Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Z prvního dílu rozpaky. Oceňuju kostýmy, starovenkovské prostředí atd., bohužel ale při pohledu na scény vidím spíš umění rozdrobené na jednotlivá řemesla, než abych tleskala celku. Scénář totiž nabere spád až ke konci. Přestože chápu volbu soustředit se na Boženu z úhlu intimního, jako na děvče a ženu, a to zejména zde, ze začátku jejího života, kdy k literatuře přistupuje jako konzument a ne její tvůrce, dělá to její příběh zbytečně monotónní, ochuzený. Stopáž je dlouhá a omílá stále to samé - jak Boženu všichni chtějí a jak na to ona doplácí. Ano, ze zdrojů víme, že už i dvanáctileté/čtrnáctileté jí nápadníci nadbíhali, proto nesouhlasím se zdejšími komentáři, že to z ní dělá "Mary Sue". Byla prostě pěkná. Seriálová Božena tyto romantické výpady ale až nepochopitelně podporuje, chlapům řekne ne až na úplně poslední chvíli a do té doby rozjitřuje jejich úsilí. Na jednu stranu ji tedy máme vnímat jako proto-feministku, která ví o chlapech své a stojí si za vlastními hodnotami, na stranu druhou ji vidíme nesmyslně padat do chlapských pastí a zahrávat si s vícero muži najednou. Až se sama sebe ptám, co tím režisérka a dvě scénáristky - všechny ženy - chtěly vlastně říct. Uniká mi něco, nebo to jen narativně nezvládly? Chtěly ukázat pointu a vzápětí si ji podlomily pod nohama, nebo nejsem dostatečný intelektuál? Nebo to intelektualizuju až moc? Zatím tedy průměr až lehký nadprůměr, uvidíme, co dál. ()

Mistr119 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak tak vidím, díl nevyvolává kontroverze jen na recenzních stránkách, ale také tady. :) Za mne je fajn vidět ztvárněné dobu a možnosti mužů a žen v časech Boženy Němcové a to ve veškerém naturálním pojetí, jak to mohlo být. :) Němec je milující, ale doba ho nutí zachovat si postavení muže, jak se na dobu nosilo a když je nutné, třeba i násilím. Fajn je také, že Barunka není vykreslená jako ta hodná děvenka z Babičky, jak se Božena sama později vykreslila, ale jako poměrně emancipovaná žena, která ví, za které nitky u mužů zatahat, aby dosáhla svého. :) ()

Reklama

quixote 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zatím spokojenost. Myslím, že se velmi povedl casting i výtvarná stránka. Chválím dvojjazyčnost a titulky, bez toho by to nebylo autentické. Dialogy místy drhnou, nejzajímavější jsou místa, kdy spolu postavy komunikují mimoslovně. Kameníková není špatná. Nevím, jestli se takhle nějak projevovala /nejen způsobem mluvy) dívka v 1. polovině 19.století, ale to nevíme nikdo. Hudby je strašně moc, po hodině těch tříčtvrťových klavírních melodií mě z nich rozbolela hlava. Méně je někdy více! ()

Aragorn 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zajímavý začátek seriálu. Herecké výkony jsou oproti zrůdným seriálům vyprodukovaným Novou, Primou, či Barandovem naprosto skvělé. Jan Hájek umí opravdu dobře zahrát svini, což se mi líbí ( kdo by neměl rád zlé charaktery ).Líbilo se mi zahrnutí Viktorky do začátku dílu. Božena byla prostě svá a vymykala se tehdejším běžným stereotypům správné ženy, což je podle mě v seriálu velmi dobře nastíněno. Za mě velice slušný pilot, uvidíme, co nám další epizody přinesou. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První díl hodnotím něco mezi 2-3 hvězdičkami. Klady: historický kolorit, kostýmy, herecké výkony, zapojení němčiny do dialogů. Zápory: ačkoliv jsou tu několikrát použity katolické kulisy (kříže, svaté obrazy) domácnosti Panklů i Němců nikde není scéna, že by se lidé (i Barbora) modlili. Zato scény sexuálně-intimního rázu tu jsou víckrát.Tipuji, že takových 70% stopáže prvního dílů není ničím podložená, k nimž patří právě tyto intimní scény. Z toho důvodu se mi jeví pominutí vlivu babičky na malou Barboru (pozdější Boženu) asi jako nejzávažnější nedostatek. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama