Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Spike Lee natočil příběh čtyř černošských amerických veteránů, kteří se vrací do Vietnamu najít tělesné pozůstatky velitele své čety a snad i zakopaný poklad. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (111)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Spike Lee mi připomíná malýho kluka, kterej byl poprvé na pouti a svezl se na autodromu, na labutích, koupil si cukrovou vatu, zastřílel si na střelnici a nakonec byl ve strašidelném zámku. Když přišel domů a rodiče se zeptali jak se měl, vychrlil na ně všechno pln zážitků páté přes deváté, takže pochopili, že na pouti byl a že se mu tam asi líbilo...  Lee nám takto chce sdělit cosi o Vietnamu, ale cpe do toho utiskovanou černošskou rasu, BLM, romantickou linku otce a dcery, otce a syna, trochu chce aby to bylo něco jako Rambo nebo Souboj o poklad Yankee Zephyru a aby to mělo ártovej šmrnc (cpe tam černobílé fotečky bůvolů v rejžovým poli atd..). Když tohle vybalil na čím dál více progresívní Netflix měli  tam asi dojem, že přijel Santa s haldou ponožek a v každé něco! A tak to natočili. Výsledkem je neskutečnej binec. Samozřejmě v době BLM a klekání nás bílých heterosexuálů za hříchy které jsme ani nespáchali lze film šmahem hodit do odpadu jako látku vezoucí se na progresívní antirasistické vlně pro někoho tak moderní, pro nás starší kusy co pamatujeme svět ještě v pořádku (tím nemyslím rasismus) spíše otravnou a vlezlou současnou ideologii o níž nikdo nemá zájem. V osmdesátkách se také točily filmy s černochy stačí si vzpomenou na Sidney Poitiera, Dannyho Glovera, Eddie Murphyho, Jamese Earl Jonese a mohl bych pokračovat. Nikdo se tehdy nepodivoval a to ani tady v komunistickém Česloslovensku jejich barvě pleti natož aby je někdo nějak urážel. Byli to Amíci a prostě jsme je brali jako kohokoliv jiného. Jasně v Americe to asi brali tehdy s černými v osmdesátkách jinak (nemluvě o šedesátkách), ale současná kinematografie to chrlí na všechny strany ne jen na skalní rasistický Amíky. Takže jak říkám, je už to otravné. Výhodou je, že vás nikdo nenutí se na to koukat. Když vás to prudí, pusťte si třeba šaška Kostkáče v Kostičkách pro mateřské školy. Kdo i Vietnamu něco ví, ví, že si tímto konfliktem Amerika tak trochu vyčistila ulice. A byly to hlavně Afroameričané a další menšiny, kdo neměl moc možností se válce vyhnout nebo se v ní ulít někde v klidu ve štábu jako bílí kluci z vysokejch škol co měli konexe (když už to neukacali a byli odvedeni). Samozřejmě byla halda bílech chudejch kluků, který  to semlelo ve válečným masomlejnu stejně jako ty černý  a pak byly vyjímky mezi bílými, kteří se dobrovolně přihlásili a dobrovolně šli do první lajny, páč to tak cejtili, že je to správný. O těch černejch odvedenejch klucích tak trochu tenhle film je i o bratrství, které tam mezi nimi nutně muselo ve vlhké džungli plné smrti vzniknout. V tom je myslím největší pozitivum tohoto filmu a ohledně této dějové linky na sebe asi nejvíce strhnul pozornost Delroy Lindo, který si kus filmu svým herectví doslova ukradl pro sebe. Ačkoliv jsem měl tenkrát oči jen pro překrásnou Charlize v nádherných Pravidlech moštárny, dobře jsem tady zase ten jeho charizmatický kukuč sympaťáka, který ale umí být i dost drsný poznal. Už taky trochu zešedivěl, ale to od Pravidel moštárny my všichni... Kdyby šlo jen o hledání padlého druha, asi dobrý. Bohužel zápletka se zlatem, akční digitální krvavé přestřelky a hlavně ty historické vsuvky černošských osobností... No to bylo peklo věru nevietnamské. Závěr s radujícími se BLM za obdrženou částku... Eh... Prostě moc to nefungovalo. Kostra filmu jakž takž držela, ale nebylo už to čím potáhnout a tak to smrdělo angažovaností schovávající se za odkaz válečných veteránů. Ti to fakt po návratu zpátky když měli tu kliku a nejeli domů v cínové rakvi  měli těžký. Nejen od vyhulenejch hippies, ale hlavně díky nočním můrám PSP, protože se ta zvěrstva války a obyčejnej lidskej strach o život zkrátka na těch mladých duších musela nějak podepsat. A bralo je to všechny... Bílé i černé nehledě na barvu pleti...  Dávám tedy za 2 zlaté cihly, na víc to fakt nemá i když se oprostíme od ideologie, které je film plný a neříkám, že pro Amíky je to špatně. * * () (méně) (více)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Táto postvietnamská divočina pripomína podobnú posadnutosť vlastnou hrdosťou a privlastnením si majetku a rukojemníkmi vybranými veternánmi ako Poklad na Sierra Madre, akurát že filozoficky rieši Lee ako zvyčajne typické rasové problémy. Každá postava (aj negramotný lupič s kalašnikovom) má čo povedať do historicko-občiansko-vojenskej minulosti svojej zemi, zatiaľ čo si v tom Lee pohral so scenáristickými hrátkami tak, ako to uňho býva zvykom. Čiže dialógy a ich vedenie môžu vyznievať komicky, ale aj s určitou vážnosťou. Je to zrejmé konzekvenciami spoločenského postavenia postáv, ktorí strácajú elementárnu hrdosť a ktorá je v úzadí komplikovaných záujmov okolia a ďalekého militaristického sveta. Jediné, čo ich drží v nádeji je pocit iluzórnej spolupatričnosti v spoločnosti a ktorá je dočasne stále vzdialená nezištnému ideálu, za ktorí bojujú. Príbeh a odkazy v deji sú ale do veľkej miery zatienené prítomnosťou akčného deja, ktorý je dominantnejší a stráviteľnejší pre diváka a myšlienky jeho tvorca lepšie rozviedol v iných dielach. ()

