana Polanskiho tomu moc nevěřím. ()
Samotářský detektiv s kloboukem hluboko narazeným do čela, záhadná žena pokoušející jeho smysly a dočasně zatemňující jeho úsudek, pochybnosti, nejistota, pomalý dějový spád, tíživá atmosféra; jednoduše jeden z pilířu neo-noir žánru podbarvený jednou z nejzajímavějších rolí Jacka Nicholsona. A také jeden z vrcholových filmů 70. let, který teď mohutně klepe na dveře a žádá o vstup do mé filmové top 10. Od zařazení do této elitní skupinky ho nakonec dělí jen to, že se téměř nepodíváme do čínské čtvrti, na kterou celý název odkazuje a na jejíž atmosféru jsem se tolik těšila. Poctivější pětihvězdičkový film jsem ale i tak v posledním čtvrtroce neviděla. ()
Do Chinatownu jsem vkládal poslední naděje, že si umím vybrat ještě film, který mně nadchne, okouzlí a učaruje. Po několika zklamáních jsem si spravil chuť jako kdybych opustil nádražácké bistro a zamířil přímo do Sacheru! Po dobu celé projekce jsem byl přesvědčen, že zůstanu u čtyř hvězdiček, ale po zvážení toho, že na stupnci jedna až deset jsem stále u vrcholu - ať u brilantní režie Romana Polanského, hereckých výkonů Nicholsona a sexy Dunaway, scénáře nebo perfektní hudby, která jen a jen umocňuje skvostný a nezapomenutelný zážitek z neonoir kriminálky - musím dát plný počet, velký jak samo Los Angeles! ()
„Cherchez la femme.“ Žádná jiná replika ani nemůže tenhle snímek vystihnout více. Ač to nějakou dobu tak úplně nevypadá (stopáž filmu je poměrně luxusní a tempo také není z nejrychlejších), jedná se o dosti vtahující záležitost. Atmosféra je parádní, napětí (budované především výtečnou hudbou) postupně přibývá. Nechybí spousta zvratů, divák podobně jako hlavní hrdina pořád neví, na čem vlastně je. A když už jsme u postav, především ústřední pár je herecky zvládnut výborně. Dunaway si se svou „ledovou královnou“ poradila s grácií, Nicholson zase jen dokazuje, jak pestrým hereckým arzenálem disponuje. Vůbec mě jeho postava bavila, frky i triky (nadchlo mě zejména pravítko). Ke konci začíná přituhovat a závěrečný Jakeův pohled je vzhledem k naznačené minulosti tak moc výmluvný…a teď už pryč ze zmíněné čtvrti a solidní 4* na cestu. „Dnes za něj byla v Mar Vista Inn sloužena mše.“ - „Zesnul před 14 dny.“ - „Co je na tom zvláštního?“ - „Před 14 dny odešel na věčnost a před týdnem koupil pozemek. To je dost neobvyklý.“ ()
Galerie (151)
Zajímavosti (51)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
- Jack Nicholson nosil ve filmu košile s vyšitým "Jake Gittes", aby se do postavy lépe dostal. (Kulmon)
- Hudbu pro film původně složil Phillip Lambro, ale producent Robert Evans ji na poslední chvíli odmítl použít. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní. (HellFire)
Reklama