Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (640)
Tohle je jeden z vrcholu americke kinematografie nejen sedmdesatych let. Jen malo co je takhle dobre. Asi nejoblibenejsi film meho detstvi. (Ano tajne jsem se dival skulinou mezi dvermy.) Co psat vic...? Ano nejlepsi herci,nejlepsi kamera,nejlepsi hudba a scenar. Duch Phila Marlowa konecne spocinul v klidu. ()
Pro mě dokonalý žánrový film (krimi) s mrazivou retro atmosférou a jedním z nejlepších Nicholsonových výkonů. Co jsem na Chinatownu nakonec ocenil nejvíc byla právě jeho postava, kterou ze začátku vnímáme jako cynického necitlivého a vypočítavého detektiva bez špetky cti a postupem času nám Polanski dává stále hlouběji nahlédnout do jeho charakteru, abychom nakonec... Skutečně mistrovsky vystavěný film, ať už v zmíněném nahlížení postav či rozplétáním ústřední záhady. Zvěsti o jednom z nejproblematičtějších natáčení všech dob (především spory Nicholson/Polanski) se na filmu podle mě nijak nepromítli. "As little as possible." 90% ()
Základní strukturou příběhu se to dosti podobá L.A. Confidential. Záhadná zabití, spousta okolních postav, zamlžený a naprosto nepředvídatelný děj a pomaloučku se poodkrývající souvislosti, které postupně zapadají do spletitého vzorce motivu vraždy. Polanski brilantně vystihl atmosféru klasického noir filmu. Po většinu snímku si můžeme všimnout stálého šera, které dává snímku zvláštní mysteriózní nádech. ()
V polovině 70. let se režisér Polanski rozhodl oživit dávno mrtvý žánr noir, a stal se tak zakladatelem tzv. neo-noir žánru, který si v 70. a 80. letech našel četné následovníky a příznivce. Čínská čtvrť je vlastně vlajkovou lodí své kategorie a člověk musí i po letech obdivovat technickou stránku věci, ať už pečlivou režii, hudbu nebo - a to především - precizní kameru. Přesto s filmem jako takovým mám problém. Zápletka a scénář mě nedokážou strhnout. Jakkoliv se Čínská čtvrť považuje za jeden z nejlepších filmů Polanského, osobně upřednostňuji v jeho tvorbě jiné kousky. Kdo má rád charismatické detektivy, osudové ženy a dramatickou atmosféru, může si tenhle film vychutnat, osobně ale dávám přednost žánrové klasice o 2-3 desítky let starší. Možná mi i trochu vadí pozvolné tempo a stopáž filmu. Celkový dojem: 70 %. ()
Mám rád Polanského filmy. Mám slabost pro noir. Stejně tak jako Nicholsona za mlada, kdy ještě nehrál sebe sama na tisíc a jeden způsob. Čínská čtvrť není úplně nejlepší noir snímek. Ovšem jeden z nejlepších zcela určitě. Vidím jediný "vážnější" zápor. Nebylo to natočeno černobíle, jak Polanský původně zamýšlel. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (51)
- Pôvodne mal byť kameramanom William A. Fraker, s ktorým už Roman Polanski spolupracoval na horore Rosemaryino dieťa (1968), ale na nátlak producenta, kvôli obavám prílišného spojenectva režiséra a kameramana, ustúpil a angažoval Johna A. Alonza. (classic)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (Sufferer)
- Hotel "El Macondo" je pojmenován podle imaginárního města z románu „Sto roků samoty“ od Gabriela Garcíi Marqueze. (Kulmon)
Reklama