Reklama

vurhor 

všechny recenze uživatele

Filmy Spikea Leeho mám rád. Ale tady až příliš káže a nudí. Obzvlášť první polovina byla téměř úmorná svým přeskakováním z minulosti do současnosti, během kterého se sice vyjasňoval motiv hlavních hrdinů, ale ono pomalé a nezáživné tempo mě čas od času kapánek nutilo podívat se na čas, abych si vyjasnil, kdy asi film skončí. Po polovině film naštěstí chytil druhý dech, ovšem než se k tomu dobelhal, ztratil jsem v něj už mnoho důvěry. Problém s Da 5 Bloods je, že tak nějak přeskakuje mezi tím, co vlastně chce říct. Jednu dobu je to kritika války ve Vietnamu, druhou dobu diskriminace černochů v USA, třetí dobu vliv PTSD na přeživšího veterána v rámci jeho rodiny a přátel. Takhle divná míchanice pak dá dohromady nekonzistentní podívanou se skvělými herci, slušnou druhou půlkou a dobrou hudbou, o které jsem si zprvu myslel, že vlastně nebyla tak špatná, ale dalšího dne po probuzení ve mně převládaly spíše negativní dojmy. Nemám nic proti tomu, když film něco káže, ale sakra, ať to má nějakou strukturu a netáhne se to! Průměrné 3* ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Spike je silný vo svojich trademarkoch, blackkklansmanovskom závere, narábaní s hudbou Blancharda a Gayea, a vietnamských retrospektívach. Hlásenia vietnamského rádia sa mi tuším páčili úplne najviac. A Lindo asi dostane oscara. Trochu problém sú ale zvyšné dve hodiny príbehu, na ktoré sú všetky tie premakané detaily našróbované, pretože aj keď to možno bol úmysel (obsadenie Jeana Rena), predsa len ide o dve hodiny béčkovej naháňačky za zlatom, kde najskloňovanejšie výrazy musia byť klišé a deus ex machina. Miracle at St. Anna bolo o jeden a pol triedy vyššie. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Hrot Lee sa po slusnom Blackkklansman opat vratil do priemeru. Tentokrat sa zameral na vojnu vo Vietname. A ja som zistil, ze to bol skutocne multikulturny konflikt, tota vojna vo Vietname. Sak to bieli poslali ciernych do krajiny zltych bojovat proti cervenym. jedina znamejsia drzka, co mi cosi hovori bol Chadwick Boseman /Spider Man - Homecoming a Avengers 2018/ : 50 % ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • V momentě, kdy se Paul (Delroy Lindo) loučí se zbytkem své skupiny, než odejde se svým podílem zlata, zasalutuje špatnou rukou. (Kuzmik)
  • Desroche (Jean Reno) na svoju obranu používa Parabellum Luger P08, osobnú zbraň vyšších nacistických dôstojníkov počas WW2. (Johnny.ARN)
  • Ústřední postavy ve scénách války ve Vietnamu střílejí ze svých útočných pušek M16 dávkami. Ve Vietnamu se za války používaly pušky M16A1, které byly pouze samočinné. Verze M16A2 byla již ve verzi full auto, ale požívat se začala až po válce ve Vietnamu. (JohnSmith)

Související novinky

Herec Chadwick Boseman zemřel ve věku 43 let

Herec Chadwick Boseman zemřel ve věku 43 let

29.08.2020

Hvězda Black Panthera herec Chadwick Boseman zemřel ve věku 43 let. Talentovaný herec prohrál svůj čtyřletý boj s rakovinou tlustého střeva. Boseman hrál kromě krále ve filmech od Marvelu také ve… (více)

Reklama

Reklama