Režie:
Sydney PollackKamera:
Duke CallaghanHrají:
Robert Redford, Will Geer, Delle Bolton, Josh Albee, Joaquín Martínez, Matt Clark, Paul Benedict, Charles Tyner, Allyn Ann McLerie, Stefan Gierasch (více)Obsahy(1)
Jeremiáše Johnsona civilizace neláká. Zahořklý civilizačními neduhy a válkami se v polovině 19. století rozhodne pro zálesácký život, stane se horalem, vyhledávajícím samotu v nedotčené divočině, jejíž neposkvrněnost nikdy nezpochybňoval. První zima prožitá ve Skalistých horách však Jeremiáše málem sklátí. Vyhladovělý a napůl zmrzlý nachází útočiště u starého prohnaného trapera, který jej učí nejrůznějším způsobům přežití, včetně přímého souboje s grizzlym. Jeremiáš je dobrým žákem, a tak když se opět vydává za svým cílem, lze říci, že z někdejšího zelenáče je ošlehaný muž, kterého drsností může předčit jenom velkolepá a hrůzu nahánějící příroda. (Warner Home Video CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (281)
Pro mne srdcová záležitost, takže jsem nevynechal příležitost podívat se znova, když to Česká televize uvedla v originálním znění a v dostupném čase. Sydney Pollack a Robert Redford v té nejlepší formě. Film má neobyčejně pomalé tempo, což asi některé diváky odradí nebo jim může pokazit celkový dojem, mě ale právě tohle spolu s celkovým námětem a formou zpracování zaujalo kdysi při prvním sledování Jeremiaha nejvíc. Rezignace člověka na civilizační chaos, návrat k přírodě, touha po klidu a míru, mrazivá samota v krajině věčně zapadané sněhem, to vše zachyceno úžasnou kamerou se skvělým hudebním doprovodem. Navíc jen v málo filmech se podařil takhle dokonale vystihnout (a přitom neznásilnit k obrazu svému) střet dvou odlišných kultur, bělošských "vetřelců" a původních obyvatel Ameriky. Závěr je nejlepším důkazem, že lze film stylově zakončit i bez patosu, kýče nebo heroistických klišé. ()
Navzdory slavným jménům Pollack a Redford je tenhle film polozapomenutý klenot. Dá se to pochopit. Příběh je prostý a nikam nespěchá, moc se nemluví, žádné velkolepé scény, a když už dojde na boj a zabíjení, Pollack se vyhýbá všem obvyklým pomůckám - žádné efektní masakry, žádný načančaný heroismus, žádné zbytečné kecy. Soupeř je mrtvý dřív, než ukáže tvář. Surovost scén a celého příběhu je niterná. Lidé v divočině žijí a umírají bez vznešených gest a proslovů. --- Příběh je ze Západu, ale kvůli zmíněným vlastnostem bych ho neoznačil za western. Je to mistrovské, velmi silné umělecké dílo. ()
Nesmrtelný traper Jeremiah Johnson a jeho westernový Útěk do divočiny. Příběh ve své podstatě velmi přímočarý a jednoduchý, vynikající však svou až odzbrojující čistotou a podmanivou baladičností. ,,Zálesácký" western, jakož i western vývojově reprezentující bod zlomu uvnitř tohoto subžánru týkající se postupné emancipace obrazu původních indiánských obyvatel, líčených chronologicky zprvu jako barbarští divoši a posléze civilizační reflexí došel obraz původních obyvatel Ameriky proměnou náhledu na lidská práva k posunu v zobrazení indiánů coby obětí evropské civilizace, přičemž film Sydney Pollacka stojí přesně někde uprostřed tohoto zlomu, který se udál někdy na přelomu 60. a 70. let minulého století. Euroatlantická i indiánská civilizace jsou si v tomto filmu rovny. Pollack záměrně minimalizuje verbální složku filmu a spoléhá především na sílu složky vizuální, hlavní roli tak vlastně hraje úchvatná krajina amerických hor. Skvělou práci odvedl samozřejmě také Robert Redford a charisma jeho neoholené tváře. Jeremiah Johnson je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších ,,traperských" westernů, co byl kdy natočen... ()
One westernman show v podaní Redforda sa mi pozdáva oveľa viac, než niektoré top200-hodnotené produkty zobrazujúce divoký západ. A môžem povedať, že určite je to aj vďaka dobrodružnému ladeniu, ktoré je spojené s naturálnym nádychom prežívania, krásnu prírodu, či vedľajšie citové odbočenie, ktoré filmu viditeľne prospelo. Možno by som trošku viac zhutnil a zcelil záver, ktorý mohol byť viac efetknejší (na city). 95%. ()
Poutavý dobrodružný film o útěku před civilizací, který má sice nálepku "western", ale s žánrovými klišé má jen pramálo společného. Moderní režijní a vizuální postupy ve spojení s přesvědčivým Redfordovým projevem vytvářejí zvláštní, mýtickou atmosféru. Děj se sice místy trochu táhne, ale rád jsem to přečkal, protože každá sekvence přinášela jiné pocity a náladu - krušné začátky a přátelství s pomateným zálesákem, partnerství s ještě pomatenějším plešatcem, mrtvá země nikoho u vyvražděné farmy, milostná linka s mladou Indiánkou a nakonec překotný sled scén soubojů s pomstychtivými Indiány, odvyprávěný střípky jednotlivých útoků. Výborná záležitost. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (13)
- "Crazy Woman" (Šílená žena), které zabili děti a zajali muže, podle knihy 'Crow Killer' (Zabíječ Vran) skutečně žila ve Wolf Tail Valley (Údolí Vlčího ocasu). (džanik)
- Celosvětová premiéra proběhla 7. května 1972 na Cannes FF. (ČSFD)
- Když se Johnston mstil za smrt svojí ženy, verboval ve skutečnosti i další zálesáky, stejně jako indiány (konkrétně Čikasawy). Nešlo tedy o pouhé individuální akce. (džanik)
Reklama