Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Němcovi ustáli velkou manželskou krizi a život v maloměstských Domažlicích je spojuje. Píše se rok 1847. Josef se stal příkladným uznávaným finančním komisařem a Božena (A. Geislerová) obávanou „zpravodajkou“ z českého venkova do Havlíčkových novin. Oba manželé žijí politikou a nadějí, že císař konečně uzná práva Čechů. Mají stejné cíle, jsou silný pár. Dokud do jejich životů a snů nezasáhne revoluce a nerozmetá je na kusy. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Doteď si pamatuji, jak jsme se učili o Českém národním obrození a mě to vůbec nebavilo, prostě zástup divných jmen nějakých staříků, kteří se dohadovali, zda se bude kapesníku říkat čistonosoplena. O to víc mě to (byť velmi velmi náznakově a zkratkovitě) zaujalo tady. Josef a Božena jsou zde velkou čát děje od sebe. Nemají si moc co vyčítat, podvádějí se navzájem, píšou si dopisy, které chodí pozdě i kdyby neměli zpoždění a když už se vidí, dají pořádně zabrat posteli. Život Josefa v Uhrách je drsný, ale on je drsný chlapík, takže to asi bere sportovně. Život Boženy v Praze je... no možná tady poprvé jsem si řekla, že je vážně blbá. Ne proto, co zvedá ze židle velkou část sledujících - totiž že si užívala s milenci - ale kvůli scéně s cukrem, ve které byla ukázaná velká nešetrnost v domácnosti a sobeckost. Protože Božena nebyla blbá, to víme všichni, sama si toho byla dost dobře vědoma. A to že bylo šetření a uvědomění si hodnoty věcí nad její síly... to bych chápala v těch sedmnácti, kdy měla nově domácnost, učila se, teprve přicházely děti, ale teď? Co se týče proměny hlavní představitelky. Já asi nemám Ani Geislerové co vyčíst, scéna smrti Hynka... koulely se mi z očí slzy jako hrachy. Ale stejně tu záměnu moc nechápu. A zvlášť s tím flashbackem do minulosti s Antonií Reissovou to pro mě mělo i dost komický rozměr. První dva díly mě bavily víc. Ale myslím si, že to bylo i tím, že tady se do toho malýho prostoru muselo vtěsnat TOLIK věcí, až to na mě najednou působí strašně povrchně. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Měla jsem pochybnost ohledně přeobsazení Ani Geislerové do role spisovatelky. Nemám ji moc ráda, protože hraje pořád stejně, nebo dostává role, kde se to tak žádá. Tentokrát mi ale její ustaraná tvář tolik nevadila, i když souhlasím s názorem, že je herečkou současnosti a role z historie jsou mimo její herecký rejstřík. Vadí mi ale celý příběh čerpající z nějakých starých dokumentů, které si převyprávěly do stávající podoby autorky scénáře. Dneska spolu žijí lidé volně bez sňatku, mají spolu děti, střídají partnery, mají různé psychology a ústavy pro týrané ženy, ale před 200 lety to bylo jinak. Božena, nahlížena pohledem 21. století, to je krok vedle. Představte si učitele, až budou probírat v literatuře Boženu Němcovou a její dílo, co si budou muset od svých žáků vyslechnout. ()

Reklama

Aquila 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nemyslím, že propad 3. dílu by byl chybou Aňi Geislerové. Postava ale jaksi není kontinuální scénáristicky/režijně. V 2. díle byla Božena vášnivá jak k mužům, tak k psaní, což Aňa ve svém rejstříku má. Ale ve 3. díle vášnivost nějak vyprchala, jak ve vztazích, tak k tvorbě, a zbyla jen unuděná manýristická postava, což však s Němcovou z 2. dílu nedává smysl. Tento díl tak sklouzl k pouhému zachycení dobové nálady, tedy k novodobé tradici ČT. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čím dál horší. Přeobsadit výraznou Kameníkovou za nevýraznou a unylou Geislerovou, byl opravdu špatný nápad. Ta tam je živelnost a rozervanost Němcové, zbyl jen unavený pohled a monotónní hlas herečky, která v posledních deset let hraje všechno stejně. Jako řekněte mi třeba rozdíl mezi Boženou Němcovou Ani Geislerové a její maminkou v Občanském průkazu? Bez ohledu na herečku ovšem i zchudnul děj, byla to hodinu a půl dlouhá nuda bez konfliktů a zápletky (jediná událost se stala v úplném závěru). 1*. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Geislerová je v roli Boženy skvělá, ale to mnoho nemění na tom, že celek stále "kamsi utíká". Tváří se to jako životopisný seriál ale spíše to jsou jen takové čtyři izolované "obrazy z života Boženy Němcové". V tomhle díle navíc se skutečně četnými zjednodušeními. Děj je postaven v podstatě tak, že manželé Němcovi žijí v Domažlicích, pak přijde revoluce Josef Němec odejde do Uher a Božena zůstane v Praze. Ve skutečnosti po Domažlicích následovaly ještě Všeruby, Nymburk, tady oba manželé vstoupí do Českomoravského bratrstva, Liberec a teprve odtud Josef Němec odchází do Uher a Němcová zůstane sama v Praze. A opět se celý díl točí kolem vztahů. Že Němcová v té době také psala a to i poměrně rozsáhlé povídky, fakticky spíše novely, zjevně tvůrcům tam nějak uniklo... Celkový dojem: 65% ()

Galerie (33)

Zajímavosti (1)

  • Když v čase 17:20 policejní úředník zakládá spis na Josefa Němce (Jan Hájek) a zapisuje jeho jméno a povolání na kartu, napíše tam německé slovo „komisař“ pouze s jedním „s“. Správně se ale píše „Kommissar“. (Pimburger)

Reklama

Reklama