Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektivka, samozřejmě. Ale pokud někdo zrovna nemiluje noirové hlášky Walda Lydeckera, potom film ztrácí hodně ze svého smyslu a postavení klasika. Myslím, že noirové filmy, pro mě především s Joan Crawfordovou, mají poměrně jinou a přitažlivější dynamiku. Film bez hlavní role a s žádnou sympatickou osobou. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Spletitá cesta k odhaleniu zločinu z vášne nekompromisným policajtom s klobúkom a cigaretou, ako sa na pravý noir patrí. Ale ktorý z obdivovateľov fatálnej krásky je v tom zapletený? A čo sa vlastne stalo? Sofistikovaná zápletka sa s rozuzlením tradične vôbec neponáhľa, no viac ma tu zaujali myšlienky medzi riadkami. Napríklad o posadnutosti ženskou krásou a šarmom, z ktorej podiel viny bezradní muži pripisujú aj svojmu objektu túžby. Ale či majú pravdu, zistia, až keď pochopia samotné ženy. Odpoveď na otázku, či sa táto hádanka už časom ľuďom podarila vyriešiť, môžeme nájsť aj vo fakte, že filmy nesúce posolstvo podobnej dilemy, sa po všetkých tých rokoch stále neprestávajú točiť. :) ()

Reklama

PKD 

všechny recenze uživatele

No. Já tedy k tomuto přistupoval nezaujatě a bez zbytečné hysterie kolem srážení ikon či co. Již dlouho jsem to měl v plánu, už jen kvůli faktu, že se zde hodně čerpalo při tvorbě Twin Peaks a mě tak velmi bavilo odškrtávání jmen jako: Waldo, Lydecker, Jacoby, Laura, etc. etc. Vyloženě noirové detektývky jsem nikdy cíleně nesledoval, tudíž nevím a ani nemohu porovnati, zda je to vskutku TEN the best blablabla. A je mi to totálně fuk. Páč po 5min. (jako u Sunset Blvd.) jsem věděl, že to bude min. na 4 hvězdy. A to je u mne podstatné. Možná i díky stopáži to odsýpalo a ani na chvíli se děj výrazně nezadrhnul apod. nešvary dnešních výblitků. Sice mám 1 výtku, co se týče romantického vzplanutí mezi det. McPhersonem a Laurou, které je zde podáno na ploše max. 11min. a pokud by si nedali jedinou pusinku mezi dveřmi a já již před dávnými lety nečetl, že se on má do ní zamilovati, tak bych to tedy z ničeho v tomto filmu, prakticky nepoznal. Jinak nemůžu nic vytknout. Včetně bezesporu squelle nahláškované postavy Walda (v Twin Peaks se takto jmenuje Loskuták posvátný, checht) Lydeckera, který sype ze sebe zejména v 1.pol. jednu ironickou glosu, za druhou. ,,Mladá dámo. Buď jste byla vychována v neuvěřitelně neomalené komunitě, která nezná dobré mravy, nebo trpíte falešnou představou, že pouhý fakt, že jste žena, vás osvobozuje od pravidel kulturního chování. Nebo oboje´´. A mladinký démon a budoucí držitel filmového rekordu v počtu horrorových rolí Vincent Price, hraje postavu, u které nevím, zda mě znechucuje, nebo baví. Spíše oboje. Jak by řekl Waldík.;-) Za mě, naprostá spokojenost a další bonbónek do sbírky. Perfektní myšlenková regenerace od všech těch pseudo Nadací apod. hyperkorektně rasových sraček (což nám vehementně předkládá jak USA tak i např. UK) v akutně nemocném souč. světě naruby. P. s. Laura je samoz. klasická černovlasá (díky za NEblondýnku) kočka s očky jako cvočky. Zvláště z profilu. Takové už se dneska nedělají. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Po zvrate v polovici filmu a jednom zvláštne nasnímanom zábere som si bol takmer istý, že som prišiel na pointu filmu. Neprišiel a bol som z toho mierne sklamaný. Pointa je totiž viac psychologická, ako trilerovo prekvapivá a je to aj kľúč k tomu, ako chápať mužské postavy a ich chovanie vo filme (Freud by mal radosť). Laura je totiž skôr psychologický triler, kde sú veci podmienené pudovosťou. Z filmu noir máme zafixované osudové ženy, ktoré dejom a mužmi hýbu podľa vlastných predstáv, Laura to robí síce rovnako intenzívnym spôsobom, ale nevedomky, pasívne, ako krásnej žene jej totiž stačí iba byť. Po spoznaní pointy nie je od veci porozmýšlať nad tým, čo znamenala pre postavy smrť konkrétnej mladej ženy. Myslím bez úvodzoviek. Hádže to trochu temné svetlo aj na tie kladnejšie postavy príbehu. Film noir je síce čiernobiely, ale ak si podrobne všímate plátno, všimnete si omnoho viac odtieňov týchto dvoch základných, kontrastných farieb. Čiže akoby neprvoplánovo charakterizovali aj charakteristické postavy žánru. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Jedna z noiroviek, ktorú zhltnete s ľahkosťou a veľkým potešením. Snímok ponúka príjemne zamotaný dej, prekvapivý a napínavý záver, typickú potemnelú atmosféru a v neposlednom rade aj výborné herecké výkony. Od najlepších filmov tohto žánru ani nečakám nič iné. Veľká spokojnosť, môžem len odporučiť. Silný nadpriemer. 85/100 ()

Galerie (73)

Zajímavosti (12)

  • Snímek je známý i díky ústřední melodii. Na dotaz, proč odmítla roli Laury, Hedy Lamarr odpověděla: "Poslali mi scénář, ne soundtrack." (IQ Tiqe)
  • Rosalind Russell ve svém životopisu píše, že jí byla nabídnuta role Laury, ale odmítla, protože jí role postavy, která se neobjevuje v celé délce filmu, připadala malá. (IQ Tiqe)
  • Původně začal snímek točit režisér Rouben Mamoulian, vystřídal ho ale Otto Preminger, který zničil všechny do té doby natočené scény. (Epistemolog)

Reklama

Reklama