Reklama

Reklama

Píseň za chudého chlapce

  • Irsko Song for a Raggy Boy (více)

Obsahy(1)

Koprodukční drama režiséra Aislinga Walshe se odehrává v Irsku roku 1939. Otec Damian, který stojí v čele St. Jude's Reformatory School, pozve proti biskupově vůli někdejšího účastníka občanské války ve Španělsku, interbrigadistu Franklina, aby učil na jeho škole.
Franklinovy metody se diametrálně liší od toho, jak s žáky zacházel bratr John, zastánce tvrdých trestů. Franklin staví vztahy na vzájemné důvěře, podporuje talentované chlapce, učí je číst a chápat poezii. K nejnadanějším žákům patří Mercier, s jehož pomocí se učiteli podaří zabránit násilí, jež bratr John chystal na Štědrý den. Mercier však za to o pár dní později zaplatí životem. Franklin chce rezignovat a odejít bojovat do války, ale při loučení se svými žáky pochopí, že jeho místo je tady. (kikulin)

(více)

Recenze (90)

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Z tohoto snímku mám velmi smíšené pocity. Na jednu stranu je vynikající, ale na druhou stranu je celkem fádní a celkově je tohle téma už ohrané a okoukané a ani přátelský vztah mezi "kriminálníkem" a učitelem to moc neozvláštnil, natož další postava, která měla zastávat zlou stranu. Musím uznat, že je to rozhodně hodně emocionální zážitek, to bez pochyby, ale že bych měla slzy v očích se říct nedá. Rozhodně je zde na prvních příčkách důvěra, morálka, přátelství, diktatura, ale také pochopení a určité napravení, ale jak to tak bývá všem to dojde pozdě. Herecké výkony jsou skvělé, ale ani ty mě neovlivnily, bohužel dávám pouze 3 hvězdy. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Píseň za chudého chlapce se mi nesmazatelně vryla do paměti a do srdce. Strhující, mrazivé a bolestné. Pocítila jsem při něm hanbu za to, co se tam dělo. A nejen v tomto zařízení. Všude, kde mohou tito lidé jednoduše využívat svého postavení a moci k ničení křehké dětské duše. Prožila jsem hluboké ponoření a ztotožnění s dějem a postavami. Film, při kterém jsem nenáviděla, milovala, plakala a přála si, abych se mohla přenést do děje a jakkoli jim pomoci. Třeba jen obejmout či pohladit. Těm klučíkům, kteří na tom temném místě, mezi chladnými zdmi mají jen jednoho přítele, kterým se stane Aidan Quinn. Člověk, který je snad jediným, který je bere jako lidské bytosti, a ne jako čísla v pořadníku. Učitel se díky svému přátelskému a lidskému přístupu stane trnem v oku určitým lidem. Nevidí v nich a nevnímá je jen jako problémové hochy a ztracence, ale chytré hochy, kteří jen nedostali šanci být lepšími. Ukáže jim, že i oni se jimi mohou stát. Hlavní zásada Bratra Johna a Maca je totiž zcela opačná. Ke svěřeným (podle vlastních Johnových slov) stvůrám, je třeba přistupovat s nejtvrdší možnou kázní. Hlavní vychovatelé v podání Iaina Glena a Marca Warrena (zde jsem si jeho výrazné tváře prvně všimla a zároveň tím objevila další britský talent) možná ke svým svěřencům i mají citový vztah, svou péči a starost však každý z nich projevuje svými vlastními, často drsnými a zvrácenými způsoby. V dětských hlavních rolích Liama Merciera a Patricka Delaneyho excelují mladí charizmatičtí herci, kteří své postavy ztvárnili neuvěřitelně vyspěle. Ukazují nám mladé klučičí tváře, příliš brzy však postupně poznamenávané krutostí a strachem, které tak přecházejí až do dospělých rysů. Už ani nedokáží být veselými a bezstarostnými. Jejich dětství skončilo dříve, než vůbec mohlo začít, díky pasti, do níž se dostali. Vzala jim jejich dětské sny, odvahu a nevinnost. Závěrečné scény filmu jsou smutným a ničivým završením