Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (711)

castor 

všechny recenze uživatele

Bylo, nebylo, milé děti, jedno znásilnění... dobrá, začnu jinak. Středověké drama? Pro Ridleyho Scotta důvěrně známé a prozkoumané téma. Jenže tentokrát to nebude o špíně zakrvácených bojišť, ale o souboji pravdy. Matt Damon si ve zfanatizované Francii vezme půvabnou Marguerite (Jodie Comer z Free Guy, kterého jsem viděl nedávno a vůbec bych si netipnul, že jde o stejnou herečku). Jsme v dobách křížových výprav, Francie je chladná do morku kostí a z někdejších přátel jsou rivalové. Protože Adam Driver v době nepřítomnosti rytíře Damona znásilní jeho ženu, jejíž tělo ani po letech není „nakloněné“ k oplodnění. Zatímco o té skutečné pravdě, jak to celé bylo, má rozhodovat Bůh, my postupně sledujeme stav událostí podle jednotlivých postav, ve kterých bude hrát nemalou roli ješitnost, čest a zášť. Každý totiž vypráví po svém, každý se svou pravdou. A my postupně odkrýváme pár indicií u skutečností, které jsme už znali, ale teď u nich vnímáme jiný smysl/význam. Každopádně na toho zlého (obzvlášť v dnešní době) je třeba ukázat. Všichni ústřední herci jsou moc fajn, nicméně staří dobří kamarádi z Bostonu (a autoři scénáře) se mi líbili nejvíc – zjizvený vousáč Damon je furt nasraný a nabídne několik solidních emocí, požitkář Ben Affleck párkrát kvalitně zajoukuje, navíc svou zkaženost má na sobě vlastně rád. Závěrečný souboj moc povedený. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Důmyslná variace na koncept tří odlišných pohledů na jednu událost, kterou nejvěhlasněji předložil už Kurosawův "Rašómon" staví na pečlivě vyprávěném scénáři a jeho solidním zpracování. Rozpačitě rekonstruované historické dějiště (imerzivní bitvy i uměle působící města) zde ale plně slouží v zájmu příběhu a postav, na nichž spolu s jejich představiteli pak leží veškerá tíha vynikajícího filmu. Ačkoli po vzoru "Rašómonu" také "Poslední souboj" se primárně zaobírá jedním okamžikem, je pro něj zásadní vyobrazení širšího kontextu. Právě v něm se totiž postupně představují oba jednotliví aktéři, respektive to, jak oni sami sebe vnímají. Právě na sebezahleděnosti a sebeprezentaci stojí zdejší střet pohledů, v jehož jádru pak stojí bravurně zpřítomněný doklad toho, jak jsou celé dějiny zkreslené tím, že je formulovali muži. Závěrečná třetina přináší pohled, respektive pravdu ženy vůči "pravdám" z pohledu mužů. Nejen že z dramatického hlediska se zde bravurně zúročuje vše, co si scénář postupně připravil půdu. Ale především se zde s drtivě nepříjemnou výmluvností zpřítomňuje absurdita maximy "this is a man's world", která zastřešuje nejen tento konkrétní příběh jedné ženy, který je vyprávěn dvěma muži, ale i celé historie patriarchální společnosti, která ženám nejen že nedopřává sluch, ale ještě je apriorně soudí podle vlastních vytvořených hledisek. Pohled ženy tak neodhaluje jen její příběh ve stínu a zaslepenosti mužů, ale také to, jak je jejich sebedefinice utvářena privilegii i ideály o sobě samých na základě naplňování konkrétních dobových maskulinních rolí chrabrého rytíře ochranitele a ctnostného sečtělého lamače srdcí. Ridley Scott pak vynikajícím způsobem oživuje toto komorní drama i všechny jeho roviny v perfekcionisticky inscenovaném rámci historického velkofilmu, který na sebe nestrhává pozornost, ale funguje právě jako potřebné zhmotnění konkrétního historického období jeho striktně nalinkovaných genderových rolí a norem. Onen závěrečný titulní souboj pak získává svou intenzitu nejen díky vynikajícímu formálnímu ztvárnění, ale především protože představuje dramatickou kulminaci, kterou ale na rozdíl od úvodní sekvence už nevnímáme skrze optiku dvou gerojů, nýbrž se zde především vyciťujeme do ženy, která je nucena celé situaci přihlížet. "Poslední souboj" tak vskutku představuje zcela atypický hollywoodský projekt, jehož vysoký rozpočet slouží intimnímu dramatu s bohužel dalekosáhlým významem a kde historické dějiště zpřítomňuje negativní rysy přetrvávající v jádru naší společnosti dodnes. ()

Reklama

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Dobrý to bylo, ale bacha, trailery klamou tělem. Poslední souboj není zdaleka tak epická podívaná jako Království nebeské nebo Robin Hood, vlastně je to kom dvou krátkých a vcelku malých bitev a finálového střetu dost komorní záležitost, která si obvykle vystačí s tím, že si spolu pár lidí povídá. Jenže to vůbec nevadí. Poslední souboj vypráví příběh ze tří různých úhlů pohledu a logicky se za toho největšího hrdinu a nejčistší charakter považuje ten, kdo zrovna vypráví. Holt hovado se málokdy považuje za hovado… záleží na divákovi, aby si ujasnil, kdo je skutečný hrdina, kdo oběť a kdo oportunista. V tom tkví jediná pro mě zásadnější výtka, kterou k Poslednímu souboji mám. Je to celé trošku snadno čitelné a prostoru pro nějaké váhání a nejednoznačnosti tu nakonec bohužel není tolik, aby film vyvolával ty diskuse, po jakých evidentně tvůrci toužili. Respektive vyvolával, ale asi bude velmi snadné shodnout se. V každém případě Driver a Comer jsou skvělí, Damon velmi fajn a Affleck si očividně užil, že mohl hrát postavu, která mu evidentně sedí a zároveň je dost výrazná na to, aby se vedle ústředního tria neztratila. Scott navíc v komorních scénách dovede strhnout vizuálem a prodat dialogy, když pak ovšem dostane možnost pořádně do toho šlápnout, nedrží se zpátky. Díky formě a vlastně trojímu převyprávění událostí, které k souboji vedou, se navíc jede dopředu hodně rychle a ty dvě hodiny utečou nečekaně svižně. Běžte na to. A pokud možno do sálu s co nejlepším zvukem, ten souboj je po vizuální a hlavně zvukové stránce fakt nářez. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Pre diváka sledujúceho film je vraj najdôležitejšie, aby veril postavám a tomu čo vidí. Tu sa na to môžete spoľahnúť. V kine som nebol viac ako rok, no tejto Scottovej novinke som neodolal. Keď Ridley Scott niečo vie, tak práve tieto veľké historické filmy. O kvalite som nepochyboval. Stredovek ožil tak ako už dlho nie, každá vedľajšia postavička, každé zviera, ktoré sa mihne pred kamerou, dotvára úžasný celok. Herci výborne zapadli, každý odmakal presne to, čo film potreboval. Dokonca aj často kritizovaný Ben Affleck podáva asi životný výkon. Niekto ho vo filme možno nenájde, ako môj kámoš, ktorý sa pri záverečných titulkoch pýta:" Tam hral aj Affleck?" Film dobre odsýpa napriek tomu, že bitiek a krvi je tu pomenej. Tri rôzne pohľady na udalosti, tri verzie "pravdy" spočiatku oživujú dej, no tesne pred záverom sa mi to zdalo trošku naťahované, to je to jediné, čo filmu môžem vytknúť. Záverečný súboj mi to však všetko vynahradil . Tak skvelý rytiersky súboj tu snáď ešte nebol, vrátane toho, čo sa odohralo po ňom, špinavé a drsné, stredovek jak vyšitý...Neviem či chcel Ridley Scott poslednou scénou diváka zneistiť, ale nachvíľu som zapochyboval. Skvelý historický film. 80%. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Film Ridleyho Scotta. Oproti starším Scottovým epickým historickým veľkofilmom, ako boli snímky Gladiátor alebo Kráľovstvo nebeské, je Posledný súboj oveľa intímnejším filmom, stojacim predovšetkým na dialógoch, emóciách a prekreslených postavách, zasadených však do veľkolepých a výpravných stredovekých kulís. Nie je to však to pravé orechové, film veľmi VEĽMI nudí a na vyššie spomínané filmy to nemá ani zďaleka, preto neviem, prečo nad ním toľko ľudí mľaská. Okrem súboja, ktorým je film uvádzaný aj zakončený, dôjde síce aj na pár ďalších, podobne krvavých a surových bojových scén, tie sú však pomerne minimalistické a krátke. Zvyšok príbehu je rozdelený do troch kapitol. (9.5.2022) ()

Galerie (28)

Zajímavosti (22)

  • Na souboj chtěl také vyzvat bratr Marguerite spolupachatele zločinu Adama Louvela (Adam Nagaitis), ale nedostal k tomu povolení. (vyfuk)
  • Během souboje je přítomna královna Isabela (Serena Kennedy). Ta se však akce nezúčastnila, jelikož ji krátce před událostí zemřelo novorozeně. (vyfuk)
  • Film má název Poslední souboj podle souboje mezi Legrisem (Adam Driver) a Carrougesem (Matt Damon), který ovšem nebyl posledním soubojem na život a na smrt ve středověké Francii, ten se odehrál až v roce 1547 mezi Guyem Chabotem de Jarnacem a Françoisem de Vivonnem. (dj_kure)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama