VOD (3)
Obsahy(1)
Co dělá člověka… člověkem? Pixar Animation Studios uvádí celovečerní film Duše, ve kterém se představí středoškolský učitel hudební výchovy Joe Gardner (v původním znění Jamie Foxx), který dostane životní šanci hrát v proslulém jazzovém klubu. Jeden chybný krok ho však přenese z ulic New Yorku do Neznáma před, což je fantastické místo, kde čerstvě narozené duše získávají před vstupem na Zemi vlastnosti, návyky i zlozvyky. Joe však na svém životě lpí a tak spojí síly s duší číslo 22 (v původním znění Tina Fey), která však vůbec nechápe, čím je zrovna lidský život tak výjimečný. A jak se Joe zoufale snaží duši číslo 22 vysvětlit, co je na životě tak skvělé, sám získává odpovědi na otázky, které si sám nesčetněkrát kladl. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (429)
Peter Docter ukazuje, že je jednoznačne jeden z najzaujímavejších režisérov svojej generácie a po Inside Out a Coco opäť raz servíruje mimoriadne originálny príbeh, ktorý pracuje na viacerých úrovniach a vie tak zaujať od najmenších až po najstarších. Vymenúvať všetky tie geniálne nápady, ktorý Soul obnáša, by bolo zbytočné a siahodlhé. Dajte mu už niekto regulérneho (nie len animovaného) Oscara. Toto je lepšie než veľká väčšina filmov bežne nominovaných na hlavnú cenu. ()
Konečně jsem se dostal k této nové Pixarovce. Ze začátku to vypadá podobně jako V hlavě, ale nakonec je to úplně jiné. Určitě mi to přijde jako nejdospělejší Pixarovka, pro děti to podle mě moc není. Opět je tu neskutečná hra s grafikou, kdy pendlujeme mezi říší duší a naší Zemí a mezi postavičkami z různých rozměrů. Dost se tu klade důraz na hudbu. Jazzový klavírista Joe nečekaně zemře těsně před koncertem svého života. Protože to ale nechce vzdát, dostane do tzv. Přípravky, kde se duším určují jejich vlastnosti. Tam dostane na starost jednu z nich. Naskytne se mu možnost dostat se zpět mezi živé a on ji využije. Věci ale nedopadnou podle jeho představ a on se musí dostat z této složité situace a stihnout onen koncert. Nakonec ale konečně přijde na to, co je smyslem jeho života. "Já jazzuju." ()
Mimoriadne ambiciozne, ale bohuzial aj trochu rozbite. To rozkrocenie medzi dospelym a detskym filmom tomu ubera na posobivosti prveho a zabavnosti druheho. Ale inak aj tak spicka. Silne temy, originalne vytvarne riesenia aj rychle tempo (ked to skoncilo, tak som myslel, ze som v 40. minute) z toho robia vyborny film. Ale naviazanost na postavy nefungovala stopercentne a vlastne ide o jednu z troch pixaroviek, ktora ma nedokazala rozplakat. Je to omnoho silnejsie v myslienkovej, nez emocnej rovine. 8/10 ()
Tři hvězdy určitě ne proto, že by to byl průměrný film. Ale proto, že jde ode zdi ke zdi, od odvážně - či nerozvážně - zpřítomněných hraničních prožitků úzkosti z promrhaného života až po ta nejprovařenější nefunkční klišé, kterými se pak to rozkuchané lidské nitro snaží kvůli happy endu a následnému klidnému spaní zalepit, jako by chtěli otevřené, rozoperované břicho uprostřed roztěkané práce zase radši zavřít a udržet pohromadě pomocí flastrů s potiskem Kačera Donalda. *** Způsobuje to hodně mixed feelings, s naprosto neuspokojivým závěrem. Rozjitří se tam hodně nejcitlivějších věcí, v podstatě člověka a jeho individuální odpovědnost za smysluplné naplňování životního času nejdřív dost odvážně rozpitvají, na to, že to má být rodinný film, je to místy drsné až moc, a přináší to rozhodně podnětné a v mainstreamové produkci málo zpracovávané momenty, třeba jak se nepříjemně poctivě vrtají v tom, co je smysl života a co jsou nezdravé fixace na vlastní potřebu vyniknout, upínání se k něčemu. Dvě třetiny filmu mi bylo za postavy existenciálně úzko, a už vůbec jsem nemohla rozdýchat ty bezduché věčné úředníky, co se starají o dost debilní byrokratickou provozní mašinerii v přípravce duší na svět i k cestě na Druhý břeh (doteď vlastně nevím, jestli to bylo míněno jako drsná kritika, nebo to byla spíš neintencionální reflexe), a nezapomenutelně na dřeň a na solar mířil ten mrazivý vtip o rybách (jak se ta mladá chce dostat do oceánu a pořád o tom horuje a ta stará jí říká, že už v něm ale je, a mladá na to odpovídá, but this is just water, I speak 'bout the ocean! a pak už je jen významné ticho...). *** Z téhle reflektované zkušenosti jednoho musí do morku mrazit! Akorát že se pak autoři to rozkuchané citlivé nitro a rozjitřený stav duše ve finále snaží zalepit takovými klišé a absurdně banálními náplastmi, že to člověka v takovém stavu vyděsí jen ještě víc. Hodně mi třeba překáželo výtvarné pojetí těch jiných sfér, určitě si je šlo představit méně přízemně. A silně je tu všudypřítomně cítit vyčpělý americký patos a důraz na osobní štěstí a selfmademanství, což už je dneska dávno prohlédnuté jako falešný sobecký sen a náhražka pospolitého života, který je nám v tlaku na konzumerismus a izolacionismus a kariérismus odpírán - a ten závěrečný "povznášející" pohled na přeelektrifikovaný New York vyzařující do světa emise západní nenažranosti a sobectví na úkor zbytku světa už je dlouho chápaný nikoli jako něco, nač má být lidstvo hrdé a čím se má opájet, ale naopak jako výraz globálního průšvihu, západní nesolidarity a nespravedlivého dělení se o pozemské statky a výsledky práce a jako výraz bezohledné destrukce, závodu ke dnu. - Myslela bych, že tohle už je obraz, za jaký se propagátoři vystavují obecnému shamingu a kritice, stejně jako kdyby oslavovali otroctví nebo segregaci. *** Ale nakonec na mě asi právě tohle silně zapůsobilo tou nedotažeností, nedokonalostí, slabostí v závěru, tak naprosto lidsky bezradnou, když jde o ty větší, jednotlivce přesahující otázky a jejich řešení. Takže mě to (padající vrtulky javorů nechme stranou) nakonec asi nejvíc dojalo právě v těch slabinách, finální ztracenosti, pokud jde o nalezení řešení, nezáměrně, ztraceně, a o to bezelstněji. *~~~ () (méně) (více)
Není překvapením, že další pixarovka je revolučním animovaným filmem... Je však fascinující, že stále dokáže řešit nejzásadnější témata lidství a podává je v nevídaně originálním prostředí. Pete Docter nám již představil svět příšerek, svět stáří a svět lidských emocí. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se pustí do tématu lidské existenci, podstaty života a našich duší. Duše opravdu boduje, co se týče originálního zpracování v krátkém čase velmi náročného tématu, a to nejen v tom. Každou minutu vás doprovází neuvěřitelně velká kopa narážek a vtipů, kterým zkrátka nejde odolat a nechybí jim srdce. Byť film může být pro děti velmi náročný, v dospělosti jej každý ocení, to si troufám naprosto sebejistě říct. Svět je natolik nádherné místo, že stojí za to pečovat o svou duši. Nejlépe o ni budete pečovat, když se obklopíte radostí z maličkostí, a proto pokud byste udělali takovou maličkost, jako abyste si pustili tento film, rozhodně vás pocit radosti ze života nemine. Duše je opravdu kvalitní podívaná. Možná filmu příliš lichotím, možná jsem jen zatvrzelý filmový maniak, ale jedno je jisté... A to, že filmy jako Duše spasí svět a léčí srdce. ()
Galerie (19)
Photo © Walt Disney Pictures
Zajímavosti (35)
- Joe mal byť pôvodne beloch, ktorý sa najskôr zaujímal o animáciu, neskôr sa zmenil na rockovú hviezdu. Nakoniec sa z neho stal černoch so záľubou v jazze. (Weezy22)
- Kemp Powers sa pôvodne podieľal na filme ako spoluautor, aby pomohol napísať charakteristiku Joea. Spočiatku dostal 12-týždennú zmluvu, ktorá sa potom predĺžila. Po rozsiahlych príspevkoch k filmu bol následne povýšený na spolurežiséra a stal sa tak prvým afroamerickým spolurežisérom spoločnosti Pixar. (Weezy22)
- Po závěrečných titulcích je k vidění krátká scéna. (Rominator)
Reklama