celého příběhu. Autentická hudba Richarda Blackforda ještě více dodává snímku hluboké pocity, které jsem při její melodii zažila. Intenzivní slzivé chvíle, jejichž vrchol nastal na konci a při závěrečných titulcích. A vážím si jich. Filmů, které by mne takto a tolikrát donutily k slzám, mnoho není. O tom také tento film je. Ne, o šťastném, bezstarostném dětství s prozářenými dny. Ale o slzách, bolesti a naději. O tom, co s člověkem udělá svět a lidé v něm, kteří nás můžou svými činy připravit o vše, díky čemuž už nikdy nebudeme stejní jako předtím. Stále to budeme my, ale nějaká naše část bude pořád ztracena někde v dáli, daleko od nás, lapena na místě, odkud se nikdy nedostane... ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Ďalší film z novovytvorenej kategórie "nasieracích" :). Kvalitatívne ho možno porovnať s Padlými ženami (2002), aj keď tie sa mi páčili o niečo viac. Prostredie je tu skoro rovnaké, len sú vymenené pohlavia a tento raz trpia chlapci, ako inak vo "vrelom, vrúcnom a všetko milujúcom cirkevnom objatí". Scénka za scénkou si tu svojim pomalším tempom napredujú k výraznému, emotívnemu finále. Podobné filmy by som povinne premietal vo Vatikáne, aspoň tri krát denne, miesto raňajok, obedov a večere. Jeden veľký hnus keď si človek pomyslí, že niečo také ešte stále existuje a problém týrania zverených detí ani zďaleka nevymizol. 75/100 ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Jak se zdá, měla Římská církev v Irsku, díky svým velkým zásluhám při národním obrození, dlouhá léta pozici nezpochybnitelné a nekritizovatelné ideologické vůdčí složky. Byly-li pak všechny námitky proti některé praxi církevních škol a ústavů odmítány, a ti, kteří s nimi přišli, znevěrohodnováni a někdy dokonce postihováni, bylo to jen otázka času, kdy bude tato výsadní pozice zneužita. On ten film nakonec vypadá, že končí jaksi smírně, navzdory tomu, že jeden chlapec je mrtev, mnoho jiných si nese do dalšího života trauma a pachatelé jsou vcelku nepotrestáni, leč není tomu zcela tak, ono zde dochází k dvojímu nabourání toho výsadního církevního postavení. Jednak film ukázal to, že když je ústav církevní, neznamená, že je automaticky lepší a jeho vychovatelé automaticky mravnější, a pak zde paradoxně učitel - španělský interbrigadista (tedy socialista, anarchista či dokonce komunista), koná práci, kterou by měli dělat kněží, totiž probouzí v chovancích duši. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Prehnitost cirkvi je dnes  velkym problemom. Ludia sa za meno "Boh" len schovavaju: MNo jo, cernoprdelnik tu podla mnohych cirkevnikov nie je na to, aby sa pacil ludom, ale aby ich neustale umravnoval a prilisna zhovievavost k farnikom nie je ziaduca. Vysokopostavene cernoprdelniky tvrdia, ze sluzba Bohu a Cirkvi je dolezitejsia nez laska k ludom. Ako vsak hovori jedno arabske prislovie "Svoje skutky za Bozie meno neschovas"  : 84 % ()

Galerie (9)

Zajímavosti (3)

  • Herec Aidan Quinn obetoval týždne na to, aby pripravil chlapcov na mnohé otriasajúce momenty, ktoré boli vo filme. (Karush)
  • Film byl natočen podle stejnojmenné knihy Irského spisovatele Patricka Galwina, která byla založena na skutečných událostech. (Verka13)
  • Natáčení filmu trvalo kvůli problémům s finančními prostředky a také s obsazením herců přes čtyři roky. Největší problém byl najít ideálního představitele Liama Marciera, jelikož režisér považoval za důležité, aby byl dobře zvtárněn. Nakonec obsadil Johna Traverse, chlapce z irského boxerského klubu bez předchozí herecké zkušenosti. (Verka13)

Reklama

Reklama