Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (714)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Hned první věc, aby bylo jasno - štve mě, že si někdo nedal lepší práci s historickou věrností, je to škoda, škoda, vše je moc tmavé, špinavé, má to divné helmice, co jsou z půlky úplně na pytel, nebo to nosí fakt divné bradky. A co z toho vyplývá? Vůbec, ale vůbec nic, film je totiž vážně dobrej a tyhle věci ho nijak nenarušují. Hlavní slovo tu má trojí vyprávění jednoho příběhu, což sice není nic nového, ale pořád je to celkem originální věc, obzvlášť u velkého filmu, navíc zde podpořeno třemi vážně dobrými hereckými výkony a jedním, který je sice taky fajn, ale podezřívám Bena Afflecka, že si svojí roli užíval až moc a tunu orgií si do scénáře napsal pro vlastní obveselení. A o tom to vlastně celé je, jeden ne zrovna složitý příběh, ale pokaždé podán jinak a pouze drobnosti dělají detaily mezi každým podáním a to jen a jen díky citlivé režii a dobrému hraní. Závěrečný souboj je fajn, mnoho plusových bodů má za to, že zdejší zbroj opravdu funguje jako zbroj a nedá se probodnout nožem na máslo.   ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Řemeslně dobré. Kontrast třech vyprávění je úspěšně nesen citem pro detail v rozdílném úhlu záběru kamery, mírně odlišné volbě slov a jejich tonality, záblesky jindy a jiným skrytých výrazů v obličeji, náznaků, pohledů. Selektivní vzpomínání, sebeklam a sebestylizace vypravěčů do sebe nepasují. Jejich střet je napínavý, výpravou velkolepý. Ridley Scott toto střetávání perspektiv ale bohužel završit krotkou, banalizující, stereotypní a papírem šustící a chladnou "pravdou", ve které se mu nepovedlo do světa Marguerite uvěřitelně, promyšleně a citlivě proniknout. I tak ale snahu postavit takový snímek na feministické perspektivě cením. Taky mám podezření, že postavy uvažovaly až příliš odtrženě od své doby v jazyce a strukturách myšlení současnosti. To jen k té úvodní poznámce o skutečných událostech. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Posledný súboj na život a na smrť to v stredovekom Francúzsku určite nebol, ale celkovo veľká spokojnosť. Na Jodie Comer som si v pozícii historickej postavy tak už nejako zvykol. V Bielej kráľovnej bola priam magická. Ostatní herci boli tiež fajn. Čo sa týka dejovej linky, oceňujem neštandartné podanie troch verzií právd, avšak vzhľadom k tomu, že sa tu väčšina udalostí opakuje (iba s malými zmenami), tak to už pri konci môže trochu nudiť. Ale nič strašné samozrejme. A ten súboj.... no poviem, ani vlastne neviem, či som niekedy videl lepšie stvárnený stredoveký súboj muža proti mužovi. Excellent. Silný nadpriemer. 85/100 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott za pár let oslaví devadesátku a přesto to vypadá, že s do důchodu nechystá. Jen letos (ovšem částečně i díky odkladům způsobené COVIDEM-19) Ridley do kin uvádí své dva nové filmy, přičemž před Klanem Gucci přednost dostává Poslední souboj. Látka, která díky zkušenosti Ridleyho Scotta s historickými látkami jako Soupeři, Gladiátor či Království nebeské a především opětovnému setkání Matta Damna a Bena Afflecka za psacím stolem po více než dvou dekádách od doby Dobrého Willa Huntinga naznačovala, že by mohla stát za to. A v tomto ohledu rozhodně nezklame.   Ridley Scott ovšem skutečně nekráčí ve stopách Gladiátora či Království nebeského. Když dojde na epickou bitevní či bojovní scénu, téměř 85-letý Ridley Scott jí pořád dokáže natočit velkolepě a vtahujícím způsobem. Takové momenty jsou ve filmu ovšem pouze tři. Poslední souboj je velkolepý v oblasti výpravy, kostýmů či audiovizuálu, v rámci samotného obsahu jde ovšem skutečně o malý příběh, který především sází na dialogy postav.   Scottova novinka ovšem k příběhu znásilnění postupuje trochu jinak a příběh údajné oběti/obžalovaného/manžele oběti servíruje ze tří různých kapitol. Na různé události se tak díváme z různých úhlů pohledů a je v tom krásně znázorněné to, jak se se může lidská perspektiva různých událostí lišit. Ben Affleck a Matt Damon se spolu poprvé sešli jako scenáristé od Dobrého Willa Huntinga, který jim kdysi vynesl Oscara a ve spolupráci s Nicole Holofcener opět odvedli obdivuhodnou scenáristickou práci. Samotnému znásilnění předchází vývoj postupného přátelství a následně politické rivality de Corrougese a Le Grise, kde je klíčové znásilnění v podstatě jen poslední kapkou pro konflikt těchto dvou mužů.   