Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Candida 

všechny recenze uživatele

Přestože jsem byla apriori hodně skeptická a třeba Ańa Geislerová mi jako Božena Němcová vůbec neseděla, po prvním dílu jsem si názor poněkud poopravila... například pro postavy Josefa Němce, Johana Pankla a dr. Čejky měli realizátoři šťastnou ruku ve výběru herců - výborně obsazeno! Anna Kameníková mne příjemně překvapila, ale Linda Rybová jako kněžna Zaháňská ?? Ani náhodou! ...A ještě jednu drobnou výtku - vyjmenovává se, kam všude se Němcovi stěhovali, ale nevšimla jsem si, že by byla zmíněna Polná! A přitom měla zásadní význam pro vztah Boženy Němcové k české literatuře! Za to body mínus! ... Ještě si počkám na Boženu v podání Ani Geislerové... ()

Solverino 

všechny recenze uživatele

Tak trochu jako Pozdravy z kožených kalhot, dost často je tam sex, znásilňování a pod., netušil jsem co všechno děti ze základních škol (nebo komu je to určené) všechno uvidí. ČT opět prošlapává cestu vpřed. Jen jestli soudruzi dost neohýbají minulost, aby šla napasovat na tu jejich současnost... nic moc. Celkem nesympatičtí herci, díky za paní Rettigovou, jako ostrůvek herectví a normálnosti, zbytek je dost děsivá šmíra. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mě Anna Kameníková příjemně překvapila, líbila se mi. Milá, šikovná, sympatická, dobře obsazená. Celkově na mě ale pojetí působilo zbytečně uondaně, přestože chápu, co tím dámy chtěly říct. Kamera se v úvodu zapomínala v prapodivných záběrech, ovšem hudba Jakuba Kudláče (jehož práce se mi líbila i v Krajině ve stínu) je parádní. Krásná práce. Božena Němcová byla nádherná žena, čili se obávám, co nás čeká v dalších pokračováních, ale A.K. zatím dobrý. No a neodpustím si ani vcelku banální požadavek na to, zda by první dámu české literatury, náš národní poklad, nemohla hrát představitelka ( vhodných máme nemálo), která disponuje aspoň obyčejnou, zcela běžnou maturitou z jazyka českého. To jsem to ale náročný fantasta, což? Inu osm obecných s odřenými slechy a taková role.. Nebo máme snad přimhouřit oko či obdivně uznat, jaká že je tohle zase čecháčkovská švejkovina? Ostuda je to! Výborný Vladimír Javorský i Lucie Žáčková. Na další díly se ráda podívám v naději, že se tvůrci nebudou plácat jenom a pouze ve feministických vizích, které v daných časech holt opravdu byly absurdní... ()

LachtanShows 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neměl jsem od téhle minisérie žádná přehnaná očekávaní, jelikož jsem dost navyklý z Marie Terezie a jiných krátkoseriálů od ČT, že jsou ve finále celkem zklamáním. Božena naštěstí ale vypadá o dost jinak a už svým prvním dílem mě mile překvapuje. A to hlavně v podobě Anny Kameníkové, které to s černými vlasy dokonce i sluší. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čekal jsem feministicky laděný film. Ostatně 19. století a život Boženy Němcové k tomu vybízí. Ovšem v kontextu celého prvního dílu je to doslova filmová příručka pro feministky, kterou si bude immervére furt a všude pouštět a neustále o ní tlachat. Ten, kdo psal tento scénář jim šel doslova na ruku. Především scény, kdy Josef Němec jde žádat o ruku Boženu, tedy sedmnáctiletou Báru, a její rodiče mu vykládají, že bude vařit, starat se o domácnost a prej čte jen po práci. Nakonec Němce spíše zaujala tou četbou a hrou na klavír než upečenými buchtami. Vylitím oleje do ohně musela být ovšem pro feministky scéna, kdy Němec poznal, že Božena nechce děti. Sice mu řekla, že chce, ale později. Dialog o tom, že on jí bude určovat, kdy mu porodí dítě a ptá se jí, zda zná povinnosti manželky, jsou přímo psány pro feministky, aby si mohli brát muže do huby. Bohužel už u toho není dopsáno, že takhle to zřejmě bylo před necelými 200 lety. Rozhodně z pohledu doby mi tam stejně nesedí to, když Božena odpovídala Němcovi na otázku, proč psát česky, když češtinou mluví jen čeledíni a služky, a ty i stejně neumí číst a psát.... Tou dobou už byla dávno zavedena povinná školní docházka, takže jak bysme měli tomuto feministickému paskvilu věřit. Na celém tomto díle anebo spíše prvním díle oceňuji pouze dobové kostýmy, reálně se tvářící kulisy, překrásné exteriéry a dokonalou kameru. S Geislerovou bude třeba líp, ale ani ona příšerně napsaný scénář nezachrání. [114. hodnocení, 4. komentář, 64%] ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama