Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Homosexualita, bisexualita, transsexualita - pokud na vás tyto pojmy působí jako červená barva na býka, pak to není film pro vás. 1) 54letý scenárista, režisér a produkční, homosexuální Pedro Almodóvar patří k mým nejoblíbenějším tvůrcům nejen vzhledem k tématům a neobyčejně sexy klukům, které obsazuje do rolí, ale hlavně proto, že jeho filmy mě nezklamou. Zatím jsem jich hodnotil 13, 1x2, 5x3, 7x4 hvězdičky. Ještě jich pár čeká. Ani v tomto případě nejsem zklamán._____ 2) Almodóvar je dítě své doby a země. Vyjadřuje se nejen k roztodivným podobám sexuality, ale i k církvi, rodičovství a zejména k prapodivnému až hraničnímu chování lidí, které rozhodně nelze označit za šedý průměr. Jinak řečeno - postavy v jeho filmech jsou prostě nějak cáklé, vybočují z toho, co se běžně považuje za normální chování. Přitom cítíme, že navzdory jejich excesům jsou to lidé plní života, z masa a kostí. Jejich nespoutané emoce se dotýkají něčeho, co je zasuto uvnitř v nás pod civilizační šlupkou vymezující "správné" chování a jednání._____ 3) S tím souvisí i jejich sexuální přitažlivost. Jak vím i z vlastní zkušenosti, nejvíce nás přitahují grázlové. Andělé jsou duchovní záležitost, uklidňují, dávají porozumění, jistotu, rodinu, přátele. Ovšem při pohledu na ďábla se mi postaví. Ten je přitažlivý, svůdný a sladce hříšný. Mají to tak straighti i gayové, o tom to není._____ 4) Režisér popírá, že by film byl autobiografický, ale říká, že za scénářem stojí mnoho jeho zkušeností. Možná i proto zde tradiční ženský vesmír ustupuje homosexuálnímu vesmíru, byť se ho dotýká transvestismus v případě Zahary a Paca, transsexualita v případě Ignacia nebo bisexualita, reprezentovaná sexuální nejednoznačností Juana, Enrique Serrana a Manuela Berenguera._____ 5) Špičkový výkon odvedli vysoce přitažlivý (pro mne jen v mužské podobě) 25letý Mexičan Gael García Bernal (herec) i sexy 28letý Fele Martínez (režisér a producent Enrique)._____ 6) Věk protagonistů uvádím k roku natáčení smínku, 2003._____ 7) Vzhledem k uvedenému by se dalo čekat, že se Almodóvarovy filmy budou promítat na uzavřených setkáních filmových fajnšmekrů či klientů psychiatrických klinik. A ono ne. Skutečnost, že celosvětové zisky filmu, cca 40 miliónů $, osmkrát překonaly jeho náklady, cca 5 miliónů $, je vlastně ta nejlepší zpráva, kterou si z filmu odnáším. ()
ocenenia : MFF Cannes 2004 - Nesúťažný výber ◘◘◘◘ Je čistá hlúposť, byť obdarovaný tak obrovským talentom, a použiť ho na takéto tendenčné, nekomplexné témy.... Veľa zanietenosti a úprimnosti, no o to menej súdnosti a nadhľadu..... Almodóvar by mohol natočiť také úžasné filmy o pokrytectve, závisti, ješitnosti, ctižiadosti......ale iba ak by sa dokázal zbaviť svojej obsesie "sexuálnou inakosťou", iba ak by dokázal byť k ľuďom aj kritický, nie iba empaticky ľútostivý a prehnane humanistický. Žiaľ, to jediné k čomu dokáže byť Pedro kritický je náboženstvo, v ktorom si (podľa mňa až chorobne) zosobnil príčinu všetkého zla a každej diskriminácie. ()
Dúhová variácia drámy s kriminálnym podtextom. Všetko podstatné sa odohralo v detstve, stará láska nehrdzavie ak ide o totožnú dušu. Identita totiž nie vždy jasná býva, no jasné je, že pod sukňou, šatami, či gaťami sa u Pedra vždy len penis skrýva. Pastelkovo krásne vyvedená spomienkovo-formatívna telenovela s autobiografickými črtami. Meno režiséra, zvolené trans/homo postavy a spôsob rozprávania ju predurčujú návštevníkom filmových klubov, sympatizantom a aktivistom ľudskoprávnych mimovládnych organizácií. Žiaľ, či už ide o melodrámy alebo o tieto kvázi hitchockoviny, vždy je to len na úrovni telenovely. Lepšej alebo horšej. U Almodóvara ide v podstate vždy o konštatne nízku myšlienkovú úroveň, bohato zachraňovanú prepiatymi farbami a celým tým LBGT podtextom, pričom práve uvedené záležitosti režiséra i jeho dielo často umelo vyzdvihujú, ako by išlo o nejaké hóch umenie. Pričom ide len o pekné farbičky, kolorovaný povrch. A za ten si zaslúži film maximálne 30%. ()
Filmy Petra Almodóvara opravdu nejsou pro každého. Výběr hrdinů a situací, ve kterých se nalézají, je ovlivněný jeho sexuální orientací, takže homosexualita, transvestitismus a nejrůznější sexuální údchylky jsou v jeho tvorbě víc než časté. Ve Špatné výchově hrají navíc zásadní roli, je to myslím snímek hodně ovlivněný jeho osobními prožitky a představami. Osudy čtyř mužů se vzájemně proplétají a i když film má pomalejší rozjezd a divák dlouho tápe v osobních pohnutkách a chování hlavních postav, celý snímek je efektně završený a má chytrou a nosnou pointu. Kladem je vynikající herectví všech zúčastněných a především Gaela Garcíy Bernala. Špatná výchova není ani tak detektivka, jako spíš psychologické drama svým vyzněním poněkud podobné známému dramatu Woodyho Allena Matchpoint-Hra osudu. Celkový dojem: 80 %. ()
Kvalitní evropský film, na jaký můžeme být právem pyšní. Ano, nestrhne masy, ale člověka si získá a není to prostě nic komerčního, ale naopak nezávislý film, který oceňuje i kritika. Almodóvar patří bezpochyby k evropské režisérské špičce, má svůj osobitý styl. Viděla jsem Volver a Mluv s ní a oba filmy se mi líbily. Špatná výchova není výjimkou. Film, který poukazuje na praktiky v církvi, problémy ale řeší a ukazuje velice citlivě, zároveň šokuje, nenechá vás chladným. Film, který vás prostě zasáhne. Hudba a herci perfektní. Další podařené evropské dílko Pana režiséra. ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Reklama