Ty řeči o tom, že se dá brát Poslední souboj jako komentář k MeToo poté rozhodně nejsou zcela mimo. Scéna, kdy se mluví o tom, že spousta žen radši drželo jazyk za zuby a nechala si sexuální násilí líbit kvůli moci kvůli vyšší moci velmi snadno připomene ještě nedávno aktivní řádění Harveyho Weinsteina v Hollywoodu. I přes zasazení do 14. století tak dokáže být Poslední souboj v něčem aktuální.   Většinu času se skutečně pouze vedou dialogy, jsou ovšem tak bravurně napsané a herci jsou tak dobří, že to vůbec nevadí a je naopak vtahující vidět Matta Damona, Adama Drivera, Jodie Comer či Bena Afflecka v jejich rolích. Každá perspektiva dokáže tak trochu změnit pohled na postavy a především se ten film skutečně příliš netáhne a naopak dokáže diváka pořád vtahovat.     Při oněch zmíněných odlišných vypravěčských perspektivách kameraman Dariusz Wolski točí ty samé momenty z různých úhlů, přičemž to tak celé funguje vyvolávat pocit, že sledujeme něco, co jsme už viděli a zároveň skutečně jinak. Kamera se pořád hýbe, závěrečný souboj poté bravurně využívá jak obrazu i zvuku.   Srdcem filmu ovšem nejspíš skutečně zůstane postava Marguerite v podání Jodie Comer. Ta má po seriálu Killing Eve definitivně nakročeno k úspěšné filmové kariéře i díky jejímu skvělému výkonu v Posledním souboji. Poslední souboj funguje jako připomínka tehdejších ženských (ne)práv a tehdejších nesmyslů, které nejen v Paříži kolovali (ze znásilnění nemůže vzniknout těhotenství...). Z osudového souboje dvou mužů se ve finále stejně jen stává zábava pro krále a šlechtu. Tehdejší drzost Marguierite obvinit Le Grise ze znásilnění otřese i mezi tehdejšími ženami v Paříži, protože tohle ženy v tehdejší Paříži prostě nedělají. Ridley Scott natočil funkční feministický film, který ovšem bude bez problémů fungovat i pro mužské diváky.   Rozhodně by možná neuškodilo v pár momentech stříhat, protože ono tempo přeci jen občas hapruje. Sympatický bod, který spočíval v nejistém vypravěčovi ve finále tak trochu vyšumí do prázdna a ideální divácký přístup k celé věci je tak jasný. Poslednímu souboji ovšem jinak není po řemeslné stránce téměř co vytknout a Ridley Scott jednoduše dokázal, že pořád umí. A snad mu to v téhle formě vydrží.   Poslední souboj byl odsouzen k finančnímu propadáku dávno před svou premiérou. Film za 100 milionů dolarů, kde se ze 150 minut máchá meči pouze ve zhruba 10% neměl nikdy nakročeno k finančnímu úspěchu. Zamrzí to, protože tahle poctivá filmařina pochopitelně nejlíp vyzní právě na velkým plátně s ohlušujícím zvukem. Ridley Scott si ovšem očividně nadále točí přesně ty filmy, které chce a v tomto ohledu zůstává nadále sympatický. Jeho chystaný biopic Napoleona s Joaquinem Phoenixem bude událost..... () (méně) (více)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Pre diváka sledujúceho film je vraj najdôležitejšie, aby veril postavám a tomu čo vidí. Tu sa na to môžete spoľahnúť. V kine som nebol viac ako rok, no tejto Scottovej novinke som neodolal. Keď Ridley Scott niečo vie, tak práve tieto veľké historické filmy. O kvalite som nepochyboval. Stredovek ožil tak ako už dlho nie, každá vedľajšia postavička, každé zviera, ktoré sa mihne pred kamerou, dotvára úžasný celok. Herci výborne zapadli, každý odmakal presne to, čo film potreboval. Dokonca aj často kritizovaný Ben Affleck podáva asi životný výkon. Niekto ho vo filme možno nenájde, ako môj kámoš, ktorý sa pri záverečných titulkoch pýta:" Tam hral aj Affleck?" Film dobre odsýpa napriek tomu, že bitiek a krvi je tu pomenej. Tri rôzne pohľady na udalosti, tri verzie "pravdy" spočiatku oživujú dej, no tesne pred záverom sa mi to zdalo trošku naťahované, to je to jediné, čo filmu môžem vytknúť. Záverečný súboj mi to však všetko vynahradil . Tak skvelý rytiersky súboj tu snáď ešte nebol, vrátane toho, čo sa odohralo po ňom, špinavé a drsné, stredovek jak vyšitý...Neviem či chcel Ridley Scott poslednou scénou diváka zneistiť, ale nachvíľu som zapochyboval. Skvelý historický film. 80%. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (23)

  • Film byl natočen podle knihy „The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France“, kterou napsal Eric Jager. (SONY_)
  • Skutečný Jean de Carrouges (Matt Damon) se po aféře stal člen samotné královské družiny a zemřel v roce 1396 v Bulharsku během křížové výpravy. (vyfuk)
  • Ve filmu jsou přihlížející souboje zcela ticho. Je to záměr pro historickou přesnost, jelikož tehdy pokud někdo pokřikoval nebo jakkoliv komentoval souboj, tak rodinně se odcizil veškerý majetek a aktér propadl hrdlem. (vyfuk)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama