Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

sud 

všechny recenze uživatele

Skvělé a poctivé noirko. První polovinu mi film připadal jako fádní detektivka, ovšem v druhé půli přichází zvrat a jede se úplně v jiných kolejích. Herci jsou do jednoho skvělí, Gene Tierney je uhrančivě okouzlující, Dana Andrews charismatický jak jen detektiv může být a Clifton Webb sype skvělé hlášky. V jedné ze svých prvních rolí se zde objeví rovněž i Vincent Price. Závěr filmu je skvostný. Sbohem, Lauro. Sbohem, má lásko. To už nikdo dneska asi nenatočí. Velká škoda první poloviny. 4 a půl. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Po zvrate v polovici filmu a jednom zvláštne nasnímanom zábere som si bol takmer istý, že som prišiel na pointu filmu. Neprišiel a bol som z toho mierne sklamaný. Pointa je totiž viac psychologická, ako trilerovo prekvapivá a je to aj kľúč k tomu, ako chápať mužské postavy a ich chovanie vo filme (Freud by mal radosť). Laura je totiž skôr psychologický triler, kde sú veci podmienené pudovosťou. Z filmu noir máme zafixované osudové ženy, ktoré dejom a mužmi hýbu podľa vlastných predstáv, Laura to robí síce rovnako intenzívnym spôsobom, ale nevedomky, pasívne, ako krásnej žene jej totiž stačí iba byť. Po spoznaní pointy nie je od veci porozmýšlať nad tým, čo znamenala pre postavy smrť konkrétnej mladej ženy. Myslím bez úvodzoviek. Hádže to trochu temné svetlo aj na tie kladnejšie postavy príbehu. Film noir je síce čiernobiely, ale ak si podrobne všímate plátno, všimnete si omnoho viac odtieňov týchto dvoch základných, kontrastných farieb. Čiže akoby neprvoplánovo charakterizovali aj charakteristické postavy žánru. ()

Reklama

reqiuem 

všechny recenze uživatele

Laura......s tim jménem přichází osudový myšlenky a s tim vzhledem ještě osudovější činy-ukázková práce toho, proč je noir tím, čím je a proč se v něm topí všichni, kdo maj rádi přechytračelý týpky s cigaretou u pusy a nekonvenčnim jednánim a na druhou stranu ženský, jejichž korzet by jste mohli sjet na lyžích(RD) a při tom podobnejch mnohdy ještě záludnějších vlastností než jsou ty těch nejciničtějších pomatenců zaslepených láskou k nim.. ()

DDT 

všechny recenze uživatele

"Laura" se vyskytuje snad ve všech seznamech klasických filmů noir. Přesto obsahuje řadu nenoirových prvků. Například je tu velký důraz na kriminální zápletku, na to, kdo a proč vraždil, což je u většiny noirů narozdíl od klasické detektivky spíš upozaděno. Detektiv je netradičně policajt (policie v noir filmech, to jsou většinou ti neschopní, zkorumpovaní a hlavně nedůležití) a navíc sympatický policajt (pravda, trochu příliš fixovaný na mrtvou Lauru). A happy end ?!? Dokonce i to expresionistické svícení ve filmu zdaleka nepřevládá. Skoro by se dalo říct, že "Laura" jsou vlastně dva filmy v jednom. Ve druhé půlce jde spíš o jakési "Hitchcockovské" melodrama (i když Hitchcockovy filmy také někdo řadí mezi noiry). Každopádně pro fanoušky noirů je tenhle film povinnost. Všichni čtyři hlavní herci jsou skvělí, pro Gene Tierney je její Laura asi životní rolí (mimochodem - na doporučení studia začala kouřit, aby jí trochu zhrubl její údajně příliš pisklavý hlas, což se sice podařilo, ale Gene zemřela v roce 1991na rozedmu plic :-(). Poznámka pro "Baraka" - asi jsi přehlédl, nebo spíš přeslechl, že v případě té vraždy jaksi nebylo možné podívat se oběti do obličeje... ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Spletitá cesta k odhaleniu zločinu z vášne nekompromisným policajtom s klobúkom a cigaretou, ako sa na pravý noir patrí. Ale ktorý z obdivovateľov fatálnej krásky je v tom zapletený? A čo sa vlastne stalo? Sofistikovaná zápletka sa s rozuzlením tradične vôbec neponáhľa, no viac ma tu zaujali myšlienky medzi riadkami. Napríklad o posadnutosti ženskou krásou a šarmom, z ktorej podiel viny bezradní muži pripisujú aj svojmu objektu túžby. Ale či majú pravdu, zistia, až keď pochopia samotné ženy. Odpoveď na otázku, či sa táto hádanka už časom ľuďom podarila vyriešiť, môžeme nájsť aj vo fakte, že filmy nesúce posolstvo podobnej dilemy, sa po všetkých tých rokoch stále neprestávajú točiť. :) ()

Galerie (73)

Zajímavosti (12)

  • Ústřední melodie filmu od Davida Raksina byla původně pojmenována "Judy" na počest Judy Garland. (IQ Tiqe)
  • Snímek je známý i díky ústřední melodii. Na dotaz, proč odmítla roli Laury, Hedy Lamarr odpověděla: "Poslali mi scénář, ne soundtrack." (IQ Tiqe)
  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkým filmovým institutem na 4. místo v Top 10 kategorie mysteriózní. (TheDude)

Reklama

Reklama