Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Božena Němcová. Nešťastný mýtus, nešťastná osoba. Její neštěstí nepochází ovšem, jak se hodí předstírat ve 20. a 21. století, ze sepjatých mravů století devatenáctého, a už vůbec ne od jejího, na tehdejší poměry velmi tolerantního a také svébytného a pokrokového muže, bez kterého by, jak dnes jistě všichni víme, Božena nebyla ani pro český národ ničím. Ano, i seriál zatím pokračuje v nastolené domácí tradici prezentovat Němcovou jako chudinku, zosobnění všech žen, které je třeba politovat. Nic nemůže být dál od pravdy. Němce bychom mohli litovat o dost víc, když bychom na tuto podivnou hru s lítostí a sebelítostí, která nikdy nikam nevede, chtěli přistoupit. Neštěstím Němcové byla ovšem její vlastní povaha, a snad také zčásti výchova, která se i tehdy rodinu od rodiny lišila, podobně jako dnes, a na níž se mohl podepsal i její nemanželský původ. Život Němcové není problém „zlé doby“, která byla k dívkám a manželkám tvrdá. Manželství byla různá a široká síť příbuzenství poskytovala na druhé starně ženám ochranu a možnosti, které by ve stoletích bez dnešních samozřejmostí jinak vůbec nebylo kde získat. Život Němcové je konkrétní problém konkrétní povahy a konkrétních okolností. Nazírat na historii všeobecnou optikou soudobé morálky je navíc vždy chyba, která dává vzniknout zcela novému, ale smyšlenému poučení. A to většinou záměrně smyšlenému (typicky pro účely aktuální ideologie). Nekonstruujme, co chceme slyšet dnes. Drtivá většina lidí byla šťastná i nešťastná navzdory dobovému modu operandi, který nakonec vždy vytváří důvody pro obojí. Němcová vynikala zvláštní neukotveností a výrazným mentálním chaosem. Určitě není osobností, která může být příkladem, ale není také obětí druhých, jak se snaží od počátku vzniku tohoto mýtu deklarovat obrozenecký, komunisty (a komunistkami) prolongovaný narativ. I ona sama mnohým ubližovala. Nezapomeňme, že to Němcová přelétala od muže k muži a nikdo jí vlastně nebyl dost dobrý, nebylo tomu naopak. To ona pořád něco chtěla – ale co byla schopna sama dát? Ten známý černobílý obrázek mučednice do miniatury pochází od měšťáckých ženských spolků, které po paradoxně poněkud maskulinní Němcové skočily jako po své romantické modle, která se o sto let později proměnila dokonce ve feministickou ikonu :) Myslím, že tak spíš jen nechtěně šlapou po její památce. Nový seriál, který Němcovou představuje, zatím žádné mýty nebortí, ale mimo to se vyvedl nadmíru dobře. Produkce si zaslouží ocenění za solidní historické reálie. Všichni herci pět hvězdiček. Těším se na další díly a s hodnocením se zatím neukvapuji. Snad jen na okraj – těžko hledám důvod, proč musí být v každém současném filmu zachyceny podrobnosti sexuálního aktu. Co z toho kdo má? Sem se to nehodí, ani k době ani vzhledem k tomu, že seriál může být vhodný i do škol. ()

Tamdydam 

všechny recenze uživatele

Nedokázal jsem to dokoukat. Působí to strašně strnule, herci jakoby v křeči,... Neumím to asi přesně vysvětlit. Ale dobře natočený seriál by mě dokázal vtáhnout do děje a já bych místy zapomínal, že se nedívám na realitu. U Boženy ovšem ani na okamžik nepochybuji o tom, že sleduji jen prkenné kostýmní panoptikum. A kdyby nic jiného, je to prostě příšerně nudné ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Božena Němcová- Jedna z nejznámějších osobností v oblasti české literatury a zároveň nejznámější lokální spisovatel něžného pohlaví. Především díky své nejslavnější knížce Babička se Božena Němcová navždy zapsala do historie české literatury a do jisté míry i mimo ní. Němcová byla totiž ve své době výraznou osobností i díky svým