Režie:
Jindřich PolákScénář:
Jiří CirklKamera:
Rudolf MiličHudba:
Evžen IllínHrají:
Rudolf Jelínek, Eduard Dubský, Radovan Lukavský, Jiří Sovák, Jana Kasanová, Miloš Vavruška, Josef Beyvl, Martin Růžek, Miloš Nesvadba, Ludvík Veselý (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dobrodružný příběh s kriminální zápletkou se odehrává v prostředí hřebčína. Ústřední postavou je mladík Tomáš Bouček (R. Jelínek), jezdčík v hřebčíně, který je vášnivým čtenářem kovbojek. Jeho slabost pro tuto četbu dosahuje takové míry, že se ho kamarádi rozhodnou vyléčit. Jejich kousky, prováděné věrně na způsob rodokapsů, využijí však skuteční zločinci k provedení loupežného přepadení, v němž jde i Tomášovi o život... (Česká televize)
(více)Videa (5)
Recenze (88)
Ro(dokapso)mantický, mírně uvolněně socialisticko-realistický dobrodružný film pro mládež. Na svou dobu myslím dosti dobrý - i přes lehkou naivnost - film s téměř detektivní zápletkou. Záporáci jsou jasní a na konci po zásluze potrestaní. Tři hvězdičky i za tu krásu koňskou a přírodní, před půlstoletím ještě socialismem a následnými izmy v dosti přirozeném stavu uchované... ()
Zromantizovaný pohled na brigádu na statku, kde náš hlavní hrdina a budoucí český James Bond Jelínek namísto práce a pomoci ostatním čte westernové rodokapsy, očumuje nahaté holky a trénuje za stájema se svým lasem. Kvůli tomu si ho všichni dobírají, zejména pak mladičký Přeučil o kterém se dá říct, že je jeho úhlavní nepřítel. Sovák v roli předáka hraje sice pro sebe typickou roli přísného pedantského protivy, ale tentokrát bez "šaškování" a příkras. Vypadává tak z komediální "škatulky", ve které ho jistě všichni máme. Celkově film nabízí i pěkný pohled na tehdejší poměry a na zbytečně přísné "fotříky" a jejich omezenou debilitu bez špetky fantazie. Kriminální zápletka se točí okolo loupežné vraždy kurýra s penězi na výplatu pro zaměstnance statku. ()
V druhé polovině padesátých let panovala v našem filmu uvolněnější atmosféra, viz třeba "Probuzení", "Škola otců", "Dnes naposled", "Touha", "Vynález zkázy" či "Velká samota". Krásným příkladem je i "Smrt v sedle", která svoji inspiraci v amerických kovbojkách ani neskrývá. Rudolf Jelínek je pro takové role velmi vhodný typ, stejně jako třeba záporák Dubský. O humor se stará hlavně Jiří Sovák. Myslím, že pro mladé chlapce musel být tento film v roce 1958 velmi kultovní. P. S. Škoda, že scéna koupání nahé dívky byla natočena tak cudně. ()
Poválečné období bylo ve znamení oblibených rodokapsů, plných westernových dobrodružství. Daly se koupit v novinových stáncích a držely se v oblibě do doby, než je totalitní mašinérie po osmačtyřicátém postupně vytlačila jako nevhodnou a pokleslou literaturu kapitalistického západu. Tedy rok 1958 byl nejzažší možnou dobou pro vznik "Smrti v sedle", kriminálního příběhu s pozadím zavánějícím koňským pachem připomínající Divoký západ a přitom ničím westernový Divoký západ nenapodobující. Nepovažuji "Smrt v sedle" v žádném případě za ubohý pokus o český western, i když o koně a westernové sny mladého naivního Tomáše není nouze. Jde o běžný dobrodružný film s kriminální zápletkou, romantikou oblíbených westernů a mírným závanem budování socializmu. Na dobu kdy začínaly vznikat různé škváry s rudými hvězdami a budovatelskými myšlenkami vymývající mozky, dost dobrý. ()
"Vaše hacienda je na obzoru, seňorito." No jo rodokapsy. Ty jsou nebezpečný. Dělají z mladýho socialistickýho člověka kovboje. Normálně bych se nad tím pohoršil, ale tady vstoupili do příběhu gauneři. Kapitalistický gauneři, kterejm jde jen o peníze a vůbec nectí socialistickou touhu po chudobě. V tu chvíli se nějakej ten poctivej kovboj může hodit. Já jsem se tedy bavil při citacích rodokapsů, historkách dragouna Lojzíka i úžasně naivních kovbojskejch hitovkách a to vlastně není tak málo. ()
Galerie (25)
Zajímavosti (16)
- Když je Rudolf Jelínek obklíčen kovboji z hřebčína, přeříkává si v duchu text: "Věděl už, kdo usiluje o jeho život, ale byl klidnější, než hladina Arkansasu." Arkansas přitom není jen stát, scenárista měl na mysli řeku Arkansas, pramenící v Coloradu a protékající bývalými indiánskými teritorii divokého středozápadu. (navabaca)
- Film sa súbežne točil vo formáte CinemaScope a v štandardnom akademickom formáte (1,37:1) kvôli kinám bez širokého plátna. Vyhotovili sa dva zvukové mixy: monofónny a štvorkanálový, ktorý sa bohužiaľ nezachoval. (BlueNeon81)
- Komunistické vedenie požadovalo, aby bol film viac angažovaný a aby sa tam objavila aj skupina ľudí znázorňujúca Československý zväz mládeže. (Raccoon.city)
Reklama