snahám o emancipaci, která byla spojená především s názorem, že by se ženy neměli vždy opírat o své muže. Dost možná se Božena Němcová narodila příliš brzy. Dost možná pro ní prostředí a okolí 19. století ve kterém žila, nebylo nejideálnější. Dost pravděpodobně si svým chováním, které se odmítalo se podřídit autoritám a zavedeným pořádkům tehdejší doby víceméně říkala o dost negativních postojů vůči ní a je určitě důležité zmínit, že Božena Němcová nebyla ženou svátou. Na její početný milostný život (který bude později jedním z klíčových témat, které v rozboru rozebírám tak trochu detailněji) se dá dívat různými pohledy, nic z toho jí ovšem neubírá její významnost a fakt, že jde o sobu velmi významnou. Významné osoby se později jak je zvykem dočkávají zpracovávání svých životních příběhů do hrané audiovizuální podoby. Právě zpracování do hrané audiovizuální podoby (film, seriál, minisérie, dokument) je dnes společně s různým typem videí na internetu pro mládež pravděpodobně nejlepší nástroj toho jak jim do hlavy dostat nějaké ty informace. Mládež samozřejmě ví, že existovala jakási Božena Němcová, její nejslavnější kniha je Babička a jde o jednu z nejslavnějších českých spisovatelek. Následně ale vlastně nemusí tušit nic- Nemusí tušit o dobovém kontextu doby, který život a díla Boženy Němcové ovlivnil. Nemusí tušit o smutném životě Boženy Němcové, který spočíval též v nešťastném manželství a smrtí syna velmi nízkém věku. Nemusí ani tušit, že se Božena Němcová dožila pouhých 41 let a umřela ve velmi nízkém věku. A právě tyto zpracování příběhů jsou tak dost možná skutečně aktuálně jednou z nejpřístupnějších edukativních možností. Celý seriál/minisérie Božena je dílem režisérky Lenky Wimmerové, režisérkou několika televizních filmů z cyklu Soukromé pasti a několika epizod seriálu Terapie. Kromě nich měla též předtím zkušenosti s několika televizními filmy a dala by se tak označit za zkušeného televizního tvůrce. Scénář poté sepsala dvojice Hana Wlodarczyková (její scenáristickým debutem byl snímek Zloději zelených koní) a Markéta Bidlasová, držitelka nominace na Českého lva za scénář k snímku Jako nikdy a kamerou byl pověřen zkušený televizní kameraman Václav Tlapák. Tihle tři lidé jsou v oblasti výsledku audiovizuálního zpracování nejdůležitější a je důležité říct jediné- V dvou lidech z těch tří zmíněných samotný základ problémů této minisérie není. Božena totiž obrazově hezky vypadá ani nepůsobí v ohledu tvůrčího uchopení kdovíjak toporně. V oblasti samotného scénáře je poté pravdou, že má scénář pár působivých míst, jenomže zároveň je právě scénář (především v oblasti rozhodnutí v oblasti toho na co především se bude dbát důraz) dost možná tím základním kamenem úrazu. Jenomže pořád není fér hodit to na scenáristku projektu. Vždy totiž záleží na tom, zda audiovizuální dílo sepsal autor, jehož výsledek pochází čistě z jeho hlavy a vznikl zcela dle jeho úsudku, nebo jde o najatého scenáristu, který následně dává scénář dohromady dle pokynů. Nemám u sebe věšteckou kouli a ani neumím číst myšlenky, nemůžu tudíž logicky posoudit, kde je pravda. Nebudu ani typovat, protože bych scenáristky, které jsou v tom dost možná nevinně neprávem obvinil. Právě zde se ale pouštíme do velmi křehkého ledu, kde záleží především na uvědomění si jedné věci- Literární stránku života Boženy Němcové víceméně uváděl do provozu její civilní život. Nejde tak v tomhle ohledu říct, že by se měl seriál více věnovat spíše té nebo té stránce života Němcové. Následně by totiž šlo o značné omezení v obou případech rozdílných rozhodnutí. Přece jen jde ale značně posoudit, které momenty šlo dát v rámci seriálu velmi jednoduše pryč a šlo se tak více věnovat některým pasážím či osobnostem, které jsou následně výrazně omezené (časem v rámci rozboru na ně sám upozorním). V rámci produkční stránky by se dala Božena víceméně pochválit. Seriál vypadá opravdu nákladně a podaří se mu přece jen v jistých momentech vyvolat pocit velkoleposti. Pořád je ale důležité zmínit, že jde o životopis, což též samozřejmě spoustu lidí automaticky odradí. Po stránce výpravy, kostýmů, všech možných paruk a dekorací opravdu seriálu víceméně nejde nic vytknout. Jediný problém, který jsem v tomhle ohledu shledal, jsou v jistých momentech paruky, které jsou bohužel nejvíc paradoxně poznat na představitelkách hlavní hrdinky. Výkon hereček Anny Kameníkové a Aňy Geislerové to nesnižuje (na to ještě přijde řeč), zrovna na nich ale volba paruky není nejideálnější. Už v rámci první epizody se seriálu podaří nastínit charakter Boženy Němcové (tehdy ovšem ještě Barbory Panklové). Ta už je jako dospívající dívka ráda čte a i přesto, že díky své matce umí vařit, uklízet a fungovat jako žena v domácnosti, už zde je vidět, že je Němcová proti ustanovenému řádu věcí. V rámci jedné slavnosti je poté velmi efektivně zpracováno to, jak díla Boženy Němcové psal sám život a jak známou postavu šílené Viktorky z Babičky vytvořila dle stejnojmenné postavy z jejího vlastního života. A právě na této slavnosti je poprvé ukázáno, že Božena žila opravdu plodným životem. Na tento faktor je především až v druhé epizodě následně brán až příliš zbytečný důraz, v rámci první epizody je to ale ještě v pořádku. Barboře Panklové ovšem v roce 1837 našli ženicha. A Jan Němec nebyl mužem, do kterého by se na první pohled zamilovala. Byl jí z mnoha důvodů protivný, úředník pod penzí byl ale dle jejich rodičů ideální partie a nějaká přítomnost citového vzplanutí tak poté v zásadě nebyla důležitá. Dle samotného seriálu snad tehdy Božena uvažovala i o sebevraždě, nakonec si ale život ponechala a k svatbě přistoupila, ovšem od svého nadcházejícího požadovala, aby jí nedával rozkazy a měla dovoleno si číst. Její manželský vztah ale od začátku nebyl naplněn upřímnou láskou, což poté do jisté míry mohlo ospravedlnit fakt velice sexuálně aktivního života Němcové v následujících letech s jinými muži. Jejich vztah byl plný bouřlivých momentů, který se neobešel bez fyzického a někdy i sexuálního násilí ze strany manžela. V ohledu dramaturgie jsem zhruba do první poloviny necítil žádný problém, od druhé poloviny se ale tempo stalo trochu rozvleklým a problém je ve finále dost možná ten, že kromě svatby Němcové jde o nejméně zajímavý díl, respektive druhá část první epizody pojednává o nejméně zajímavé části. V té nám seriál poprvé ukáže, že Božena časem začala potkávat významné osobnosti (nebo osobnosti, které se později stali významnými) a v prvním díle se tak setkává s malířem Gustavem Vackem. Právě s ním si sedla a v době nepříjemného období byl očividně člověkem, který jí svou přítomnosti dodával příjemné pocity. Sedli si svým přístupem k umění a Božena tak poprvé dokázala, že dokáže se sečtělými muži držet krok. Důležitý faktor v ohledu vykonstruování charakteru Němcové, celkově to ale minimálně z mého pohledu nemělo ten řádný efekt. Seriál později ukáže, že mezi Boženou Němcovou a jejím manželem přece jen nějaké city vznikli, přičemž Božena též pomohla svému manželovi v práci, když mu bylo kvůli vyhrocené konfrontaci s rakouským vojákem sebráno právo na výplatu a nakonec si k sobě v rámci milostného vzplanutí přece jen našli cestu. Zrovna tuhle pasáž ale seriál neprodává s totální věrohodností, osobně se mi těžko věřilo cestě, kterou si Božena ke svému manželovi našla, spíše se mi těžce věřilo tomu, jak to celé tento seriál prodal. V tomhle ohledu by bylo právě výživné bavit se o tom, do jak velké míry se Božena věnuje podstatným věcem a méně podstatným věcem, přičemž poté záleží i na názoru diváka, tedy co je pro diváka větší prioritou. V oblasti samotné hudby by možná nebyl žádný problém, časem se ale hudba příliš opakuje a vzhledem k tomu, že není kdovíjak speciální a nenaplňuje diváka každým opětovným opakováním totální euforií, časem se ohraje více než by bylo zdrávo. A pak je tu jeden důležitý faktor- Pro seriál Božena jsou očividně prioritou právě ty vztahové peripetie, které život Němcové provázeli. Už před chvíli jsem přitom psal o tom, že je v případě, že se literární a milostný život Boženy navzájem propletený důležité najít v tom ucelený kompromis (50:50). Po první epizodě jsem měl ale spíše pocit, že se seriál bude více věnovat právě vztahům (70:30) a další dva díly mě tohoto pocitu nezbavili. A to je právě pro mě důvod, který v mých očích celou minisérii prozatím sráží. První díl Boženy se může opřít o velice dobré herce (kterých je v seriálu mnoho a to i ve víceméně epizodních rolích) a vysokou technickou stránku, více než na historický kontext ale bere důraz na vztahy, dramaturgicky se první epizoda vleče nejvýrazněji a hlavní hrdinku prodává ve velmi obtížně průhledném světle. To je dost možná adekvátní, protože i ke skutečné Boženě Němcové se dá přistoupit ze dvou (vlastně možná i více) směrů, seriál by měl možná ale v tomto ohledu mít jasno. Jako úvod k relativně krátké minisérii ale vlastně první epizoda dostatečně funguje.................. () (méně) (více)

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Z prvního dílu rozpaky. Oceňuju kostýmy, starovenkovské prostředí atd., bohužel ale při pohledu na scény vidím spíš umění rozdrobené na jednotlivá řemesla, než abych tleskala celku. Scénář totiž nabere spád až ke konci. Přestože chápu volbu soustředit se na Boženu z úhlu intimního, jako na děvče a ženu, a to zejména zde, ze začátku jejího života, kdy k literatuře přistupuje jako konzument a ne její tvůrce, dělá to její příběh zbytečně monotónní, ochuzený. Stopáž je dlouhá a omílá stále to samé - jak Boženu všichni chtějí a jak na to ona doplácí. Ano, ze zdrojů víme, že už i dvanáctileté/čtrnáctileté jí nápadníci nadbíhali, proto nesouhlasím se zdejšími komentáři, že to z ní dělá "Mary Sue". Byla prostě pěkná. Seriálová Božena tyto romantické výpady ale až nepochopitelně podporuje, chlapům řekne ne až na úplně poslední chvíli a do té doby rozjitřuje jejich úsilí. Na jednu stranu ji tedy máme vnímat jako proto-feministku, která ví o chlapech své a stojí si za vlastními hodnotami, na stranu druhou ji vidíme nesmyslně padat do chlapských pastí a zahrávat si s vícero muži najednou. Až se sama sebe ptám, co tím režisérka a dvě scénáristky - všechny ženy - chtěly vlastně říct. Uniká mi něco, nebo to jen narativně nezvládly? Chtěly ukázat pointu a vzápětí si ji podlomily pod nohama, nebo nejsem dostatečný intelektuál? Nebo to intelektualizuju až moc? Zatím tedy průměr až lehký nadprůměr, uvidíme, co dál. ()

Garch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. část) Anna Kameníková mě vždy příjemně překvapila. Umí se pro roli opravdu proměnit. a Boženou se dostala na špičku, mezi top filmové herečky, kde po mnoho let vládne Aňa. Dlouhý film Božena jsem si nechal odležet, až byla nálada. O to víc si užívám dobře adaptované předlohy, která mnohým z diváků pozmění pohled na zidealizovanou "Barunku". PS PS Četli jste Babičku, v rámci povinné četby? Vážně? ;-) ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama